"Bang" voor de galop terwijl eigenlijk alles goed is?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Andante

"Bang" voor de galop terwijl eigenlijk alles goed is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 11:40

Het is wat moeilijk uit te leggen, maar ik ga het wel proberen.

Vier maanden geleden kreeg ik een eigen pony, een schat van een merrie. Helaas sprong ze gelijk de eerste dag over de bakrand toen ik haar losliet, met een grote beenwond tot gevolg.
Na ruim 2 maanden revalideren mochten we weer wat gaan rijden, en dit ging allemaal prima.
Totdat het een keer fout ging. Viola's voorbeen was klaarblijkelijk niet sterk genoeg, want tijdens de zitles met losse teugel struikelde ze. De teugel zat aan het zadel vast, ze kon haar hals niet strekken om overeind te komen en bokt. Ik lag eraf.
Ik ben een redelijke angsthaas, maar ik had niets, en ik wist dat het kwam doordat ik haar had moeten ondersteunen in de hoek.
Maar op de een of andere manier is het dus toch gaan knagen. Heb die les op beide handen wel nog even gegaloppeerd, maar alleen op de rechte zijde en met teugels en beugels. Voldoende in ieder geval om even dat vertrouwen te hebben.

Nu komt het probleem: Ik ben namelijk nu redelijk bang dat Viola struikelt in galop. Niet eens zo bang om te vallen, heb bodyprotector aan en een goede cap op, maar gewoon dat ze onderuit gaat, dat ze weer wat krijgt, dat het gewoon niet gaat. Ik kijk altijd met angst en beven naar de hoeken wanneer we in galop zitten. Eigenlijk nog het meeste naar de eerste hoek van de korte zijde, de tweede maakt me helemaal niets uit.
Het is inmiddels 2 maanden geleden na die val en meerdere struikelpartijen (ben wel gelijk opgehouden met galopperen onder het zadel toen, eerst aan laten sterken aan de longe voordat ik weer begon met de galop!).
Onderling hebben we ook een B proef (proef 4) gereden, met galop op de volte en door de hoeken heen rijden. Dit ging goed, we hadden zelfs prijs. Ze struikelt ook niet meer (heel soms als er bijv. een kuil is of ze moet uit de kuil van de hoefslag galopperen en ze is wat luiig. Maar dan galoppeert ze rustig door, eigenlijk gewoon en misstap), we kunnen in de bocht van stap naar galop, dus in principe lijkt het allemaal afgelopen.
Maar ik blijf gewoon gespannen zodra als dat ik de hoek door moet!
Volte's 15 meter, prima, een krappere bocht op de binnenhoefslag, prima, maar door de hoek, of van de hoefslag af komen ("uit de kuil" moet je dan rijden) vind ik nog steeds gewoon eng.
We doen het vaak, maar ik blijf heel erg gespannen - ik zet m'n handen en schouders vast, ga naar voren zitten, stuiter op en neer: ik kan niet ontspannen zitten en krijg vreselijke kapstoktenen en benen.
Iemand die weet wat goed helpt?
Als ik les rijd, rijd ik ook gewoon door de hoek heen, maar dus wel erg gespannen.

Iemand goede oefeningen of dingen die ik moet bedenken? Ik heb gezond verstand, weet heel goed dat een normale hoek (heel ver de hoeken in rijden en korte wendingen gaan nog te lastig, dus dat bouwen we eerst nog op) geen problemen hoort te geven Nagelbijten / Gniffelen .
Wie o wie weet een goede oplossing?

Mizzzy

Re: "Bang" voor de galop terwijl eigenlijk alles goed is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 19:28

Poeh! lijkt me inderdaad moeilijk om het vertrouwen in jezelf weer op te pakken met dat door de hoeken rijden. Ik zou zeggen. Je weet dat alles goed zit, en hoe je haar moet helpen als ze struikelt of een misstap ondergaat. Heb je niet de mogelijkheid om buitenritten te maken? Dan heb je veel rechte stukken die je lekker kunt galloperen. Als dat goed gaat, heb je snel je angst overwonnen. Ik heb hetzelfde gehad met een manege Fjordje, die struikelde echt 3 keer in een galopje, ik heb haar telkens gewoon opgevangen, en dat schept toch op de 1 of andere manier een vertrouwelijke band in de galop. Het paard weet dat je haar altijd zult ondersteunen/opvangen, en jij weet dat ze niet meer onderuit gaat of zichzelf ernstig bezeerd. Lachen Succes!!!!

_sunshine30

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 20:45

Ja dat is inderdaad moeilijk! Volgens mij moet je t gewoon laten slijten.. dat klinkt raar maar je moet gewoon doorzetten!
Ik heb een zwaar ongeluk gehad met mijn paard en durfde daarna niet meer te rijden....dit is nu 4 jaar geleden en ik rijd weer volop!!
De beste remedie is eigenlijk 'hopen' dat ze nog een keer struikeld en dat je dat overleeft zodat je t gevoel krijgt dat ze niet bij elke keer op haar snoet valt.
De eerste keer bokken na mijn ongeluk had ik ook zoiets van; oh dit is dus niet weer een enkele reis ziekenhuis.
Veel succes en nog een tip let op je ademhaling in de galop dan ben je namelijk niet zo gefocust op t eventuele gevaar!

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 09:15

Je geeft een aantal punten aan: kuilen waardoor ze struikelt. Dit is op te lossen door de bak te vlakken lijkt me? Struikelen door te losse teugel. Dan loopt ze m.i. teveel op de voorhand, dus achterhand activeren. Wat lui. Dito dus de achterhand activeren. Dit kun je o.a. doen door veel (schijn)overgangen te maken. Als je wilt galopperen, doe dan hele kleine stukjes, dus een paar galopsprongen en weer naar draf, dan weer aangalopperen etc etc.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 09:24

ik heb 100% hetzelfde gehad na een ongeluk
hoeken van 90° in galop vind ik eng
maar het is al wel fel gebeterd, door hetgeen wat sunshine zegt: kilometers maken!
En ermee leren leven dat je nou eenmaal angstiger aangelegd bent op dat vlak dan anderen, dat heb ik ook moeten doen (en toen werd het opeens een stuk minder 'erg')

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 10:33

ik heb dat ook gehad, Luna struikelde over haar eigen benen, ik duik voorover eraf en had een hersennsschudding, dus paar dagen niet gereden.
Toen ik er weer opzat merkte ik ook dat ik bang was dat zr zou struikelen, de enige optie, laten slijten, word vanzelf minder als je merkt dat het goed gaat.
Succes ermee, komt vast goed.

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 10:40

Dankjulliewel voor de tips! Lachen
En Viola loopt inderdaad op de voorhand, ben al twee maanden druk aan de gang met de overgangen, maar een sterke achterhand opbouwen gaat helaas niet zo snel. Verbetering merk ik wel, en ik denk dat dat ook de reden is dat ze nu minder struikelt.
Eerst viel ze namelijk behoorlijk uit elkaar en al die onmogelijke dingen, ik kan haar nu fijner doorsluiten, en beter nog, ik durf nu wel iets meer de bak door te rijden - alleen de hele scherpe bochten ontwijk ik nog, de hoeken probeer ik zoetjes aan eens mee te nemen.

We hebben op de manege een eigen terrein van 11 hectare met wel een aantal lange paden waarop je eventueel kan galopperen. Ik heb haar daar laatst een paar stukjes laten galopperen, omdat ze eerder in draf daar al over haar eigen benen duvelde. Ben nu nog steeds wel voorzichtig, maarja, je moet toch wat stukjes proberen om te zien of het gaat.

In ieder geval iedereen heel erg bedankt voor de tips, en ik ga gewoon zoetjesaan steeds meer proberen, we zien wel waar we op stranden! Lachen

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 10:43

Tja, ik zit met hetzelfde probleem. Paard struikelde en ging finaal door de knieën zodat ik ook ging zandhappen. Ze struikelt wel vaker maar dit voelt aan als een kleine hapering, nu waren haar voorbenen compleet de weg kwijt. Bij elke hapering denk ik weer: daar gaan we weer dus de galop heb ik nog niet gedaan. Ik ben normaal helemaal niet zo'n angsthaas en heb altijd volledig vertrouwen in mijn paard, als ze ergens voor schrikt en wegspringt dan weet ik precies wat voor beweging ze gaat maken maar met die struikelpartij ben ik een behoorlijke dosis zelfvertrouwen verloren.

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 10:44

Hey,

Het is heel normaal wat jij voelt hoor!!
Mijn paard is wel eens lomp en er niet bij.
Wat gebeurde er ze struikelde en zakte door de voorbenen,waardoor ze dus viel en ik eraf rolde.
Sindsdien ben ik ook gewoon banger en rij ik er veel meer aan! Of ik krijg de schrik te pakken als ik voel dat ze ook maar iets struikeld.
Neem de tijd voor jezelf en zoals sommige zeggen accepteer het van jezelf dat je wat bang bent!
Het is niet erg het is logisch en heel normaal!
Kop op!!! En succes!!!

Gr

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 10:46

ik begrijp je verhaal, als ik een ander onbekend paard rijd dan durf ik ook niet te galoperen (waarom geen idee)
je zegt zelf dat je je zelf al goed beschermd. misschien is het een idee om aan iemand te vragen je pony aan de longe te houden of los mee te lopen in de bak om de bewegingen van je pony te volgen. zo ga je gecontroleerd galoperen wat misschien voor jou genoeg vertrouwen geeft.

veel succes ermee, en geloof me je komt er heus wel overheen echt waar.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 13:28

Vandaag de moed verzameld om te galoperen, de eerste keer sinds de struikelpartij van een paar weken terug, druk gemaakt om niets want in galop komt ze voor meer van de grond.
Dus Andante, gewoon weer proberen, al is het maar een paar pasjes.

poniemiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 13:34

ai, dat is niet zo leuk wat je hebt meegemaakt!

misschien is het een tip om het volgende te doen:
denk er niet aan als je gaat aanspringen (dit is natuurlijk moeilijk, maar gewoon proberen!) het ging de vorige keren toch ook goed? je moet proberen jezelf te ontspannen en aan leuke dingen te denken, want je weet dat als je met paarden omgaat het paard voelt dat je gespannen bent!

ik wens je heeeeeel veeeeel succes\!

_vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 20:08

Idd niet aan denken, ga overgangen rijden , stap drap stap , en blijven doorzitten en dan als het lekker ontspannen gaat, doe je de galopshulpen. Ik hoop dat het lukt, veel suc6 !