Afstanden rijden met springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Annemiekbram

Afstanden rijden met springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 16:05

Hallo,

Ik heb altijd gesprongen bij de pony's (ook wel dressuur) In het begin zag ik op mijn e-pony geen afstanden, maar dit ging later juist heel goed. Ik kon vooruit rijden en ook terug.
Nu heb ik een nieuw paard (5 jaar) die het springen nog moet leren. Het paard is heel lang en nog moeilijk om bij elkaar te rijden.
Nu zie ik op dit paard totaal geen afstand voor de sprong, als ze dan niet uit komt vind ik het heel eng. En het laatste wat ik wil is wel bang worden met springen.
Hebben jullie nog tips hoe ik sneller de afstanden kan zien?
Ik leg wel eens 2 balkjes op de grond en rij er dan bijvoorbeeld 6 galopsprongen tussen dit gaat wel heel goed.
In draf met een drafbalkje ervoor is er trouwens niets aan de hand en vind ik het ook totaal niet eng.

giotto

Re: Afstanden rijden met springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 19:10

Met een drafbalkje ervoor en in draf moet je geen afstand zien hé,dan kom je altijd juist aan... Knipoog

Ik zou beginnen met je paard eerst dressuurmatig te rijden zodat je een mooie gesloten galop krijgt.
Veel schakelen,vooruit-terug-vooruit-terug.
Als je paard te lang wordt en je hem moeilijk bijeen kunt rijden,kan je ook nooit een goede sprong krijgen,laat staan een afstand rijden...het enige dat je gaat krijgen is een vlakke sprong.
Hij is nog maar 5 dus het is niet meer dan normaal dat het allemaal nog niet super gaat.
En als je spring kan je beter lijntjes springen.Enkele in-uitjes en dan bv op 2 galopsprongen een rechte /oxer.
Is een super oefening voor je paard en goed voor jou vertrouwen omdat je in principe geen verkeerde afstand kan krijgen.
En je paard wordt er handiger van.
Bouw dit wel goed op als je paard nog groen is en geen lijntjes kent.Niet direct te hoog bouwen.

Annemiekbram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 15:45

giotto schreef:
Met een drafbalkje ervoor en in draf moet je geen afstand zien hé,dan kom je altijd juist aan... Knipoog

Ja, dat snap ik ook..maar ik dacht zet het erbij voordat ik reacties krijg als : 'eerst uit draf, met een drafbalkje etc.'
Lijntjes reed ik met m'n pony ook heel vaak. Maar dit kent ze nog niet!

Bedankt iig!

Wantivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 11:41

Je zegt dat je weleens 2 balken in de bak legt en er dan bv 6 galopsprongen tussen maakt. Wanneer dit goed gaat, kan je ook eens proberen om te verruimen (dus 5 galopsprongen ertussen maken) of verkleinen (dus 7 galopsprongen).
Zo kan je daar een beetje mee spelen en leer je beter om afstanden te zien.

misssixty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 12:19

Wantivano schreef:
Je zegt dat je weleens 2 balken in de bak legt en er dan bv 6 galopsprongen tussen maakt. Wanneer dit goed gaat, kan je ook eens proberen om te verruimen (dus 5 galopsprongen ertussen maken) of verkleinen (dus 7 galopsprongen).
Zo kan je daar een beetje mee spelen en leer je beter om afstanden te zien.

Daar sluit ik me bij aan!
Maar daar moet het paard wel dressuurmatig goed te rijden zijn!
Mijne had ook veel moeite met galop, door dat veel te trainen,
voornamelijk lange stukken buiten, kan ik ook beter sluiten en verruimen.
De afstanden zijn nu geen probleem meer!!

Annemiekbram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 12:37

ja dat bedoelde ik uit te leggen met die 2 balkjes op de grond Lachen
Maar verder bedankt.
Deze dingen doe ik allemaal al.