wegrennen voor been

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

muizke_

wegrennen voor been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 20:53

Hoi,
ik begin binnenkort met het verzorgen van een paard. nou heb ik het paard al gezien en kennisgemaakt. maar zag ik toen de eigenaresse er op reed dat ze wegrende voor het been. Dus steekt zij der been af zodat haar paard braaf blijft lopen.
Maar zodra ze hem aansluit en juist gaat zitten is die weg.
Wat is hier aan te doen? het paard is echt leuk en ik wil hem gewoon kunnen rijden.
Iemand tips?

groetjes

midgie

Re: wegrennen voor been

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 07:51

Ik heb er zelf ook 2 die dit doen, zijn heel gevoelig en moet je puur op je zit rijden.
Als je het paard wat langer kent en je weet hoe ze reageren kun je heel voorzichtig af en toe proberen het been aan te leggen, dus heel langzaam opbouwen, niet te veel in een keer,maar ze zullen altijd gevoelig blijven, kan ook zijn voordelen hebben, een gevoelig paard is pikt ook de dingen sneller op als je het met heel veel rust uitlegt, een paard waar je constant moet voortdrijven is meer zweet werk.
Heel belangrijk, verlies niet je geduld en stap niet met een rotbui op want dan gaat het echt fout Knipoog
Wat bedoel je met juist gaat zitten?
Laatst bijgewerkt door midgie op 10-09-08 07:53, in het totaal 1 keer bewerkt

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 07:52

Ik heb er ook zo eentje lopen, je moet voorzichtig te werk gaan, en zijn vertrouwen winnen. Goed op je zit rijden, benen lang houden en kalmeren met je stem.
Wel gewoon om de pas been blijven geven,

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 09:05

Zeker je benen niet afsteken, zwaarder gaan zitten, halve ophoudingen maken en lekker aan het werk zetten dmv heel veel figuren en (schijn)overgangen te rijden. Stel het paard ook goed op zijn gerust met je stem. En misschien moet je bij hem juist wel iets strenger zijn, maar mijn ervaring zegt dat dit meestal niet het geval is.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 11:15

Denk juist bij een gevoelig paard dat je niet streng moet zijn, heb ik in het verleden ook geprobeerd, nou dan heb je feest en vertrouwen ze je helemaal niet meer, zeker als je streng door blijft gaan zal het zeker lukken , maar dan krijg een een dwang effect/breken en je wilt je paard wel open houden lijkt me.

Reneetjuh85

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 16:53

Ik heb ook zo'n paard gereden. Toen hij eenmaal het been accepteerde bleek dat hij voorheen minimaal M niveau heeft gelopen maar ze was zo gevoelig en heeft vaak de verkeerde hulpen gehad waardoor ze in de war raakte. Nu ontopic Lachen Ik heb het aangepakt door niet bang te zijn. Ik hield mijn benen wel tegen de buik aan (wat al moeilijk was) en ik reed haar met mijn zit terug. Als ik mijn been nodig had om haar nageeflijk te laten lopen, een figuur of oefeningen te rijden of voor ee overgang legde ik heel iets mijn been aan. Dit is een kwestie van tijd tot het goed gaat. Intussen kun je je wel voorstellen dat ik een overdreven reactie kreeg op mijn been maar dat werd steeds minder. Ik reed heel bewust. Als ik wist dat ik mijn been aan ging leggen dan wist ik ook meteen haar reactie. Zo kon ik haar ook opvangen. Wat opvalt is dat als je een paard nageeflijk kan rijden aan het been dat ze ook niet meer onder je vandaan rennen. Dan is ze namelijk ontspannen en heeft ze geen reden toe. Succes!

muizke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 21:20

midgie schreef:
Ik heb er zelf ook 2 die dit doen, zijn heel gevoelig en moet je puur op je zit rijden.
Als je het paard wat langer kent en je weet hoe ze reageren kun je heel voorzichtig af en toe proberen het been aan te leggen, dus heel langzaam opbouwen, niet te veel in een keer,maar ze zullen altijd gevoelig blijven, kan ook zijn voordelen hebben, een gevoelig paard is pikt ook de dingen sneller op als je het met heel veel rust uitlegt, een paard waar je constant moet voortdrijven is meer zweet werk.
Heel belangrijk, verlies niet je geduld en stap niet met een rotbui op want dan gaat het echt fout Knipoog
Wat bedoel je met juist gaat zitten?

met juist zitten bedoel ik dat ze haar houding corrigeert, been aanlegt en haar rug recht. ze leunt nou iets naar achter doordat ze haar benen afsteekt.