Weke rug trainen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Spinoza

Weke rug trainen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 09:17

Mijn vorig jaar gekochte paardje heeft een wekere rug dan wij dachten :S
Maar nu wil ik dit natuurlijk op de juiste manier trainen. Veel overgangen, brug op brug af.
Zijn er nog meer dingen die wij kunnen doen?

(ze loopt nu onregelmatig en heeft sinds het nk vakantie, zodra alles weer soepel loopt ga ik haar weer op pakken, maar wil gewoon graag een plan de campagne)

Niisj

Re: Weke rug trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 18:02

Idd veel overgangen ! Daar zit je al goed ! Haha! Schijnovergangen, verzamelen (hier wat mee opletten, is wat moeilijker voor een paard met een wat zwakkere rug).
En natuurlijk de ontspanning erin rijden zodat je paardje goed door zn rug gaat lopen en als het ware zich gaat dragen en zn rugspieren gaat gebruiken, hiervoor moet je paardje eerst goed vanuit de achterhand lopen.
Longeren met pessoa-teugel kan helpen. (dit moet je wel opbouwen, is vrij zwaar)
Balkjes draven
En in-uitjes springen ...hoeft niet eens hoog te zijn Haha!

Spinoza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 18:12

springen ligt even aan hoe het gaat met haar kreupelheid da komt morgen. Even afwachten wat dat nou weer is en van daar uit kan ik verder. Man o man. Is ook altijd wat.

Het geen is wel dat ik haar ontspannen en horizontaal moet rijden. En dat doe ik altijd. lekker rustig ritje met mijn ijslander door het bos. Losse teugel geen gejammer. Heerlijk zo'n kroegvast paard.
Maar twijfel dus soms om haar te longeren met veel druk. althans meer druk dan mijn losse teugel zeg maar.
Nog andere tips voor longeren ofzo?

hennyvanamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 18:17

hoi wat ook een hele goede training is van de rug pak een grote wortel, doe deze tussen de voorbenen, je paard moet deze dan pakken, en heel diep buigen en strekken om erbij te kunnen[pas op je vingers]. ook kun je hem rustig gaan bijzetten met longeren over de rug laten lopen succes.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 18:18

Je kan haar ook gewoon longeren met een hele losse pessoa Haha! Zodat ze haar hoofd laag houd waardoor ze door haar rug gaat lopen maar niet geforceerd in één houding moet lopen ... Knipoog

Schijnovergangen werken echt goed. Je draaft bv op een cirkel en doet alsof je naar stap wil gaan en net op het momment dat je voelt dat het achterbeen niet actief meer mee draaft, geef je beenhulpen. Je paard word dan vanachter gestimuleerd en loopt vanuit haar achterhand waardoor ze normaal makkelijker goed door haar rug gaat lopen.

Wat je doet met het rijden in het bos aan een lange teugel is heel goed ! Haha!

Spinoza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 18:21

Kijk handig iemand die wat handige tips geeft. dank je wel voor het mee denken.

schijnovergangen ga ik proberen zodra we weer kunnen rijden. Ben er heel lang uitgeweest echt 12 jaar. Dus ben een beetje een beginner op mijn paard weer. Als of de 13 jaar dat je wel gereden hebt niets waren. Kennis blijft gelukkig wel Haha!

Zal eens opzoek gaan naar een pessoa, zodra de volgende da rekening weer betaald is :S

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 09:28

Wanneer je veel rijdt met een losse teugel help je je paard niet.
Hierdoor worden ze erg lang en krijgen juist de kans om hun rug weg te drukken. Ik wil nu niet zeggen dat je met veel druk aan de voorkant moet rijden maar met een lichte verbinding.
Als je ontspannen met een losse teugel een buitenrit maakt heb je zelf ook snel dat je onderuitgezakt op je paard gaart zitten.
Dat helpt niet bij het trainen van de rugspieren.
Dus ook buiten aktief, maar ontspannen gaan rijden, terwijl je dan ook overgangen rijdt.
Dat gaat niet lekker met een losse teugel, ze vallen dan vaak op de voorhand en drukken de rug gewoon weg.
Succes.

MaiMai

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 20:26

Daar ben ik het mee eens, ik rijd zelf een paard dat veel te lang uit elkaar heeft gelopen. Dat was wel nodig, want hij moest meer ontspannen. Alleen zijn we er te lang mee doorgegaan en daardoor werd hij vrij zwak in zijn rug en achterhand. Hij is ook altijd met een te losse teugel gereden en daarmee kon hij alleen maar meer uit elkaar lopen. Laatst heb ik les gehad en moest ik de teugel voor mijn gevoel extreem kort houden, maar ik merk dat hij nu hij zijn rug beter gebruikt je toch nog met weinig teugeldruk hem veel actiever kunt rijden, wat beter is voor zijn rug en achterhand! Zoals de instructrice zei: ook te passieve hulpen kunnen meer schade veroorzaken dan een effectieve, fellere hulp. (dat betekent niet dat je er nu maar flink druk op moet zetten natuurlijk, maar om je een beeld te geven)

Spieren opbouwen kun je inderdaad ook heel goed aan de longe doen. Als je het kunt zou je dubbellonge kunnen proberen, dan kun je zelf beslissen hoe lang of kort ze mag lopen.
Laatst bijgewerkt door MaiMai op 08-09-08 20:30, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 20:28

nou zal ik wel gek zijn ,maar.......:
een weke rug zal altijd week blijven volgens mij?

je kan wel wat meer spier er op trainen.
maar wat week is zal altijd week blijven en naar mate ze ouder worden zelfs nog weker worden.

MaiMai

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 20:31

Maar juist die spieren kunnen een paard met een weke rug helpen toch te dragen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 20:31

ja oke,die kun je dan sterker maken,.maar week zal die rug wel altijd blijven toch?

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 20:38

Mijn paard heeft ook een weke rug, en hij is ook nog vrij lang.
Onder het zadel probeer ik haar heel veel laag te rijden, en aan de pessoa ook. Ook zoals al eerder genoemd, veel overgangen en schijnovergangen.
Die tip met de wortel is ook goed voor de lenigheid en de rugspieren.

Een wortel tussen de voorbenen houden, zodat het paard met zijn neus tussen de voorbenen gaat en rekt. Dit kun je ook doen door aan de zijkant te staan en de wortel richting de kogel te bewegen, en dus links en rechts te rekken.

Spinoza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 09:59

Advies van de osteopaat was, haar horizontaal rijden met een kleine aanleuning. Niet vorseren om nar beneden te komen.

Die met die wortel ga ik ook eens doen. Maar gelukkig zit ze goed los in haar rug. Althans eigenlijk is ze te los Haha!

mijnvlinder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 17:33

Misschien moet je, je eens wat gaan verdiepen in het vrijheidsdressuur. daarbij zijn veel oefeningen die de spieren van je paard sterker maken, zonder hem daar toe te dwingen. En omdat je zegt dat hij op het moment niet helemaal zuiver is, is het voor hem ook nog is leuk om toch die aandacht te krijgen die hij verdient.

Spinoza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 17:35

zou super voor haar zijn Tong uitsteken
heb er al aan gedacht hoor en heb ook al een boek op het lijstje staan. Maar zal er meer vaart achter proberen te zetten

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 12:16

MD-->RT-P

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 19:14

Naar mijn mening rijd je je paard juist bijeen met je benen ...niet met je teugels dus volgens mij kan het helemaal geen kwaad dat de ts aan de lange teugel buiten rijd ...Volgens mij doet het juist goed ! Want het paard loopt ontspannen en laag waardoor het zijn rug gaat gebruiken, wel moet je idd zorgen dat je paard niet uiteen valt maar dat los je toch niet op met je teugels ! Je rijd je paard bijeen met je benen en zit ...

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 20:49

netjes aan de teugel of voorwaart/neerwaarts rijden en veel longeren met bijzet kan ook heel veel helpen

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 08:38

Niisj schreef:
Naar mijn mening rijd je je paard juist bijeen met je benen ...niet met je teugels dus volgens mij kan het helemaal geen kwaad dat de ts aan de lange teugel buiten rijd ...Volgens mij doet het juist goed ! Want het paard loopt ontspannen en laag waardoor het zijn rug gaat gebruiken, wel moet je idd zorgen dat je paard niet uiteen valt maar dat los je toch niet op met je teugels ! Je rijd je paard bijeen met je benen en zit ...

Ik ben het hier gedeeltelijk mee eens. Natuurlijk moet je je paard naar je hand toe rijden met je been maar als je met een losse teugel door het bos sjokt doe je dat echt niet.
En als je naar je hand toe rijdt moet die hand er natuurlijk wel zijn Knipoog .
Dit betekend dus dat je ontspannen maar aktief voorwaarts rijdt met een licht begrenzende hand en niet met alles voor los gegooid. Ik weet ook wel dat je in het perfecte geval je paard zonder teugels rond kunt rijden maar dat gaat hier niet op anders vroeg TS geen hulp.

Honeys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 12:04

Heb je een foto van t paard tijdens t rijden, aan de longe en / of alleen t paard op zich?