paard trekt mij naar beneden na de sprong!help!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DevilsFriend

paard trekt mij naar beneden na de sprong!help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-08 10:13

hey!
ik heb mijn nieuw paard nu ongeveer al 3weken.
De eerste twee springlessen waren geen probleem..
nu gisteren had ik springles..en het ging echt niet!
als ik dus bv over een oxer,kruisje of rechte spring steekt hij gewoon zijn neus in de grond!
en dan "crost" hij gewoon naar de volgende.
mijn lesgever zij dus dat ik boven de sprong mijn teugels wegsmijt,dan ben ik er erg op gaan letten ,ik geef hem genoeg mee en smijt mijn teugels niet meer weg..
direct na zijn sprong steekt hij zijn neus in de grond,en dan kan ik hem nauwelijks tegenhouden!
het is ook geen jong paard,hij is veertien jaar.
Hij word gewoon gereden met een martingal.
als we gewoon rijden loopt hij super ontspannen ,geen problemen met galop of aan de teugel lopen!
zijn zadel ligt ook goed enz!
wie kan mij helpen?!

Janiniie

Re: paard trekt mij naar beneden na de sprong!help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 10:18

Vraag 't je instructrice, neem aan dat die daarvoor staat.. Gaaaap

DevilsFriend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-08 10:21

Niinatjuh schreef:
Vraag 't je instructrice, neem aan dat die daarvoor staat.. Gaaaap

hij heeft me verder niets meer gezegt,waarom denk je dat ik het vraag... Verward Nors opkijken
hij blijft maar zeggen dat ik mijn teugels wegsmijt,wat ik dus niet doe..

RMistral

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 11:55

Wat is de leeftijd van het paard en heeft hij al veel springervaring?

Misschien vraag je nu wat meer van hem dan de eerste 2 keer en moet ie zijn balans vinden. Als hij evenwicht aan het zoeken is, moet je gewoon geregeld maar niet te vaak springen en misschien wat meer springtechnische oefeningen gaan doen(in-uit hindernissen bijvoorbeeld)
En er zelf voor zorgen dat je een balans op je paard zit, goede verlichte zit, goed op de hindernis aanrijden op een normaal tempo en dan moet het wel goed komen denk ik

Succes!

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 13:05

Een duidelijker signaal kan een paard niet geven!
Of hij is altijd zo gereden met springen of het ligt aan jou. Ik zou ook proberen na te gaan hoe hij hiervoor gereden werd. Het kan goed zijn dat hij juist meer druk gewend is en daarnaar op zoek is, of juist dat hij minder druk gewend is en zich er daarom probeert onderuit te drukken.
Ik zou voor het vertrouwen eerst wat lage sprongetje doen (of doet hij het dan ook?) en zorg dat hij goed voorwaarts blijft na de sprong.

Renszke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 13:06

Ik vind het altijd zo makkelijk om te roepen dat het aan de ruiter ligt en verder niets. Ze snapt dat zelf ook wel, maar probeert er achter te komen wat er dan precies misgaat.

Ik zou bij iemand anders een keer een les doen. Als jouw instructeur hetzelfde blijft roepen, maar geen verbetering ziet dan moet hij het je of beter uitleggen, of hij ziet niet wat er misgaat.

Wat ik ook zou proberen is om druk te blijven houden met je been tijdens de sprong. en ik zou de martingaal eraf halen. Die is er nml. voor om te voorkomen dat je paard z'n hoofd omhoog doet. Dit is duidelijk niet het geval!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 13:08

Ik zou onmiddelijk een andere instructeur opzoeken, als hij dingen herhaadl terwijl jij 100% weet dat dat Niet is..
Tja.

Kimm1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 18:03

Geef je ook goed been na de hindernis?

Wantivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 11:49

Probeer eens een balk achter leggen de sprong te leggen, waar hij direct overheen moet na de landing. Dan moet hij wel weer opspringen en dit gaat niet als hij zijn neus op de grond legt, waardoor hij dit dus ook minder zal doen.

Daarna kan je er een in uitje van maken, waardoor hij nog meer op moet springen.

kruimeltje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 13:59

Vind het wel een tekortkoming van je instructeur die staat er om problemen op te lossen.
Als jij zegt dat hij na de hindernis weg crosst betekend gewoon dat je geen controle hebt na de sprong. Controle na de sprong begint bij controle voor de sprong. Kun je je paard makkelijk stoppen voor de sprong? Hoe sterker jij je maakt voor de sprong hoe sterker je paard wordt na de sprong let op wat je doet voor de sprong. Het goed aanrijden is het belangrijkste wat er is dus denk dat daar iets in te verbeteren valt.
Hopelijk kan je er wat mee.