Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
touchy schreef:halo!
ik ken je probleem een beetje. ik heb een ex renpaard en in het begin had ik ongeveer het zelfde probleem. maar dan voor de sprong.
zo zou ik het aanpakken:
dat paardje is zo gewoon dat als hij zal wegrennen er getrokken word.(is ook logisch ik zou ook trekken).
je moet je altijd in de plaats van jou paard stellen. het kan zijn dat hij bang is. dat hij angst heeft voor de teugel.
voorbeeld:stel nu dat jij wilt roepen. ik zeg meteen NEE!!! stop met roepen of er zwaait wat!dus de volgende keer als jij wilt gaan roepen, denk je:als ik nu eens drie keer zo hard roep zal ik haar toch niet meer horen. dan is mijn reactie:och laat haar roepen ze stopt vanzelf wel. als jij nu terug begint te roepen verwacht jij meteen dat ik boos word en als dat niet gebeurt zal jjij het wel opgeven.
dat is wat je nu met je paardis moet proberen. inplaats van een machtstrijd aan te gaan,die toch geen enkel nut heeft, laat haar voor 1keer haar gang gaan.laat me aub weten wat je ervan vind.
xxxtouchy
Irene2510 schreef:Ik heb zelf ook zo'n soort probleem met mijn paard gehad.
Wat mij erg heeft geholpen is goeie instructie van iemand die ziet wat er gebeurd, je ziet namelijk niet wat je zelf doet.
Wat mij erg hielp was op de volte te zetten en niet aan de teugels trekken, maar zo af en toe een ophouding te maken en gebruik te maken van een zachte rustige stemhulp (gewoon "hoooo") en de volte wat te verkleinen en weer vergroten.
Is er geen medisch probleem? Is het gebit en de rug niet gevoelig?
"Rust kan je redden" is mijn motto!
maykie schreef:De persoon die je les geeft op de manege, kan deze je niet helpen? Doet het paard het ook bij de andere manegeklanten?
Manegepaarden blijft een moeilijk verhaal, rijden zoveel verschillenden op, vaak onbekend waar ze vandaan komen en wat hun verleden is.
. Ik ben van mening dat als er ruimte komt tussen de paarden in de manege, ze graag wil inhalen. En wat betreft het aanpakken van de teugels, ik zou meer op je zit gaan letten en minder met de teugels werken. Teugels een beetje losser laten kan helpen, anders gaat ze alleen maar tegenwerken. Als je echt graag de teugels wilt bijpakken, gewoon dieper gaan zitten en erop letten dat je geen been gebruikt. Als ze voorop loopt op de manege, wil ze dan ook rennen? En welk ras is het paard?