Balans

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sammetje_

Balans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 08:45

Onlangs ben ik begonnen met een fjord die nog erg groen is. Er zou al wel mee gereden zijn onder het zadel (stap en draf), maar ik ben opnieuw begonnen. Dit omdat ik hem eerst wil kennen en het vooral belangrijk vind dat er vertrouwen is en meneer goed op stemhulpen reageert. Nu heb ik gister even op hem gezeten en heeft mijn vriend hem vastgehouden. Vervolgens zijn we een klein stukje gaan stappen. Wat mij opviel is dat hij nog erg uit balans is; hij loopt dan ook stapje voor stapje en is behoorlijk aan het wiebelen. Mijn vriend zei dat hij liep alsof er een ei op zijn rug lag (bedankt voor de vergelijking Clown ), hij liep echt heel voorzichtig. Ook zocht hij erg veel steun bij mijn vriend, hij hing erg . Allemaal hartstikke lief Haha! maar zijn er oefeningen om hem wat meer vertrouwen en balans te geven? Of zal dit gaandeweg wel komen? Ik rijd er natuurlijk nog niet echt op dus het is voornamelijk aan de hand stappen, longeren of zonder zadel rustig stappen. Wie kan me helpen? Lachen

Vladie

Re: Balans

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 08:54

Bij jonge paarden komt het vanzelf die balans. Ze moeten er gewoon aan wennen dat er iemand op hun rug zit.
Jijzelf kan ook niet in 1 keer een emmer los op je hoofd zetten en er dan mee lopen. Je moet dan ook je balans weer opnieuw vinden.

acacia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 09:18

net of ze in je broekzak willen kruipen he ? En je constant afsnijden, als je ernaast loopt Haha!
Komt goed hoor !! Knipoog

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 09:22

Haha ja klopt Tong uitsteken! Oke, dan zal het inderdaad over een poosje wel beter gaan! Haha!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 09:29

Probeer eens alleen, zonder dat iemand er naast staat op te stappen. Gewoon kijken naar je paardje, en zien wanneer het goed gaat, en wanneer ze wat meer vertrouwen nodig heeft. Ze moet nl de ruiter gaan vertrouwen, en niet blijven plakken aan degene die em vast houdt.

Dit is 1 van de redenen dat ik een paard altijd alleen beleer.

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 09:35

@ Femmefatale1; oke bedankt voor de tip Lachen ga ik dat eens proberen! Ik weet in ieder geval dat hij rustig blijft als ik erop zit. Zal het vandaag of morgen eens proberen!

Symphonic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 09:38

Gewoon heel veel oefenen en spiermassa kweken. Myrthe liep in het begin liep ze weg over haar achterhand in draf. Nu een paar maanden verder is daar niets meer van te merken. Zelfs in galop is ze nu redelijk in balans (moet nog wel veel beter, maar voor zo'n jong paard ziet het er al goed uit)

tanjazaffira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 09:42

Heb jij je eigen lijf wel inbalans??De balans van je paard komt heus wel in orde mits jij je eigen balans wel hebt gevonden....
Hoe kan een paard in balans lopen terwijl de geen op de rug zelf aan het wiebelen is. Het paard probeerd ten alle tijden het gewicht pal boven zicht te hebben. Wiebel jij naar links dan zal het paard ook naar links wiebelen.
Succes er mee!!!

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 10:54

Naar mijn mening zit ik wel goed in balans, maar misschien was het allemaal nog wat onwennig omdat dit eveneens mijn 1e keer op zijn rug was. Ik zal in ieder geval goed op mijn houding letten (dwz netjes in balans te zitten) Lachen

love_heidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 18:02

Die balans komt behoorlijk snel! Ligt ook wel aan de pony die je hebt natuurlijk, maar Wilco is nu 5 het is een Haflinger, dus een beetje dezelfde bouw, en een ouderwetse. Toen ik er voor het eerst opzat had ik echt het gevoel dat hij zowat om kon vallen, en vooral het sturen ging nog wat moeilijk. Ik heb er nog wel foto´s van, en ik heb er eens foto´s naast gelegd dat hij misschien 1,5 jaar onder het zadel was, en je zag echt heel veel verschil. Als je een beetje goed kunt rijden zou het wel ong. in 1 jaar al wel een groot deel van je pony goed in balans moeten zijn. ik ben ook niet de beste ruiter die er is...

tanjazaffira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 09:01

Tuurlijk zal er een groot deel onwennig zijn, voor jou en je dier.
Goed voelen is al de helft van het werk.
succes er mee

ammi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 09:46

Daarnaast, als je wat meer aan het rijden toekomt lekker voorwaarts rijden, maar niet over zijn tempo jagen. Hier door leert het paard ook zijn balans vinden.
Succes!

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 15:24

Het is eniet zo heel erg. komt wel goed hoor

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 19:53

Het gaat al wat beter... ben nu vooral met stappen bezig, gewoon rustig op commando en met wat beenhulpen, lekker los teugeltje en ik merk al dat het wat beter gaat. Ik heb helaas nog geen zadel dus ik hou het eerst maar eens bij rustig stappen Lachen. Iedereen bedankt!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 19:55

Lekker rechtdoor, op eigen benen laten lopen.
Geduld, komt vanzelf goed. Lachen

Gaaf he... Knipoog Veel plezier verder nog!