Paard wil niet alleen in de bak zijn!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jentel

Paard wil niet alleen in de bak zijn!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-08 08:59

Zoals de titel al zegt, wil het paard slecht alleen zijn, ze wil het liefst bij anderen zijn, normaal vind ik dat geen probleem maar het uit zicht nu ook in de les.
Alleen op de volte terwijl de anderen achter in de bak lopen is een probleem, ze breekt dan uit en gaat weer terug na de anderen, er is dan geen houden aan!
Ook is er niet met haar hoofd bij wanneer de andere paarden op stal staan.
Hoe krijg ik een paard zekerder van zichzelf, zodat ze ook alleen kan zijn in de bak of op stal?
Ze raakt gewoon voorledig in paniek als ze bij anderen weg moet.

Vladie

Re: Paard wil niet alleen in de bak zijn!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 12:24

Het is makkelijker gezegd dan gedaan maar probeer haar los te weken van de andere en dat ze jou blindelings vertrouwd.
Veel met haar alleen doen als dat mogelijk is. Bijvoorbeeld grondwerk, alleen longeren eventjes nog alleen in of uit stappen.
Het hoeft niet meteen elke dag maar begin is met 1x in de week ofzo. En dit verder uit breiden.
Bij mij heeft dit met mijn draver heel erg goed geholpen. En ook als ik alleen met hem was de oren van zijn hoofd kletsen en veel belonen als hij ging ontspannen.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
S6 met haar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 12:28

Lastig te zeggen als je het niet ziet. Kan zijn dat het paard extrema verlatingsangst heeft, maar doorgaans is de ruiter/begeleider gewoon geen overtuigende leider...

In beide gevallen heb je een belangrijke taak, namelijk om aan te tonen dat je betrouwbaar bent en altijd weet wat de beste keuze is. Om dit te worden kun je bv grondwerken, en denk hierbij ook aan wachtoefeningen, druk opbouwen, maar ook aan schrik- en obstakeltraining.
Mocht er wat verlatingsangst bij komen, dan zou je kunnen denken aan een ondersteunende therapie van bijvoorbeeld Bachbloesem.

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 10:05

weet je wat het vreemde is, gisteren een buitenrit gemaakt en het paard waar we mee na buiten gingen wilde op een gegeven moment niet verder!
toen nam ze wel de leiding en wilde wel voorop en alleen verder.
Maar wat is bachbloesem sonja?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 11:44

Dat is een homeopathische ondersteunende therapie die op mens en dier met veel succes toegepast wordt.
Misschien ken je 'rescue' wel, die druppeltjes of spray voor (beter gezegd tégen Haha! ) acute stress.

Humphry

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 18:00

Veel alleen in de bak gaan stappen aan de hand...en het vertrouwen winnen...want blijkbaar vertrouwd die je niet genoeg ( wil helemaal niet zeggen dat die je niet vertrouwd hoor,maar er is een mega verschil tussen vertrouwen en vertrouwen ) Ze zal veel meer naar je luistere in de bak als ze meer dat vertrouwen met je heb,dan weet ze van Oke dit is goed..en dan komt het ook wel goed..denk gwoon een kwestie van tijd?!

hafrocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 12:39

Als alle paarden voor in de bak zijn een klein stukje verder rijden als hun en gewoon hoe je anders ook zou rijden. Dus niet extra gespannen zitten of meer been geven etc. Dan voelen ze alleen maar aan dat er iets gaat gebeuren.
Alleen een rondje naar buiten of aan de hand als het erop niet gaat en natuurlijk goed belonen als alles goed gaat