Verkeerde galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dondeyne

Verkeerde galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 16:47

Ik dacht hierover wel een topic over te kunnen vinden maar (volgens mij) was dat niet het geval dus..

Ik ben sinds een aantal maanden Bjorn in aan het rijden, een fjord van 3 jaar. We zijn voorzichtig begonnen en ik denk dat ik er intussen zo'n 20 keer opgezeten heb. Alles ging meteen heel erg goed, ze is lekker voor het been, loopt heel netjes in aanleuning in stap en draf en zelfs pasjes wijken en schouder binnenwaarts om recht te richten pakt hij super op! De galop was eigenlijk altijd wat moeilijker, maar ook dit ging al snel beter.

Nu was ik 3 weken geleden weer aan het rijden en wilde hij absoluut niet in de rechter galop (vanuit het niets dus). Ik heb steeds meer stelling gepakt maar zelf op een volte 10 meter sprong hij nog links aan! Uiteindelijk ging het na vele pogingen goed en heb ik hem veel beloond.. Toen ben ik 2 weken op vakantie gegaan en afgelopen weekend hadden we weer hetzelfde probleem. Met geen enkele mogelijkheid wil hij in de rechter galop?! Hebben jullie misschien tips waar ik op kan letten of wat ik kan doen? Ik snap er namelijk helemaal niks meer van!

Suzanne_J

Re: Verkeerde galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 16:55

dat is nu eens typisch een jong paard;) Ze kunnen maanden goed aanspringen en dan in een keer niet meer weten hoe het moet. Je moet gewoon blijven volhouden tot hij in de goede galop is, dus iedere keer als hij in de verkeerde galop springt meteen terugpakken en weer opnieuw aanspringen totdat hij in de goede zit en dan een tijdje laten galopperen. maar als je met het probleem blijft zitten zou ik als ik jou was eerst gewoon terug naar de basis gaan. lekker stappen en draven tot die goed bevestigd zijn en dan die galop pas weer

veel succes!

Annemiekbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 17:17

ik ben het er mee eens wat hier boven staat!
Je kunt ook nog proberen om een balkje op de grond te leggen in de wending. En op het moment dat hij over het balkje loopt dan aanspringen. Dit helpt vaak ook.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 17:49

SuzannePerla schreef:
dat is nu eens typisch een jong paard;) Ze kunnen maanden goed aanspringen en dan in een keer niet meer weten hoe het moet. Je moet gewoon blijven volhouden tot hij in de goede galop is, dus iedere keer als hij in de verkeerde galop springt meteen terugpakken en weer opnieuw aanspringen totdat hij in de goede zit en dan een tijdje laten galopperen. maar als je met het probleem blijft zitten zou ik als ik jou was eerst gewoon terug naar de basis gaan. lekker stappen en draven tot die goed bevestigd zijn en dan die galop pas weer

veel succes!

Tot je een slimmerik treft die elke keer verkeerd aanspringt, zodat hij niet zo lang achter elkaar hoeft te galopperen Knipoog Ik rijd juist express een paar sprongen door, eventueel rijd ik zels even naar de andere hand.
Er zijn allerlei 'trucjes' om een jong paard wat te helpen bij het in de goede galop aan te springen. Maar dat hangt wel sterk af van je eigen timing, en kan je dus het beste samen met een goede instructeur doen. Sowieso slim om op het verkeerde been licht te gaan rijden, en niet te veel stelling te vragen. Juist door stelling te vragen, maak je het je paard makkelijker zijn buitenvoorbeen voor te plaatsen. Je kan je paard beter juist recht houden. Ik rijd zelf altijd graag een beetje op de kant van de bak af, zodat je je paard dwingt om de schouder naar binnen te plaatsen, maar dat vraagt wel wat stuurmanskunst en snelle reactie.

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 20:42

erleyne schreef:
SuzannePerla schreef:

veel succes!

Tot je een slimmerik treft die elke keer verkeerd aanspringt, zodat hij niet zo lang achter elkaar hoeft te galopperen Knipoog Ik rijd juist express een paar sprongen door, eventueel rijd ik zels even naar de andere hand.
Er zijn allerlei 'trucjes' om een jong paard wat te helpen bij het in de goede galop aan te springen. Maar dat hangt wel sterk af van je eigen timing, en kan je dus het beste samen met een goede instructeur doen. Sowieso slim om op het verkeerde been licht te gaan rijden, en niet te veel stelling te vragen. Juist door stelling te vragen, maak je het je paard makkelijker zijn buitenvoorbeen voor te plaatsen. Je kan je paard beter juist recht houden. Ik rijd zelf altijd graag een beetje op de kant van de bak af, zodat je je paard dwingt om de schouder naar binnen te plaatsen, maar dat vraagt wel wat stuurmanskunst en snelle reactie.

hmmm daar had ik nog niet aangedacht;)

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 20:47

TheLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 19:41

ik heb zelf nog nooit een jong paard gehad die did deed, maar een pony op de manege doet dat ook steeds, en die galopeert altijd aan met een balkje in de hoek, dat ie zeg maar, over dat balkje heen de eerste galopsprong maakt, misschien helpt dat?

Neantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 20:27

Ik heb niet veel verstand van paarden en vooral niet jonge paarden, maar misschien helpt het om extra je buiten been aan te leggen met aanspringen in de rechtergalop?!

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 20:29

Ik wil niet vervelend zijn maar met het inrijden van mijn pony. Zijn we pas nadat de stap en de draf stabiel genoeg was gaan galoperen.. En na 20x rijden vind ik het nog een beetje snel pony kan net nog op eigen benen lopen. Zou je misschien nog niet even wachten er mee en dan je druk op de goede galop maken? Ook mijn pony van nu 4, springt nog wel is verkeerd aan maar snapt wel na wat corrigeren wat goed is. Niet te veel haast hebben Knipoog

knockout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 20:48

Mijn mening is juist om de galop wel mee te nemen. Natuurlijk niet te lang en te veel. Wat je eens zou kunnen proberen is om op het verkeerde been licht te gaan rijden en dat een gebroken lijntje te rijden. Bij aankomst op de hoefslag geef je de hulp voor de galop. Dit komt wel vrij precies qua timing. Ook de tip met de balk vond k een hele goede. Succes ermee!!!

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 21:14

Bij jonge paarden heeft het vaak met balans te maken. Zorg eerst eens dat je je paard goed recht kunt rijden voordat je aan de galop gaat werken. Veel jonge paarden springen verkeerd aan, doormiddel dat ze niet nagevelijk op twee teugels lopen.

Nu is mij de vraag ben jij op een kant sterker? of houd je paard op een kant vast? zorg eerst dat die alletwee de teugels aanneemt, en fijn reageert op je been. je moet de niet teveel hulp geven en als die dat doet zonder er bij na te denken aanspringen in de galop. Veel stelling kan je aannemen maar dat werkt niet als je paard een teugel niet aanneemt of de andere onderduikt. je kan wel gaan aan lopen modderen met een balkje en verschillende foefjes, die tips zijn ook niet zo heel verkeerd, maar een jong paard, moet op zijn eigen houtje leren aangalloperen en daar werkt het balkje niks bij. Als die goed aanspringt, overmatig goed belonen, iets naar voor rijden, een overgang terug maken naar de draf, zorgen doormiddel van je been dat die alletwee de teugels aanneemt en weer een keer opnieuw aanspringen. Het komt wel goed maar het heeft allemaal stuk voor stuk tijd nodig. Het is nog een jong paard.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-08 16:46

Bedankt voor jullie reacties!

Allereerst, Bjorn heeft echt een verrassend stabiele en nu al rechtgerichte stap en draf. Eigenlijk vanaf dag 1 al, maar nu is echt op geen enkele manier te zien dat die pony pas zo weinig gereden is.. Ook loopt hij goed op twee teugels.. Daarom vind ik het net zo vreemd dat het steeds mis gaat.. Ik zal de tips van het verkeerd licht rijden en de gebroken lijn zeker eens proberen!

Wendelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 17:01

Hey,

ik heb een keer een paard gereden die op rechts niet in de goede galop sprong. Daar hielp het bij om te doen alsof je tegen het hek aan wil rijden in de hoek. Nam mij ook een paar pogingen Knipoog

En... Mijn paard heeft een tijdje gehad dat als ik haar in stelling had bij de omschakeling van de gebrokenlijn dat ze van galop wisselde, ook misschien een optie...

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 13:49

De haflinger waar ik op rij is momenteel 17 jaar, niet jong meer dus...
Ze wil ook absoluut niet in de rechtergalop. Gisteren was ik (na een jaar tussenstop) terug bij de haflingerclub gaan rijden. Iedere zaterdag krijgen we dan les. Toen ik rechts moest galopperen, lukte het dus niet... De instructeur zei: je stopt niet met proberen tot je rechts heb gegaloppeerd. Ik zei: "Ok, maar euh..heb je tijd? Dat kan namelijk wel even duren Clown " Hij zei dat hij tijd had, maar na een 20-tal keer geprobeerd te hebben, zei hij: "Weet je wat? We gaan nu eerst verder met de les, dan ga ik met jou na de les verder met die galop."

Hij zei dat ik alles goed deed, maar nog ging het paard niet in de juiste galop. Zelfs als ik haar de hoek inreed, dan haar plots omtrok naar rechts en haar in galop zette, zelfs dán sprong ze nog links aan. Dat was inderdaad niet zoals het moest, maar mijn instructeur zei: als we eerst overdrijven, en dan afbouwen, dan moet het wel lukken. Maar zelfs met overdrijven lukt het niet...

Ze heeft wel een paar keren rechts gegaloppeerd(zonder speciale hulpen), maar dan kan ze na 3 sprongen een galopwissel doen zonder dat je erom vraagt.

Ik volg dit topic dus even Haha! En ik ga natuurlijk iets proberen uit te zoeken om toch maar rechts aan te galoppperen...

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 15:10

Vaak zie ik ruiters waarvan het paard verkeerd aan galoppeerd heel erg naar binnen gaan hangen, om het paard duidelijk te maken in welke galop hij aan moet springen. Dat moet je juist niet doen!
Breng eerder een heel klein beetje meer gewicht om de buitenkant, dan maak je de binnekant vrij en kan hij het binnenachterbeen onder brengen om aan te galopperen. Wat dus juist belemmerd word als je op de binnenkant gaat hangen.
Op het verkeerde been lichtrijden is om die zelfde reden ook een goede manier.
Dit heeft allemaal te maken met dat een jong paard vaak nog wat slap is en weinig balans heeft.

succes

_Judje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 18:36

Wat ook kan helpen, simpel trucje, een tikje op de binnenschouder als je voelt dat hij aan gaat springen. Dan pakken ze makkelijker de goede galop!

Renszke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 10:31

I.p.v stelling naar binnen moet je buitenteugel erbij pakken. Als je 'm te veel naar binnen laat kijken is het makkelijk voor hem om over de buitenschouder in de verkeerde galop aan het springen. Galop begint van achter dus laat 'm iets naar buiten kijken en doe dan je buitenbeen goed naar achteren. Die tip heeft mij nml. heel erg geholpen!

capriole

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 10:48

Wij hebben dit ook vaak met jonge paarden gehad en juist in het begin ging het vaak heel goed, en opeens...dit probleem.

Wat wij doen is wel altijd gelijk terugnemen, nog paar x proberen en uitgebreid belonen als het goed gaat. Maar als het echt niet lukt moet je heel erg uitkijken dat je je paard er niet overhaast in gaat jagen maar steeds rustig terugneemt en de tijd neemt om te corrigeren

Of het nu pubergedrag is of echt onwetenheid laat ik in het midden maar de aanhouder wint.

Wat overigens wel een hele goede test is om te kijken hoe je paard het aan de longe ook fout doet. Vaak zie je dat ze dan dus niet fout aanspringen!!! In dat geval blijkt dan dus toch dat je onbewust zelf een verkeerde hulp geeft. Dit kan bv het evenwicht zijn. Zelf heb je ook een goede en slechtere kant, als je onbewust je evenwicht niet stabiel recht hebt dan kan dat al voldoende zijn om dit probleem te ontwikkelen.

In dat geval doen wij het altijd zo....niet nageven, geen stelling, rustig aangesloten teugels maar zonder druk en puur op stem (als je paard dat kent van het longeren) aanspringen. Daarna, meestal springt hij dan nl. goed aan, je hulpen oppakken en rustig in galop doorgaan en je paard belonen.

Bij ons werkt dit ook vaak, naar gelang het stabieler wordt kun je voorzichtig de wijze weer oppakken dat je op je hulp in galop aanspringt en niet alleen meer op je stem (bij de overgang wel die erbij gebruiken) op deze manier hebben wij het altijd op kunnen lossen.

Succes.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 21:16

Ik zal eens kijken of hij het bij longeren ook doet! Dat is een goede tip.. Op stemcommando springt hij gewoon in de verkeerde galop aan, dat is dus het probleem niet Knipoog Op recht zitten heb ik extra gelet omdat ik dat eerst ook vermoedde maar misschien moet ik dat icm verkeerde been lichtrijden ook nog eens proberen!

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 14:50

Als bovenstaande rijtechnische tips nog niet helpen, kun je overwegen er een ostheopaat bij halen. Misschien zit er iets vast waardoor de rechtergalop moeilijk gaat/niet lukt?
Mijn paard had namelijk een tijdje terug plotseling ook moeite met de galop terwijl ze voorheen fijn aansprong en er bleek iets vast te zitten in haar achterbeen. Meteen de eerste keer na de behandeling dat we mochten longeren galopeerde ze uit zichzelf aan! En ook met rijden springt ze sindsdien weer heel fijn aan. Lachen Pas is de ostheopaat teruggekomen voor controle en nu was eigenlijk alles nog prima in orde.

Spaqunel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 07:25

zeker geen binnenstelling nemen, maak je de buitenschouder vrij waardoor die zeker verkeerd aanspringt. Vaak zal je ook onbewust meer druk nemen op je binnenteugel en je buitenteugel 'vergeten'

Bij mijn fjord heeft het geholpen hem vanuit stap en vanuit buitenstelling in galop te laten vallen, hij springt nu niet meer verkeerd aan. Zodra hij in de correcte galop zit kan ik hem rustig omstellen en zelf het aanspringen vannuit draf lukt nu al.

Waarom aanspringen vanuit stap? Omdat hij galop redelijk moeilijk vond/vind en hij zich veel te druk maakte in galop waardoor hij overhaast begon te draven en het voor mij bijna onmogelijk was om rustig te blijven. En omdat het vannuit stap gemakkelijker is om na te gaan of hij direct op je hulp reageert, dat is ook noodzakelijk, als jij je galophulp geeft en hij reageert niet ONMIDDELLIJK mag je het vergeten, dan zal die nooit goed aanspringen.
Daarom kan het ook helpen om op het moment dat je je hulp geeft ook een tikje te geven met de zweep. Na een tijdje weet hij dat hij MOET reageren en zal dit niet meer nodig zijn.

Waarom buitenstelling: om de binnenschouder vrij te maken, om hem in galop te kunnen laten vallen en omdat het zo net iets gemakkelijker is om op het moment van aangaloperen lucht te geven op je binnenteugel zodat hij juist KAN aangeloperen.

Je kan ook eens testen of jij niet in de weg zit -> ga eens verlicht zitten tijdens je overgang en laat je binnenteugel goed doorhangen en laat hem dan in galop vallen, springt hij dan wel goed aan, weet je dat het probleem bij jou zit.

Als hij fout zit, zou ik hem niet onmiddellijk terugnemen, hier worden de meeste ongeloofelijk ambetant van omdat ze niet begrijpen wat ze nu eigenlijk moeten doen.... wel of niet galoperen.

Nog 1 tip: aangaloperen moet hij doen op de druk van je binnenbeen, niet op de druk van je buitenbeen. Dat ligt wakend naar achter (dit been krijgt pas "echt" (versta me niet verkeerd he) een functie bij het omspringen tijdens het rijden van vliegende galopwissels). Dat is ook belangrijk omdat als je hem op je buitenbeen wilt laten aangaloperen je (on)bewust naar binnen zal hangen en hij ook niet juist KAN aangaloperen.

ik hoop dat je er wat aan hebt, het belangrijkste dat je eigenlijk moet onthouden is dat hij KAN aangaloperen in de juiste galop. en dat je hm op geen enkele manier hindert.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 09:03

das altijd het probleem met jonge paarden, je denkt nou dat gaat allemaal echt super en ineens krijg je een galop probleempje, dit is van vele dingen afhankelijk, verkeerde hulpen( al lijkt me dit bij jou sterk omdat ie het wel gedaan heeft!) , is mss zijn moeilijke kant (galop) dus probeert er onderuit te komen. Jij zit scheef op je paard onbewust waardoor je aan ene kan meer zit hulp geeft als andere kant..
kan eigenlijk vanalles zijn,
wat je eventueel wel kunt proberen is op het binnenbeen lichtrijden en vanuit daar aangalloperen dit kan bij jonge paarden ook met eens helpen omdat je je gewicht verlegt waardoor het voor het paard makkelijker is in de juiste galop te komen, succes, komt goed hoor haha
jonge paarden Tong uitsteken

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 12:56

Het verkeerd lichtrijden heb ik geprobeerd maar ook dat had helaas geen effect.. Ik ga deze week eens met longeren kijken wat hij dan doet!

Wel bedankt voor alle tips!

_Judje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 15:22

Vanuit stap proberen vind ik ook een goede tip. Mijn pony doet dat niet zo goed, maar ik krijg hem wel veel makkelijker in galop als ik al ruim een rondje doorzit en heel langzaam draaf. Dan moet hij vanuit dat tempo in een keer weg. Gaat hij eerst hard draven, dan neem ik hem gelijk terug en doe ik het opnieuw. Anders krijg je inderdaad wat al gezegd werd; als je hem gelijk terugneemt als hij verkeerd aanspringt, weet hij strax niet meer wanneer hij uberhaupt moet galopperen. Dus laat hem een halve ronde lopen, neem hem dan rustig terug en probeer het opnieuw. Maar als je echt vanuit een rustig tempo gaat, heb je ook meer tijd om zelf te zorgen dat je zelf geen stoorzender bent. En je krijgt ook niet het probleem dat je hem de hele bak doorjaagt om hem maar in de goede galop te krijgen. Aangalopperen omdat hij niet harder kan draven is altijd verkeerd, en dat zie ik ook nog wel is gebeuren bij mensen...

saskiamax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 19:24

mijn pony deed dat ook. toen moest ik een balkje in de hoek leggen en op het balkje aan gaan springen. dat hielp wel