Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
aerdenhout1 schreef:Lijkt mij een hele uitdaging! Ik weet natuurlijk niet hoeveel ervaring je zelf hebt, maar ik zou beginnen met terug te gaan naar het longeren. Daar proberen het paard op de stem helemaal voor elkaar te krijgen. Dat scheelt je bergen als je er weer op gaat, omdat je dan stem en zit/been hulp samen kan geven met stem, waardoor het paard het gaat snappen wat je nu eigenlijk bedoeld.Dit zal hoogstwaarschijnlijk in de manege nooit zijn gedaan, dus dat zal wel wat tijd nemen. Nu weet ik ook niet hoe veel keer per week je het paard mag( moet) doen, maar is dat 1 keer per week dan wordt het wel moeilijker. Minimaal een keer of 3/4 in de week en ik denk dat je na een week of 3 al een heel ander paard zal hebben.
Kan je iemand vinden die ervaring heeft om je te helpen dan is dat altijd meegenomen natuurlijk.
yakima schreef:klinkt heel erg bekend!
ik rij/longeer sinds een week ook een 4 jarige fries.
heeft vanaf mei stilgestaan, af en toe is ze gelongeerd. en verder niks mee gedaan.
vantevoren heeft ze ook maar 1x per 2 weken gelopen, niet echt veel dus.
ik begin standaard het rijden met longeren beide kanten:
eerst linkerhand( stappen, draven, overgangen stap naar draf, galop enz. vooral op stem)
daarna rechterhand hetzelfde alleen dan rechtsom.
het paard komt dan even goed los en de meeste energie is er uit.
daarna houdt de eigenaar haar even vast en stap en draaf ik even op de rechter en linkerhand aan de longeerlijn.
daarna los. vanuit daar eerst stappen, van de volte af, figuren maken, stelling proberen te vragen, maar vooral ontspannen. zorgen dat ze rustiger gaat lopen enz. ik probeer vooral met stem hulpen te geven met steeds hetzelfde woord wat terugkomt als ze sneller moet lopen, of juist langzamer. het paard weet dan iig meer qua wat ze moet doen. maar dan is het met de figuren wat ze nog niet helemaal goed begrijpt. en vooral praten als ze iets goed doen of als ze iets verkeerd doen.
de 1e keer dat ik haar reed, is ze ervandoorgegaan maar kon ik dr uiteindelijk nog wel terugnemen. de 2e keer stond ze te trillen op dr benen, maar heeft ze echt super haar best gedaan. en nu vanaf de 3e keer rijden gaat het ontzettend goed. ze luistert nu naar wat ik tegen haar zeg en ze vertrouwd me al behoorlijk.
yakima schreef:is het niet beter eerst te longeren, totdat ze op je stem perfect luistert? vanuit daar is het rijden stukken gemakkelijker denk ik.
yakima schreef:klinkt super. met de juiste begeleiding gaat het helemaal goedkomen met jullie!
, dat hoop ik ook van harte! 
Jnien schreef:Je doet er zeker goed aan.
En zou zeker met goede begeleiding lekker aan de slag gaan.
Maar als zij zo onzeker is, moet jij zeker zijn.
Consequent aan de slag en uitgebreid belonen als ze het goed doet.
Succes.
Avalon_ schreef:Dus als er iemand nog op de hoogte is van iemand in Noord-oost Friesland hoor ik het graag!
Chantal2309 schreef:Avalon_ schreef:Dus als er iemand nog op de hoogte is van iemand in Noord-oost Friesland hoor ik het graag!
Misschien eens op marktplaats vragen?! of een manege waar je vroeger reed of iemand die je vertrouwt je les wil geven?!
jolentinus schreef:je bent er indd goed mee bezig.
ik heb het gevoel bij friezen wel vaker dat als ze het niet helemaal snappen ze langzamer gaan.
we hebben een tijdje een fries beleerd en die was niet vooruit te branden in het begin. maar dit kwam vooral omdat hij het niet snapte. na veel geduld en oefenen is het toch goedgekomen.
weet niet waar je woont.. maar ben wel wat bekend in Noord-oost friesland.. wil je gerust helpen aan een adresje.