6 jarige fries heeft moeite met galop.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

6 jarige fries heeft moeite met galop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 21:19

Sinds een paar dagen rijd ik een 6 jarige fries. Nu weet ik inmiddels dat sommige friezen de galop moeilijk vinden, want heb de zoekfunctie dr op nageslagen maar wordt niet echt wijzer.
Ik hoop dat iemand ons wat tips geven kan Lachen
Er is nooit veel mee gedaan, dus eigenlijk is hij nog hartstikke groen onder het zadel, hij is wel ooit beleerd.
Ben er dus out of the blue opgestapt om te ontdekken welke knopjes hij had, ze zaten er vrijwel allemaal op en werkten ook niet verleerd, alleen....die galop is een drama.

Ik denk dat hij dit nooit echt heel geleerd.
Ook reageerd hij dus niet op de galopshulp, gaat heel hard draven en áls hij aanspringt
valt hij met drie vier galopssprongen weer in draf.
Ik heb dus het idee dat hij het nog erg moeilijk vindt allemaal, verders pakt hij het wel allemaal
heel fijn op en lijkt het een snelle leerling.

Iemand die ons wat kan helpen, bv door het geven van een goede tip of ervaringen?

geerke

Re: 6 jarige fries heeft moeite met galop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 21:22

aan de longe oefenen,op je stem laten galloperen....daarna als je erop zit,stemhulp geven en beenhulp tegelijk...dan gaat hij de link toch wel leggen neem ik aan.
dat terugvallen kan komen doordat hij nog geen balans heeft,komt vanzelf.

anGeLaa_AjaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 15:31

Oefenen tijdens het longeren. En idd met veel stemhulpen. Ik ken ook een fries die er eerst moeite mee had (manege paard), nu hebben ze haar aangeleerd dat 2 tikjes met de zweep op de hals galop is.
Als hij terugvalt na een paar passen, gewoon verder draven en heel goed belonen. Rustig opbouwen naar meerdere passen.
Of proberen te laten galoperen tijdens het losgooien door je paard op te jagen.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 15:35

heb je mogelijkheid buiten te rijden?
mijn fries had er in het begin ook erg veel moeite mee. gewoon een lang pad in het bos en opjage tot hij in galop zat dan uitgebreid belonen.
dan tijdje laten galoperen en terug nemen.
dan is het probleem nog het tempo. neem hem af en toe terug in tempo. daarna ga je de bak weer in en ga je galloperen op de volte die ga je ook verkleinen en vergroten. door het verkleinen kan hij niet hard gaan dus moet hij rustig galoperen.
bij die van mij is ondertussen galop 1 van zn sterkste punten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 15:37

Inderdaad eerst aanleren vanaf de grond, aan de longe, op je stem. Dan is het makkelijker voor hem om zijn evenwicht te houden, zonder het extra gewicht van de ruiter.
Als hij dat een paar rondjes kan volhouden en netjes op stem aanspringt, dán pas vanuit het zadel gaan proberen. Dan geef je de beenhulp samen met de stemhulp. En direct als hij in galop aanspringt moet je duidelijk belonen, twee passen laten galopperen en weer terugnemen in draf. Een rondje later weer in galop, en een pasje langer door laten gaan. En de volgende dag weer iets langer, en zo bouw je het heel geleidelijk uit naar een of twee rondjes.
Zorg dat jij hem altijd voor bent met teruggaan naar draf. Nooit zomaar eruit laten vallen. Als ze eenmaal weten dat dat zomaar kan dan blijven ze het proberen.

OFF_LINE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 18:21

ik had ook in het begin moeite om de fries te laten galopperen,
ben naar het maisveld gegaan (kan ook in een lange wei of een lang pad in het bos) en daar naar achter toe gedraafd en toen weer terug, zweepje erbij en toen naar voren jagen, en steeds wel goed je been erbij houden, voel je dat het paard terugkomt goed bijdrijven en evt een tikje met de zweep.
het heeft bij mijn fries geholpen en loopt nu al L2

succes ermee!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 09:00

Recht gaan richten aan de hand, de achterhand dragend maken, een fries heeft vaak een erg duwende beweging, die moet je om gaan leren zetten naar dragend en dat kan niet in een paar dagen dat heeft wel een aantal maanden nodig eer die spieren daar op getraint zijn.
Gewoom niet onde rhet zadel galoperen in de bak, lekker aan de hand rechtrichten en onder het zadel in stap en draf, de galop komt vanzelf dan, je zult dan in een keer merken dat hij zonder te vluchten aan kan springen, vaak word er zoveel ophef over de galop gemaakt dat het voor een paard stres word en hij dus onder je vandaan loopt.
Lekker op het gemak, hij is 6 jaar nog een baby, zeker bij de friesen , wees er zuinig op en neem de tijd.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 09:24

ik zou eerst aan de longe gaan werken zodat hij de stemhulp voor de galop goed leert kennen. zodra hij die goed kent kan je verder gaan werken onder het zadel.

ga draven en doorzitten, blijf in je arbeidstempo en ga niet versnellen zodat je paard in galop valt. je paard moet aanspringen, hoe moeilijk ze dat ook vinden in het begin.
geef je hulp lichleijk overdreven en gebruik je stemhulp er goed bij zodat hij snapt wat de bedoeling is. hij mag opzich wel 1 of 2 passen harder draven, maar meer niet. dan neem je rustig terug naar de arbeidstempo en probeer je opnieuw.
zodra hij galloppeerd beloon je met je stem. blijf been geven en naar voren drijven zodat hij snapt dat hij door moet blijven gaan tot jij zegt dat ie mag stoppen. doe dit dan ook na een pas of 10, dat is zat in het begin.

mocht dit na een maandje oefenen nog steeds niet lukken zou ik hem mee naar buiten nemen, lang zandpad opzoeken. aan laten gallopperen en lekker even laten gaan. rechtuit is vaak makkelijker voor ze.

succes!

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 09:32

Ik ken ook een fries die daar ook zo'n problemen mee had. Hij reageerde al goed op die stemhulpen (voor de kar aangeleerd) maar onder het zadel in de bak dan vond hij het veelte moeilijk doordat je bochten moet maken (logisch). Ik ben gewoon begonnen op de lange rechte stukken in het bos en dan ook met je stemhulp erbij. Als dit goed gaat dan kun je eens proberen in de bak op de lange zijde en dan later ook de korte zijdes. Erg lastig, ik weet het, maar oefenen baart kunst Haha!.

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 10:51

Aan de longe en vooral buiten rechtuit galoperen.
Aan de longe opbouwen, eerst een rondje, uitgebreid belonen en daarna gaan uitbreiden naar twee rondjes.
Buiten vooral rechtuit galoperen. Als hij goed rechtuit gaat en als hij dit al langer volhoudt, kun je wat gaan schakelen, daar wordt hij ook sterker van.
En niet vanuit zo'n heel harde draf in galop laten vallen.. terugpakken en opnieuw.