Hoofdstel probleem!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kippiekipp

Hoofdstel probleem!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 15:07

Ik ben sinds een paar dagen bezig met een paardje in te rijden,
of nouja er was al een keer iemand mee bezig geweest maar die had
geen tijd meer enzo. De 1e dag ging goed, hoofdstel omgedaan en
gelongeerd niks aan de hand. De volgende dag wou ik het weer proberen,
maar nu krijg ik het hoofdstel met geen mogelijkheid meer om. Zo gauw ik
het hoofdstel om wil doen gooit hij zn hoofd zo ver mogelijk in de lucht en begint
wild met zijn hoofd te schudden. Ik dacht eerst dat het misschien iets met zijn
mond was, maar vandaag konden we gewoon bij de mond wel voelen en het zag er
niet naar uit dat hij daar last van heeft ofzo.

Dus... wat nu te doen? iemand tips of ervaring hiermee?

levitrol

Re: Hoofdstel probleem!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 15:10

Ik heb het mijn 1e pony geleerd door het bit bij de mond, en daaronder een korrel biks etc, of honing op het bit Knipoog steeds wat minder.. Misschien helpt het wel Lachen

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 15:11

Bedoel je ook met een bit erin? Heb je dan gelongeerd met de longe aan het bit of aan het halster?

De eerste weken (maanden zelf) dat ik een hoofdstel omdeed (of bit in deed), kreeg hij altijd een beloning in de vorm van wat korrels omdat snoepen soms nogal groot zijn en moeilijk te kauwen met bit in. Da's eigenlijk het enigste waar ik eten bij gebruikt heb om hem iets te leren.
Ik ben ook niet direct beginnen longeren (na enkele weken pas, dat hij het bit al gewend was). Als je dan begint te longeren, zeker nog niet op het bit. Geef het allemaal wat tijd!

19LindA83

Heel veel geduld.. mijn paardje van 4 had dit ook in het begin.. nu ook nog wel eens.. Gewoon oefenen en geduldig blijven. Omdat ie het niet kent is het dus van belang dat je het rustig aan doet.. Let erop dat je het bit niet tegen zijn tanden aan ''kletterd''. Ook met het bit uitdoen daarvoor zorgen. Hand op neus houden, hoofdstel over oortjes heen schuiven en rustig laten zakken zodat het paard zelf zijn bit kan uit doen.
Je kunt dit ook gewoon een paar keer achter elkaar aan oefenen, zonder verder aan het werk te gaan... dus een kwartiertje lang hoofdstel om en af doen.
En natuurlijk goed belonen als het goed gaat.

Willemina_L

Ja.. dat hielp bij mij wel! Honing op het bit en dan eerst zonder hoofdstel, lekker laten likken. Dan steeds een riempje meer... ging perfect!

Maar goed, niet ieder paard is hetzelfde..

Jrussel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 15:13

heeeeeeel veeeeeel geduld. is echt een kwestie van wennen.

paard steeds belonen bij het indoen van het hoofdstel, maar onthoud wel dat je dat een keer moet afbouwen.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 15:32

Jrussel schreef:
heeeeeeel veeeeeel geduld. is echt een kwestie van wennen.

paard steeds belonen bij het indoen van het hoofdstel, maar onthoud wel dat je dat een keer moet afbouwen.

Inderaad, die van mij kreeg steeds minder korreltjes. En dan een keer niet, dan een keer wel. Nu (bijna) nooit meer en hij staat gewoon te popelen om het bit in te doen... Haha!

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 15:43

Ik hou altijd bij de jonge paarden het halster aan, gewoon een linnen halster.
Daardoor kun je ze vasthouden terwijl je het hoofdstel omdoet, want als ze leren dat ze sterker zijn en inderdaad hun hoofd omhoog kunnen doen wordt dat natuurlijk een leuk spelletje.
Als je het hoofdstel dan omdoet, over het halster heen, kun je daarna de neusriem weer onder het halster door vastmaken. Aan zo'n halster onder het hoofdstel kun je een paard wat gevoelig is in de mond ook longeren. Een begeleider kan ook makkelijker het jonge paard zo een keer meenemen als je eropzit, je kunt dan zelf goed de teugels aannemen en iemand anders kan hem dan leiden aan het halster.
Wel opletten dat de neusriem van het halster een beetje hoog zit zodat er geen mondhoekvelletje tussen bit en neusriem komen tijdens het rijden.

kippiekipp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 15:53

Bolieke schreef:
Bedoel je ook met een bit erin? Heb je dan gelongeerd met de longe aan het bit of aan het halster?

De eerste weken (maanden zelf) dat ik een hoofdstel omdeed (of bit in deed), kreeg hij altijd een beloning in de vorm van wat korrels omdat snoepen soms nogal groot zijn en moeilijk te kauwen met bit in. Da's eigenlijk het enigste waar ik eten bij gebruikt heb om hem iets te leren.
Ik ben ook niet direct beginnen longeren (na enkele weken pas, dat hij het bit al gewend was). Als je dan begint te longeren, zeker nog niet op het bit. Geef het allemaal wat tijd!

Het paardje is al een keer onder zadel geweest dus bit kent ie al wel. Beloning geven ben ik zelf
niet zo'n voorstander van aangezien het een hengst is en hij begint nogal snel te bijten als hij eenmaal
door heeft dat ie wat krijgt.

diega schreef:
Ik hou altijd bij de jonge paarden het halster aan, gewoon een linnen halster.
Daardoor kun je ze vasthouden terwijl je het hoofdstel omdoet, want als ze leren dat ze sterker zijn en inderdaad hun hoofd omhoog kunnen doen wordt dat natuurlijk een leuk spelletje.
Als je het hoofdstel dan omdoet, over het halster heen, kun je daarna de neusriem weer onder het halster door vastmaken. Aan zo'n halster onder het hoofdstel kun je een paard wat gevoelig is in de mond ook longeren. Een begeleider kan ook makkelijker het jonge paard zo een keer meenemen als je eropzit, je kunt dan zelf goed de teugels aannemen en iemand anders kan hem dan leiden aan het halster.
Wel opletten dat de neusriem van het halster een beetje hoog zit zodat er geen mondhoekvelletje tussen bit en neusriem komen tijdens het rijden.

Ja dit heb ik gelijk vanaf het begin ook gedaan. Halster eronder houden. Eerste keer ging goed, gewoon hoofdstel eroverheen
gedaan. Maar 2e keer ging dus verkeerd. Het is ook echt specifiek op het bit waar hij zo op reageerd, het hoofdstel kan ik zo
omdoen maar zo gauw ik het bit in wil doen gaat het hoofd de lucht in.

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 16:04

Oke, halster om dus, dan heb je een beetje houvast.
En een krukje dus.
Als, zeker grote, paarden door hebben dat je er niet meer bij kunt als ze hun hoofd omhoog doen dan pak ik altijd een plastic krukje erbij. Hoeft niet eens zo hoog te zijn alleen dat je er nogsteeds goed bijkunt als ze hun hoofd omhoog doen. Dan is het ook zo bekeken !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 09:14

misschien was je bit wat te hard? ik heb ooit in een ver verleden bij hypodrama gewerkt en daar hadden ze zachte bitten met appel of wortel smaak