Paard pakt het bit vast

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LALALA_x

Paard pakt het bit vast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 18:42

Hoii ,, ik zit met een probleem .
Ik heb een tijdje geleden een paard gekocht en hij pakt steeds zijn bit vast.
Als ik aan het instappen ben gaat alles goed en loopt hij perfect aan de teugel , maar als ik wil gaan draven steekt hij zijn hoofd in de lucht en neemt hij zijn bit vast en heb ik niets meer te zeggen Ach gut zelfs als ik terug ga stappen wilt hij het bit niet loslaten. Ik word er alleen maar kwader door en dan begin ik in zijn mond tetrekken en dit is echt verkeerd want dan word het alleen maar erger.
IK heb al 3 bitten geprobeert : een ijzeren enkelgebroken bustrens , een messing dubbelgebroken watertrens met een rolletje in het midden en een messing dubbelgebroken geen van deze drie helpen.
Veel lessen helpt ook niet echt en van een thiedeman maakt hij misbruik.

Heeft iemand misschien ervaring of iets wat helpt ?

X x

_Tanja_

Re: Paard pakt het bit vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 18:45

Ga opzoek naar een goede instructeur, werk vanuit ontspanning, en ga niet lopen trekken.
Dat win je nooit.
Speel wat met het bit, en ga zeker niet lopen trekken zagen of iets in die richting. Maak overgangen en schakel terug, tempo wisselingen en rij figuren.
Rij met gevoel. En zoek nogmaals een goede instructeur!

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 18:49

Ik heb ook wel een dat hij vast pakt. Dit kán door haken komen. maar msichein helpt het ook wel even om gewoon even te stappen aan de lange tuigel even rustig worden en dan met echt LICHTE contact de draad weer optepakken. Maar, goed voor de rest is het moeilijk te zeggen. Ik weet niet wat jij voelt als je er op zit Knipoog:P Probeer iig geduld te hebben, en ik weet dat het moeilijk is.

LALALA_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 18:55

Femke16 schreef:
Ik heb ook wel een dat hij vast pakt. Dit kán door haken komen. maar msichein helpt het ook wel even om gewoon even te stappen aan de lange tuigel even rustig worden en dan met echt LICHTE contact de draad weer optepakken. Maar, goed voor de rest is het moeilijk te zeggen. Ik weet niet wat jij voelt als je er op zit Knipoog:P Probeer iig geduld te hebben, en ik weet dat het moeilijk is.

Ik heb gistere heel de tijd met lange teugel gereden zodat hij ook meer kon ontspannen en nog toen ik ging drave pakte hij zijn bit vast en ik heb hem nix naar benede gevraagt , en toen hij eindelijk met zijn neus tegel de grond liep probeerde ik mijn teugels een beetje korter te nemen ,, maar toen stak hij weer zijn neus in de lucht !
Als ik errop zit heb ik het gevoel dat hij aan mijn handen gaat hangen en aan mijn schouders gaat trekken..

_Tanja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 18:58

Laat de tandarts er eens bijkomen, kan goed zijn dat hij wolfstanden en/of haken heeft!

LALALA_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 19:05

[quote="_Tanja_"]Laat de tandarts er eens bijkomen, kan goed zijn dat hij wolfstanden en/of haken heeft![/quote

oké !

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 20:55

een bit van alleen rolletjes kan helpen. ook kun je het bit 1 gaatje lager doen, want vaak hangt het bit bij dit probleem net 1 gaatje te hoog

kell_gino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 12:53

Het paard doet dit niet voor niks. Waarschijnlijk heeft hij ergens last van. Ik zou dan ook gaan zoeken naar een probleem in zijn mond. Want zodra hij zijn bit tussen zijn kiezen heeft kan het bit en jou getrek zijn mond minder zeer doen. Hij doet dit echt niet om jou te slim af te zijn. Een bit met rolletjes zie ik dan ook alleen maar als een manier waarmee je hem pijn doet. Succes ik hoop dat je zijn probleem/pijn kunt vinden. En wees wat respectvoller naar hem toe, getrek doet een paard onwijs veel zeer.

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 13:58

LALALA_x schreef:
Femke16 schreef:

Ik heb gistere heel de tijd met lange teugel gereden zodat hij ook meer kon ontspannen en nog toen ik ging drave pakte hij zijn bit vast en ik heb hem nix naar benede gevraagt , en toen hij eindelijk met zijn neus tegel de grond liep probeerde ik mijn teugels een beetje korter te nemen ,, maar toen stak hij weer zijn neus in de lucht !
Als ik errop zit heb ik het gevoel dat hij aan mijn handen gaat hangen en aan mijn schouders gaat trekken..

Lange tuigel kan bij sommige paard idd juist afrechts werken. De lange tuigel bedoelde i kook vooral voor jezelf dat je weer even rustig kan worden.
Als je hem in de stap met lichte druk gewoon geod over de rug laten lopen, ontspannen.
Als hij gaat trekken naar voren rijden. Goed been geven.
Veel linkerstelling rechter stelling vragen. De kant die hij vast pakt even iets extra en dus nooit blijven vast houden. maar, dat wist je zelf geloof ik ook wel.

Succes; )

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 14:04

kell_gino schreef:
Het paard doet dit niet voor niks. Waarschijnlijk heeft hij ergens last van. Ik zou dan ook gaan zoeken naar een probleem in zijn mond. Want zodra hij zijn bit tussen zijn kiezen heeft kan het bit en jou getrek zijn mond minder zeer doen. Hij doet dit echt niet om jou te slim af te zijn. Een bit met rolletjes zie ik dan ook alleen maar als een manier waarmee je hem pijn doet. Succes ik hoop dat je zijn probleem/pijn kunt vinden. En wees wat respectvoller naar hem toe, getrek doet een paard onwijs veel zeer.

trekt ze dan? Volgens mij deed ze dat niet.
En idd, oplossingen met bitten, daar heb ik ook niets mee.
En er zijn echt wel paarden die soms gewoon even het bit vast pakken. Niet om te slim af te zijn, maar ik denk (want ik kan nog stééds niet met paarden praten) dat dat vaak iets is van; nee, laat me nu even met rust, ik wil... dit of dat ... doen. SOmmige paarden gaan bv bij de dikke rengallop het bit vast pakken omdat ze gewoon even niet meer terug willen. En na een tijdje laten ze wel weer los en komen gewoon weer terug. <- dat heeft een vriendin van me wel eens met haar paard op buitenrit gehad en voor de rest laat hij altijd los, niks aan de hand.
Maar, ik ben het wel met je ens dat het idd iets kan zijn in zijn mond. Ik weet niet hoe lang hij dit al doet? en of er ook bepaalde momenten zijn dat hij dit doen? Want het kan zelfs ergens in de rug zitten. Dat hij niet verder iets wil doen omdat het hem zeer doet.
Er kunnen zóveel redenen achter zitten. Maar als het de haken niet zijn, zou ik het toch eerst proberen rijtechnish opte lossen.

Succes Knipoog

kell_gino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 15:48

nee ik zie geen getrek, maar ze geeft zelf aan dat ze dit wel doet als ze haar geduld verliest.

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 15:58

kell_gino schreef:
nee ik zie geen getrek, maar ze geeft zelf aan dat ze dit wel doet als ze haar geduld verliest.

Oh, ja sorry. Ik heb er volgens mij overheen gelezen:P
Daar ben ik idd mee eens dan. Ik had vroeger ook wel een neiging om te trekken maar heb het me afgeleerd door gewon even iets anders te doen. En dan kan je mischien wel zeggen dat het paard wint. Maar, ik vind het belangrijker dat ik het eerst zelf goed doe zodat ik het het paard dan ook goed kan afleren Knipoog:P

LALALA_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 16:20

Femke16 schreef:
kell_gino schreef:

Oh, ja sorry. Ik heb er volgens mij overheen gelezen:P
Daar ben ik idd mee eens dan. Ik had vroeger ook wel een neiging om te trekken maar heb het me afgeleerd door gewon even iets anders te doen. En dan kan je mischien wel zeggen dat het paard wint. Maar, ik vind het belangrijker dat ik het eerst zelf goed doe zodat ik het het paard dan ook goed kan afleren Knipoog:P

Maar als ik niet trek neemt hij zijn bit nog vast , ik heb zelf ook al wel gemerkt dat trekken niet helpt want dan begint ie te stijgeren dus dat doe ik nu ook niet meer ,, mijn lesgeefster zei gisteren dat hij wss gwn al lang heeft stil gestaan en gwn heel stijf is. Het jammere is dat ik mijn paard van een paardenstal heb gekocht en dus niet weet hoe hij vroeger gereden is... Hij is gwn heel gevoelig .. want toen ik hem pas had begon hij te schijnmanken, maar dit kwam omdat we een onpassend zadel hadden meegekregen.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 21:07

eerst tandarts en mss medisch even laten checken, bit vast pakken heeft een reden, of problemen in de mond, of pijn, of spanning.
Mocht alles oke zijn kun je gaan oefenen met het rijden met een lang dressuurzweepje erbij, als je paard het bit vast pakt achter een tikje geven, zo leid je hem af aan waar hij mee bezig is dus jou probleem bit vast pakken.
paard proberen af te leiden bij problemen zodat zijn aandacht weer bij jou is

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 21:27

vaak is het een rij technische fout,
ik heb jaren in het zelfde cirkeltje gezeten,maar alleen pakte mijn paard haar bit niet vast,maar gooide haar tong over het bit,en was alles kwijt,heb het toen helemaal verkeerd aan gepakt en ben gaan vechten met mijn paard,en geloof me dat ga je nooit winnen,een paard doet zoiets uit pijn en onmacht,ze wil maar 1 ding en dat is van de pijn af die de ruiter(meestal)veroorzaakt in deze gevallen.
ik ben toen ik inzag dat ik helemaal verkeerd bezig was met haar van instructuur veranderd en moest echt helemaal op nieuw beginnen,en dat heeft me jaren gekost om haar weer met rijden vertrouwen in mijn handen te krijgen,dit is inmiddels 7 jaar geleden,en ze loopt nu geweldig,en is nu erg fijn in haar mond geworden.
als ik deze instructeur niet had gevonden dan denk ik dat ik niet meer zou rijden op haar,was echt niet leuk om jankent van mijn paard af te stappen,en ruzie te moeten maken met het paard waar je zo veel van houd,maar toen der tijd wist ik niet beter en dacht echt dat het aan haar lag,dat ze er gewoon geen zin in had.
nu moeten we nog 1 puntje rijden in de L2 en dan mogen we over naar de M1.het is zo geweldig fijn rijden met een paard dat vertrouwen in je heeft,en kom nu elke keer met een big smile van mijn paardje af.ze is nu 15 jaar,maar gaat nog steeds beter lopen.
ik moest echt weer vanaf het begin gaan beginnen (basis)
ze moest mijn hand zelf weer gaan opzoeken,en dat heeft echt erg lang geduurd voordat ze dat uiteindelijk aan durfde.
pas als ze dat vertrouwen weer hebben kan je verder niet eerder,en raad je dan ook aan als je met plezier wil gaan rijden,om een HELE GOEDE instructeur te nemen,
iemand die er de tijd en het geduld wil opbrengen om jullie weer op het goede pad te brengen.

maar laat wel eerst uitsluiten dat ze niks aan haar mond of rug mankeerd,pas dan kan je verder op de goede manier.
heel veel succes met je paard.
en onthoud geduld word beloont,echt waar.
ps sorry voor het lange verhaal,maar kon het niet anders uitleggen.

LALALA_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 20:09

amazone77 schreef:
vaak is het een rij technische fout,
ik heb jaren in het zelfde cirkeltje gezeten,maar alleen pakte mijn paard haar bit niet vast,maar gooide haar tong over het bit,en was alles kwijt,heb het toen helemaal verkeerd aan gepakt en ben gaan vechten met mijn paard,en geloof me dat ga je nooit winnen,een paard doet zoiets uit pijn en onmacht,ze wil maar 1 ding en dat is van de pijn af die de ruiter(meestal)veroorzaakt in deze gevallen.
ik ben toen ik inzag dat ik helemaal verkeerd bezig was met haar van instructuur veranderd en moest echt helemaal op nieuw beginnen,en dat heeft me jaren gekost om haar weer met rijden vertrouwen in mijn handen te krijgen,dit is inmiddels 7 jaar geleden,en ze loopt nu geweldig,en is nu erg fijn in haar mond geworden.
als ik deze instructeur niet had gevonden dan denk ik dat ik niet meer zou rijden op haar,was echt niet leuk om jankent van mijn paard af te stappen,en ruzie te moeten maken met het paard waar je zo veel van houd,maar toen der tijd wist ik niet beter en dacht echt dat het aan haar lag,dat ze er gewoon geen zin in had.
nu moeten we nog 1 puntje rijden in de L2 en dan mogen we over naar de M1.het is zo geweldig fijn rijden met een paard dat vertrouwen in je heeft,en kom nu elke keer met een big smile van mijn paardje af.ze is nu 15 jaar,maar gaat nog steeds beter lopen.
ik moest echt weer vanaf het begin gaan beginnen (basis)
ze moest mijn hand zelf weer gaan opzoeken,en dat heeft echt erg lang geduurd voordat ze dat uiteindelijk aan durfde.
pas als ze dat vertrouwen weer hebben kan je verder niet eerder,en raad je dan ook aan als je met plezier wil gaan rijden,om een HELE GOEDE instructeur te nemen,
iemand die er de tijd en het geduld wil opbrengen om jullie weer op het goede pad te brengen.

maar laat wel eerst uitsluiten dat ze niks aan haar mond of rug mankeerd,pas dan kan je verder op de goede manier.
heel veel succes met je paard.
en onthoud geduld word beloont,echt waar.
ps sorry voor het lange verhaal,maar kon het niet anders uitleggen.

Bedankt Lachen !