Over enthousiast.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Individual

Over enthousiast.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 21:35

Hoi!

Ik rij nu een 6 weken 3 paarden in zonhoven, nu heb ik bij ann, een 8 jarige merrie een klein probleem
Ann is over enthousiast. Ze blijft nog net staan maar zodra je erop zit schiet ze in draf en wilt ze alleen
nog maar rennen. ( ze wilt enkel uit haarzelf draven) Ik neem haar ook drekt terug,maar nu zodra ik
mijn teugels opnieuw pneem word ze weer enthousiast en begin het draven weer. Een goed contact houden
betekent dus snel draven. Na goed lang voorwaarts te draven kalmeert ze wel maar maar zodra we weer
een stukje stappen en weer beginnen te draven gaat ze weer als een speer. Galop aanspringen is moeilijk
omdat ze de druk en de legging verkeerd interputeerd en enkel sneller gaat draven. Door veel overgangen
te maken tussen draf en galop word dit dezelfde rit beter maar de volgende merk je er toch niets van.

Hoe kan ik dit het best rijtechnisch oplossen?

Avalon_

Re: Over enthousiast.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 11:48

Zijn deze paarden getraind geweest om te presteren op de drafbanen? Ik denk dat deze merrie jouw hulpen herkend als wat ze hiervoor altijd geleerd heeft. Ze moet dus eigenlijk omgeschoold worden als mijn intepretatie klopt.

Mizzzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 19:21

Kan inderdaad wat Avalon zegt. Is ze lang niet bereden? Anders zou ik veel oefenen en wel de goede aanwijzingen geven voor de galop, dus buitenbeen ietsss naar achter brengen en dat blijven doen totdat ze het snapt. Dan uiteraard ruim belonen!! De reden dat ze eigenlijk onder je vandaan wilt lopen, kan zijn omdat ze lang niet bereden is, heb het ook gehad met mijn vorige pony. Gewoon even flink aan het werk gaan en dan later bekijken of ze nog zoveel energie heeft om zo hard te willen. Knipoog

Individual

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 18:24

Mizzzy schreef:
Kan inderdaad wat Avalon zegt. Is ze lang niet bereden? Anders zou ik veel oefenen en wel de goede aanwijzingen geven voor de galop, dus buitenbeen ietsss naar achter brengen en dat blijven doen totdat ze het snapt. Dan uiteraard ruim belonen!! De reden dat ze eigenlijk onder je vandaan wilt lopen, kan zijn omdat ze lang niet bereden is, heb het ook gehad met mijn vorige pony. Gewoon even flink aan het werk gaan en dan later bekijken of ze nog zoveel energie heeft om zo hard te willen. Knipoog

Ze heeft nooit de drafbaan gereden of is zo niet opgeleerd. Ze is wel een tijdje niet dresuurmatig bereden geweest, enkel of en toe een buitenrit, waar er wel af en toe hard gegalopeerd word. Haar hard aan het werk zetten is nog zoiets Tong uitsteken ze is spring gericht en op uithoudingvermogen gefokt, nu is ze pas 2 maand drachtig dus hard werken gaan we niet meer, ze staan nu voor 2 weken lekker op wei zodat ze even lekker kan genieten en ik me bezig kan houden met Ferrari. Daarna gaan we het weer rustig oppakken en in de winter enkele kleine jumpings doen. Maar het echte werk zal dus weer beginnen naa haar veulen

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 05:42

Een merrie die pas 2 maanden drachtig is kun je nog best aan het werk zetten hoor. Het paard heeft nu nog helemaal geen hindert van haar dracht.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 07:23

Een paard dat zo enthousiast is moet je niet meteen terug gaan nemen. Daarvan krijgt ze alleen nog maar meer drang voorwaarts.
Dus gewoon licht contact houden. En ga lekker werken met het paard. Vooral veel figuren rijden. Na een poos zal ze zich meer op jou gaan richten en gaan ontspannen. Dan kun je pas gaan werken aan opvangen.
Wat zegt je instructrice er eigenlijk van?

Symphonic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 08:06

Myrthe heeft dat in het begin ook heel erg gehad, en heeft die neiging nog wel eens af en toe. Ik rij veel overgangen en veel voltes en wendingen, en inmiddels gaat het stukken beter.

Naltas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 08:15

Zou inderdaad doen wat Scum zegt, niet afremmen maar juist stimuleren, dan komt de andere aandacht ook.

Symphonic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 08:23

Wat Scum zegt klopte zeker: bij terugnemen werd de voorwaartse drang nog groter, dus lekker laten draven en figuren rijden.