Eigenwijze Mérens niet vooruit te krijgen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JoCo

Eigenwijze Mérens niet vooruit te krijgen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 11:59

Wij hebben een 12-jarige zeer eingenwijze Mérensruin.

HIj krijgt voldoende aandacht, weidegang, vriendjes, glanst gelijk een spiegel, kortom, hij amuseert zich best!
Als we op buitenrit gaan, is hj voornamelijk in stap aardslui, draf en galop gaat wel.

Probleem is echter dat hij in de bak met geen stok vooruit te krijgen is! Overgangen, drijven, zweepje, sporen, we proberen alles (er hebben ook al gevorderden tot wedstrijdruiters tot beginners op gezeten, steeds datzelfde probleem: hij loopt erbij te sloffen alsof hij 100 is).

Resultaat: hij reageert haast niet meer op de benen, omdat hij bij elke pas haast SERIEUS bijgedreven wordt, en dit maakt het probleem natuurlijk nog erger.

Ook al bij verschillende mensen les gevolgd, er zit geen verbetering in (1 persoon zei letterlijk "sorry hoor maar met zo een knol kan ik je niet helpen")

Aan de longe net hetzelfde: je moet hem voordurend bijtikken of hij weigert actief te zijn.

In de wei is het een totaal ander paard: bokt en steigert hij, is hij beslist niet lui (eerder te energievol) maar onder zadel is het een regelrechte ramp.

Iman krijgt hooi, gras en een summer fit koek. Zouden we beter overschakelen op een meer energieleverend voer? Maar zou hij dan niet nog vervelender worden op wei (want hij terroriseert nu al het andere paard en is aan de hand zeer springerig).

Of weten jullie rijtechnische tips?

singasong

Re: Eigenwijze Mérens niet vooruit te krijgen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 12:02

In de bak rijden vind hij blijkbaar supersaai en ik geef hem geen ongelijk Knipoog

Probeer eens een poosje niet in de bak te rijden maar ga naar buiten en ga in de bak grondwerk met hem doen, beloon hem met wat lekkers. Wedden dat hij voor je vliegt?!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 12:06

tja, ik zou zeker kijken naar ander voer.
Vaak is het de combinatie.
Steeds drijven is natuurlijk verkeerd, maar zal er best in sluipen. Dus naast ander voer weer les nemen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 12:07

Ken het probleem, de Merens van mijn vriendin is precies zo. Ben ruim een jaar aan het bijrijden geweest met haar en helaas hebben wij de moed opgegeven dat het beter zou worden. Grondwerken geprobeerd, meer naar buiten, afwisseling in het rijden enz maar zonder resultaat. Sporen was een drama want dan zag ik alle hoeken van de bak en van een zweep niet onder de indruk. Het is iets beter als in het begin maar echt voorwaarts zit er niet in.
Oh ja, ik had ook wel les met haar en de lesgever reed haar zelf ook elke week.

Ga dit dus ff volgen, misschien komen er goede tips voorbij maar helaas kan ik je niet helpen.

Succes en ik hoop dat er andere bokkers zijn met betere ervaringen en ook tips.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 12:10

Tja, ik denk dat jij een hele eigenwijze Merens hebt gevonden die het niet leuk vin din de bak.

Misschien lukt het met grondwerk. Maar je hebt kans dat het gewoon zo'n eigenwijze stinkerd is dat hij alleen maar leuke dingen wil doen. Wat als je in een weiland gaat rijden? Hoe is hij dan?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 12:12

Inderdaad, sommige paarden vinden het gewoon vreselijk saai om in de bak steeds datzelfde rondje te moeten lopen.
Die van mij is zo ook begonnen. Wat eigenlijk echt goed heeft geholpen bij ons is overstappen op een andere rijstijl, wij rijden nu een combinatie van natural horsemanship en western, met lossere teugels, heel veel op zit, en door heel veel te vrágen en belonen in plaats van dwingen om steeds maar harder te moeten.
Misschien vind je dat wel een goed idee; eens een paar westernlesjes nemen Haha!

Verder zou ik zorgen voor meer afwisseling inderdaad. Vrijheidsdressuur misschien, en grondwerk, google eens op '7 games' van Parelli.

Met ander voer zou ik niet beginnen. Een paard dat niet wil lopen, en boordevol energie zit, zal eerder omhoog gaan dan vooruit Knipoog

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 12:15

Grondwerk vindt hij al even saai. Het is gewoon een paard wat niet graag werkt.

3 keer per week wordt hij bereden, waarvan 2 keer buiten,met verschillende routes dus niet saai. Ook hierbij hangt hij altijd achter een ander paard, om zelf maar niet moe te worden.

In de bak moet hij 1 keer per week, juist omdat de ruiter zelf les wil nemen. Oké dit vindt hij saai, maar ik vind wel dat hij genoeg dingen aangeboden krijgt die wel leuk zijn, en af en toe moet hij ook doen wat wij vragen.

De rest van de dagen wordt er met hem (aan de hand) geoefend en gewandeld. Dit doet hij niet met tegenzin hoor, maar alles moet in stap en liefst zo traag mogelijk.

Zweet van het werken krijgen we zelden op hem Haha!

Met belonen,snoepjes, ed ook al allemaal geprobeerd. Hij wil gewoon niet voorwaarts en is inderdaad niet onder de indruk van sporen, zweepje ...

ZUCHT

Ok ander voer, enige merktip? Want het is een sober ras ...

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 12:21

Hij heeft dus duidelijk geen respect. Denk dat je daar eerst maar eens mee moet gaan beginnen. Je kan moeilijk zeggen hij heeft er geen zin in dus daarom laten we het maar zo.
Als jij iets vraagt dan moet er een reactie komen, wil het niet goedschiks dan maar een keer kwaadschiks zou ik zeggen.

Er zijn tegenwoordig genoeg voeders te krijgen voor speciale rassen. Ga eens kijken wat je leverancier allemaal te bieden heeft en overleg eens met hem wat hij er van vindt.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 12:26

meggiemeg schreef:
Als jij iets vraagt dan moet er een reactie komen, wil het niet goedschiks dan maar een keer kwaadschiks zou ik zeggen.

Ben het hier absoluut niet mee eens. Bij ons is het ietsje beter geworden maar met kwaadschiks bereik je volgens mij niets. Kan zelfs gevaarlijk worden als hij is zijn koppie heeft dat hij het niet wil en dan gedwongen wordt.
Gaelle (Merens van vriendin) gaat dan gewoon als een idioot door de bak totdat ze moe wordt. Gelukkig is dit dan wel vrij snel.

Als ik het zo lees heb je wel een goed gevarieerd programma. Hoop dat je de knop om krijgt bij je paardje.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 12:30

Het probleem hier is dat jullie zo te horen het paardje proberen vooruit te dwíngen (zweep, sporen.. dat klinkt als dwang).. Nee, bij zo'n paard moet je juist vrágen. Een band opbouwen zodat het paardje het voor jullie wíl doen, en niet omdat het moet.
Als het paardje er lol in krijgt dan zal hij ook meer zijn best gaan doen.
En dit paard doet alles het liefst zo rustig en relaxed mogelijk, dan kun je je daar het beste naar aanpassen, en dus een rijstijl en activiteiten kiezen die jullie allebei bevallen; rustige trektochten, spelletjes, wandelen aan de hand.. misschien wel voltige.. en aangezien je met het engelse rijden niet verder komt zou ik toch overwegen om bijvoorbeeld western te gaan rijden, of freestyle.. Daarbij hóef je niet hard te draven, maar leer je juist zo rustig mogelijk joggen. Die van mij was ook vroeger niet vooruit te branden, en ik heb ook die harde aanpak geprobeerd, maar dat hielp echt niet, werkte juist averechts. Hij is nog steeds liever lui dan moe, dat zit erin, krijg je er niet uit.. maar ík heb me daarop aangepast, en we rijden nu western/bitloos/freestyle, vanalles door elkaar, en hij vind het veel fijner. Ik kan hem nu helemaal op zit rijden, een kleine aansporing en hij draaft heel rustig weg.
http://nl.youtube.com/watch?v=doztjCsWBXc
Ik weet zeker dat je jouw paard ook zo ver krijgt Lachen

Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 12:31

Ik heb dat gehad met mijn 4 jarige Merensmerrie.
Ik ben gaan lessen bij een klassiek-dressuur instructeur. Nu eerst aan de dubbellonge.

We hebben haar de eerste les 'naar voren gejaagd' (je voelt je net een leeuwentemmer) en dan na een paar rondjes heel overdreven beloond (naar haar toe, praten 'Braaaaaaaaf *naam* ja goed zoooo" en veel klopjes , aaien en een snoepje/wortel. - dat belonen moest ik zelf ook leren, want ik was daar niet zo van)
Daardoor werd ze zo enthausiast en nu is ze echt een vlotte dame geworden. Elke les wordt ze weer vlotter. Ze heeft meer zelfvertrouwen en heeft meer respect. Want het is duidelijk voor haar: goed = goed, fout=fout. En dat laten we haar duidelijk weten. Eerst werd ze een beetje verlegen van het belonen, maar nu staat ze er bij van "Ja goed he? Gaaf ben ik he!"

Dus misschien is het een tip/ het proberen waard; aan de longeerlijn, vlot laten lopen (jammer dan dat je even steeds moet blijven zwiepen met de zweep) en dan steeds overdreven braaf roepen bij reactie. Geen reactie is direct een tik, consequent zijn dus. Overgangen maken. En na een paar rondjes doorlopen naar hem toe en als een gek belonen; stem, aaien, klopjes en wat lekkers (ja je voelt je echt een gestoorde als je zo overdreven staat te belonen en praten).
Quins werd er iig heel enthausiast van.

Rijden komt dan later weer, en dat gaat bij quins nu even vlot als aan de longe. Ook ohz beloon ik haar nu overdreven, mijne wordt er blij van en het gaat heel goed (en door het longeren worden ze ook nog eens goed op de stem, stap-draf-galop; ik heb amper been meer nodig).
Ik rij overigens verder in het bos, bijna nooit in de bak.

Een beetje ander voer kan ook helpen (mix met haver), maar is imo niet dé oplossing. Opvoeden moet je. Lachen
Die van ons krijgen Draversbrok (sportbrok) van Havens. Omdat ze vrij slank zijn. Ik zou als die van jou snel dik wordt eerder voor Kentucky Lite van Havens kiezen of iets anders wat er op lijkt (havermix, met vitaminekorrels erdoorheen. Zet niet zo aan, maar wel extra power). heb ook een tijdje Power Plus Mix gevoerd (ja ook Havens, heb er echt geen aandelen in.... Clown ) en dat beviel ook goed (maar zet voor onze pony's niet genoeg aan).

Succes!

Overigens over de Merens; zijn niet allemaal sloom hoor (want dat lijkt nu net); Mijn 17jarige moet ik al jaaaren inhouden. Die is nooit sloom geweest. De 18-jarige weet precies wie er op dr rug zit, en past daar haar snelheid op aan (slimmerd, lekker uitproberen).
En die van een vriendin is ook eerder te snel dan te langzaam.

Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 12:35

MysticTinker schreef:
.... en aangezien je met het engelse rijden niet verder komt zou ik toch overwegen om bijvoorbeeld western te gaan rijden, of freestyle.. Daarbij hóef je niet hard te draven, maar leer je juist zo rustig mogelijk joggen. ...

Maar alsnog moet hij dan actief lopen, maar in een langzaam tempo.

Als ik het probleem van de TS lees, is het paardje lui en sloom. Een paard hoeft niet hard te gaan, maar wel actief te zijn.

Tenminste, in mijn ogen dan Knipoog

Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 12:40

Miepie1980 schreef:
meggiemeg schreef:

Ben het hier absoluut niet mee eens. Bij ons is het ietsje beter geworden maar met kwaadschiks bereik je volgens mij niets. Kan zelfs gevaarlijk worden als hij is zijn koppie heeft dat hij het niet wil en dan gedwongen wordt.

Ik denk dat je het té letterlijk opvat. Ik weet bijna zeker dat Meggiemeg bedoelt dat een pony die weigert te lopen, best een keer een tik mag krijgen. Beter 1 goede tik met reactie, dan 30 halve zonder reactie.
Niet dat je je paard in elkaar moet meppen/slaan/schoppen (no way), maar consequent een goede tik als hij niet wil lopen, en dan natuurlijk ook goed belonen als hij wel reageert/loopt.
Honderd keer lief vragen bij een eigenwijze luilak heeft in mijn ogen ook weinig zin. Kan je hem nog beter gewoon in de wei laten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 12:42

Merens, klopt Ja
Maar ik zie en hoor heel vaak mensen zeggen 'mijn paard is sloom, loopt niet door', maar dan zie ik vaak een paard dat toch best netjes in jog loopt, achterhand goed gebruikt, maar de andere paarden gewoon niet goed kan bijhouden. Dan wordt al snel gezegd dat het paard lui en sloom is, terwijl het enige probleem is dat zijn eigen tempo lager ligt dan het gemiddelde paard.
Die van mij is na 10 minuten doodmoe als hij de andere paarden moet bijhouden in een les. Maar als ik hem in zijn eigen tempo laat lopen dan gaat hij zonder problemen een half uur door en heeft hij ook veel meer lol in het rijden Lachen

Rebeccatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 12:44

Mijn Merens vertoont dit gedrag ook in de bak. Hij vindt er gewoon geen zak aan.( en ik ook niet) Buiten echter... errug voorwaarts.

Denk dat de tip van Merens best goed zou kunnen helpen, maak je paardje enthousiast! Succes

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 12:48

Merens, misschien dat je wel gelijk hebt. Schrok er ff van omdat die van mijn vriendin dan echt bloedlink wordt. Die moet je ook echt vragen en niet dwingen.
Sorry als ik wat te fel reageerde.

Hoop dat de bovenstaande tips bij de TS helpen. Het hele verhaal van longeren overdreven belonen en zo hebben wij ook geprobeerd zonder resultaat. Waar bij ons wel een addertje zat was het feit dat het zadel toch iets aan de krappe kant was. Nieuw zadel er op dat hielp wel.

Even richting de TS: heb je het zadel goed op maat. Als hij geen ruimte heeft van voren draaft het ook moeilijker weet ik uit ervaring.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 12:51

heb ook een merens merrie gehad en die was ook niet vooruit te branden behalve als ze zin had om te bokken, sporen maakten ook echt geen indruk. ik reed altijd met zweep maar durfde haar geen flinke tik te geven want dat vond ik te agressief van mezelf tegenover haar.

tot ik op een dag zo pissig werd en haar 1 keiharde tik met de zweep op der kont gaf, sinds die tik liep ze gewoon lekker door zonder al te veel problemen

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 14:11

Als we hem een flinke tik geven, komt er wel reactie maar slechts voor een paar meter, dan valt hij meteen weer terug. En zijn tempo is best hoog hoor, want als je buiten rijdt, kan hij super draven! Maar hij heeft gewoon heel vaak geen zin.

Waar ik vooral vanaf wil is dat constante benen geven,daardoor reageert hij zo goed als niet meer. Rij er een kwartier op, en je bent werkelijk doodmoe! En die tik helpt maar even, je kan toch niet constant meppen?

Nu die tip van Mérens gaan we zeker eens proberen, dat is misschien wel een oplossing.

Voor de rest zou ik willen zeggen dat hij actief 'jogt' maar helaas ... hij valt helemaal uit elkaar en vergeet dat ie überhaupt een achterhand heeft! Wil je hem dan wat verzamelen, is het helemaal hopeloos om hem vooruit te krijgen ...

We worden er echt moedeloos van maar we willen hem niet verkopen.

Hij heeft ook al voor de koets gelopen, in 2-span, alleen is onmogelijk (weigert 1 stap te zetten of keert gewoon terug naar de stal) maar dan gaat hij net zo lopen, dat enkel het andere paard al het werk doet.

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 14:40

Zwiep eens met een zweep in de lucht in plaats van hem te raken.
Dat vinden ze soms veel enger en gaan doorlopen.
Uiteraard dan wel belonen.
Ben het eens met de stelling reactie=reactie en dan uitgebreid belonen, dan wordt het toch leuker voor hem.
Consequent is het allerbelangrijkst.

Vladie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 14:46

ROFL ROFL helemaal geweldig die merensen (?). Ik zelf heb er ook 1 gehad en die moest je ook echt niet dwingen want dan vertikte ze het helemaal.
Het zijn denk ik echt paardjes die je met respect moet behandelen anders zijn ze gewoon beledigd Haha!
Ik moest het ook echt aan haar vragen en niet dwingen want dan moest en zou het op haar manier gaan en aangezien ik ook nog al koppig ben hebben we heel wat strijd met elkaar gehad.
En zij vond de bak ook echt zwaar waardeloos en snapte het nut er ook niet van in. Buitenritten vond ze wel leuk maar ging het ook in haar tempo hoewel voor een stukje crossen was ze altijd wel in en dat ging best hard met haar.

Mensen zeggen wel eens dat shets koppig zijn maar mijn merensje was nog erger dan een ezel af en toe Nagelbijten / Gniffelen
Een keer had ik haar manen recht geknipt (vergeef het me ik was 16 jaartjes jong en wist niets van merens), nou ik heb het geweten!!! Ze heeft me een paar weken niet aangekeken en kwam ook echt niet naar me toe. Als m'n opa haar riep kwam ze vrolijk aangedraaft en als ik dan er aan kwam rende ze heel hard weg Huilen
Maar goed daar leer je van en je leert een paard/ pony met respect behandelen.
Ze is wel het allerbraafste paard wat ik ooit gehad heb....

S6 met je merens...

Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 14:51

JoCo schreef:
Als we hem een flinke tik geven, komt er wel reactie maar slechts voor een paar meter, dan valt hij meteen weer terug.

Het ene paard is het andere niet, maar dat is eigenlijk net als Quins deed. Die liep dan maar 3 stappen harder, en viel dan weer terug. Zaak was om snel te reageren.

Je moet dus snel belonen, dus: commando/tik - paard reageert - direct BRAAAAF, GOEDZOO
Anders snapt ie het verband niet, maar dat had je vast wel bedacht. Hij krijgt dan wellicht door dat doorlopen=baasje blij. Na een paar keer naar je paard toe om uitgebreid te belonen.
Tenminste dat is wat ik bij Quins gemerkt heb. Lachen

Zeg nou zelf; als nooit tegen jou zegt dat je je werk goed doet, maar wel alleen maar op je loopt te foeteren, dan is je motivatie ook niet echt denderend (bij mij niet tenminste, ik zou lekker ander werk zoeken, maar die keuze heb je als paard niet)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 15:50

Miepie1980 schreef:
meggiemeg schreef:

Gaelle (Merens van vriendin) gaat dan gewoon als een idioot door de bak totdat ze moe wordt. Gelukkig is dit dan wel vrij snel.

Als ik het zo lees heb je wel een goed gevarieerd programma. Hoop dat je de knop om krijgt bij je paardje.

Met kwaadschiks bedoel ik dat er dan maar eens een duidelijke tik moet komen en niet direct afranselen hoor! Jij wilt een reactie dus die moet je dan ook krijgen zonder daar al te lang op te moeten wachten.
Door het gedrag al veel te lang te tolereren is het alleen maar moeilijker geworden om het probleem weer op te lossen.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 16:01

Haha, hier nog zon merens op mn werk.
Die van ons weet precies met wie hij te maken heeft. Als ik lesgeef en ik loop de bak uit, is hij niet vooruit te branden. Als ik ook maar 1 stap in de bak zet..kan hij opeens erg voorwaarts lopen.

De oplossing bij ons was consequent zijn. Bij een keer drijven geen reactie? Nog eens duidelijker drijven.. geen reactie? tik.

Ook vindt die van ons het eigenlijk niet veel aan in de bak.
Afwisseling is dus ook een sleutelwoord. Mee nemen naar buiten, grondwerken, lange lijnen, droogmennen, longeren, enz enz.

Hij moest een keer komen opdraven als sinterklaaspaard (best geinig..zwart als ie is). Hij heeft de lol van zijn leven gehad. Hij was voorwaarts, wakker, reageerde heel goed op de hulpen!
Misschien hebben die merensen gewoon een beetje meer uitdaging en chaos om zich heen nodig Haha!

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 16:21

Ik neem jullie tips ter harte, we gaan er zeker werk van maken ... het enige wat ik niet goed snap is hoe VRAAG je een paard om vooruit te zijn? Dat doe je toch door je hulpen? Als ie dan daar niet op reageert, kan je toch vragen tot je een ons weegt?

Evanescence8

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 17:01

Hoi, ik zou een keer op verschillende plekken gaan rijden, dan wordt het niet zo saai.
Ik heb zelf ook het probleem gehad, om telkens maar te drijven, en daar werd het niet beter op. Je kunt een keer góed been geven, tot de mérens reageerd. En dan goed belonen. Dat werkt echt. Als je blijft aansporen, reageren paarden daar uiteindelijk niet meer op. Druk je hakken, en duw je tenen naar binnen, zodat je niet meer kunt drijven.
Het werkt echt. Het duurt even, maar als je het blijft doen, komt het goed.
Veel succes!