Hulp gezocht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Laura_x_

Hulp gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-08 15:00

Ik zoek hulp met een aantal dingetjes wat met rijden niet helemaal goed gaat.

- Mirjam (mijn leasepaardje Haha!) loopt na een half uurtje aan de teugel maar als ik dan iets mijn benen aanleg of verplaatst heb ik geen contact meer en loopt ze niet meer aan de teugels, vervolgens durut het weer een 5tal minuten tot ik haar weer goed heb, hebben jullie hier tips voor?

- Als ik bijv met normale lengte teugels rijd, dan kan ik mijn schouders niet meer goed aansluiten aan mijn lichaam want anders gaat haar hoofd de lucht in. En met te lange teugels kan ik haar niet goed sturen. Wat kan ik hiertegen doen??

xxxdonja

Re: Hulp gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 15:08

Als je iets langere teugel hebt, kan je je handen iets breder zetten, zodat je iets meer te zeggen en te sturen hebt. Lachen

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 17:51

Ja het geeikte , neem les en het stuur zit niet in de teugel maar in je eigen lichaam en de indirecte teugelhulp en dat kan ook met een lange teugel,

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-08 20:40

Ik heb les Lachen

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 21:40

Zoals ik het lees heeft je paardje nog moeite met het voorwaarts en neerwaarts. Hiervoor heb je een paard nodig met de benodigde conditie, spieren en losheid. Doel is dus om je paard ook voorwaarts te kunnen rijden en tegelijk nageeflijk te houden. Af en toe longeren met een bijzet losjes vast is dan ideaal omdat je paard niet aan de ruiter hoeft te denken. Zowel met longeren als rijden proberen de achterhand te activeren door tempowisselingen te rijden. Heel voorzichtig voorwaarts een paar passen wegrijden en weer rustig terug nemen. Wissel dit af met enkele pasjes wijken en wat balkjes draven. Afwisseling en nieuwe dingen houden je paard op een goede manier bezig en dan wordt het niet saai. Probeer altijd de nageeflijkheid te bewaren. Komt je paard er toch uit ga dan in tempo terug of naar stap en begin weer opnieuw. Geduld is het belangrijkste tezamen met een fijne hand. Blijf je paard gymnastiseren door verschillende oefeningen en rijdt nooit meer dan een keer de hele bak rond zonder een figuur te hebben gereden. Je zult zien dat na een week of vier je paard (is afhankelijk van je paard, de een pakt het sneller aan dan de ander) sterker wordt en je been kunt geven zonder de nageeflijkheid te verliezen.

Succes!