Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
steeds wat minder.. Misschien helpt het wel
Jrussel schreef:heeeeeeel veeeeeel geduld. is echt een kwestie van wennen.
paard steeds belonen bij het indoen van het hoofdstel, maar onthoud wel dat je dat een keer moet afbouwen.
Bolieke schreef:Bedoel je ook met een bit erin? Heb je dan gelongeerd met de longe aan het bit of aan het halster?
De eerste weken (maanden zelf) dat ik een hoofdstel omdeed (of bit in deed), kreeg hij altijd een beloning in de vorm van wat korrels omdat snoepen soms nogal groot zijn en moeilijk te kauwen met bit in. Da's eigenlijk het enigste waar ik eten bij gebruikt heb om hem iets te leren.
Ik ben ook niet direct beginnen longeren (na enkele weken pas, dat hij het bit al gewend was). Als je dan begint te longeren, zeker nog niet op het bit. Geef het allemaal wat tijd!
diega schreef:Ik hou altijd bij de jonge paarden het halster aan, gewoon een linnen halster.
Daardoor kun je ze vasthouden terwijl je het hoofdstel omdoet, want als ze leren dat ze sterker zijn en inderdaad hun hoofd omhoog kunnen doen wordt dat natuurlijk een leuk spelletje.
Als je het hoofdstel dan omdoet, over het halster heen, kun je daarna de neusriem weer onder het halster door vastmaken. Aan zo'n halster onder het hoofdstel kun je een paard wat gevoelig is in de mond ook longeren. Een begeleider kan ook makkelijker het jonge paard zo een keer meenemen als je eropzit, je kunt dan zelf goed de teugels aannemen en iemand anders kan hem dan leiden aan het halster.
Wel opletten dat de neusriem van het halster een beetje hoog zit zodat er geen mondhoekvelletje tussen bit en neusriem komen tijdens het rijden.