Bijna telgang

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mrie

Bijna telgang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-08 07:19

In stap hangt mijn jonkie bijna tegen de telgang aan. Nou weet ik best dat de stap moeilijk te verbeteren is. Maar wie heft er tips wat ik kan doen om dit een beetje op te vangen....

Xantha

Re: Bijna telgang

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 07:48

Niet te snel laten stappen, eerder wat onder het tempo.
Je paard wordt dan "gedwongen" een voor een zijn voeten op te tillen en dus zijn passen af te maken.
Veel jonge paarde hebben de neiging wat lateraal te gaan stappen.
Succes ermee Knipoog

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 08:05

IK heb ook een jonkie die dat doet, idd niet te snel laten stappen want dan gaan ze over het tempo en gaan ze in telgang,
Gewoon lekker aan de gang gaan met rechtrichten.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 08:07

Mijn paard is nu twaalf en doet het nog steeds, altijd. Onder het zadel is het nog een beetje controleerbaar door veel schoudervoor en voltes te rijden, en onder hun tempo stappen, maar op het land blijft hij het doen.

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 08:08

Hier ook een tweejarige die het in het land altijd doet. Weet iemand of en wat de nadelige gevolgen hiervan kunnen zijn?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 11:56

Denk niet dat het nadelige gevolgen heeft, mijn tinker merrie van 9 doet het ook al heel haar leven op de wei en onder het zadel niet meer . is idd gewoon goed alle zijgangen erin peurterne aan de hamd zodat het achterbeen mooi dragend word.

balli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 12:07

Ik ben zelf vooral bekend in de IJslander wereld waar je het vaker ziet dat ze (te) lateraal stappen.
Vaak wijst dit op stijfheid (rug vastzetten door stijfheid, maar kan ook spanning zijn, maar dat is in stap vaak niet het geval). Ga dus veel oefeningen doen waarmee je hem soepel maakt.
Ik weet niet hoe jong je "jonkie" is, maar als hij al richting rijden gaat zou je veel werk aan de hand kunnen doen als longeren, zijwaarts, wijken, schouderbinnenwaarts (ja dit kan ook allemaal naast je paard) e.d. Als je al aan het rijden bent dit soort dingen ook rustig beetje bij beetje onder het zadel oppakken (en natuurlijk veel bochtjes rijden, hoewel dat voor een jonkie vaak moeilijk is om stabiel te blijven, dus wat dat betreft miss beter om ernaast te werken aan soepelheid).

Veel succes ermee!

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 12:12

Mijn paard heeft een heel actief, mooi ondertredend achterbeen en doet het ook, verder heeft hij ruime gangen, en een soepele rug. In stap verpest je nou eenmaal heel gemakkelijk.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 20:14

Eh nou mijn jonkie is 4 en b+2. Ik merk dat ik hem vaak aandrijf in de stap omdat het voelt alsof hij zo vreselijk langzaam stapt. Niet meer doen dus.....! @Balli, Goed advies ik ga lekker door met soepeler maken...

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 04:36

Spanning komt nog best wel eens voor hoor. als mijn konik gespannen is zet hij zijn rug vast en gaat lateraal. Wij gaan dan idd buig oefeningen doen om hem te laten ontspannen

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 18:10

Je moet rustig stappen met je paard maar wel actief. Dus niet alleen maar langzamer. DE oefening om een paard uit telgang te halen is licht schouderbinnenwaarts rijden. ook al is je paard pas vier, dat kan hij best met een beetje oefenen en misschien wat hulp van een instructeur zodat je zelf de hulp goed weet te geven.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 09:02

Schouder binnen en traver is idd juist heel goed voor een jonkie, zo kun je de achterhand mooi sterk en soepel trainen, schouder binnen en traver zijn de basis van het rechtrichten, begin er mee aan de hand, want erop is het voor een joniie nog moeilijk en zelf moet je dan ook te veel rukken en plukken, maar als je op de grond de knopjes werop kan zetten dan zal het op het zadel ook beter gaan.

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 18:47

Mijn tinker van 5 doet het in zowel stap als draf. Hij wil dan veel te snel en is vaak afgeleid als hij in telgang "valt". Ik ga dan ook weer helemaal terug naar een laag tempo. Zowel in stap als draf. Met longeren nergens last van, puur kwestie van balans. En dat heeft een jong paard gewoon minder dan een wat ouder paard.

Ik oefen dan ook veel gebroken lijnen, hand veranderen, voltes, puur om de aanleuning van de bakrand niet meer te hebben.

Wantivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 12:00

midgie schreef:
Schouder binnen en traver is idd juist heel goed voor een jonkie, zo kun je de achterhand mooi sterk en soepel trainen, schouder binnen en traver zijn de basis van het rechtrichten, begin er mee aan de hand, want erop is het voor een joniie nog moeilijk en zelf moet je dan ook te veel rukken en plukken, maar als je op de grond de knopjes werop kan zetten dan zal het op het zadel ook beter gaan.

Is dit niet te zwaar voor een jonkie?

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 15:43

Neuh denk ik niet, ligt er maar aan hoe vaak je het doet. Ik heb nog een fijne tip gekregen, balkjes stappen. Heeeeel veeeel balkjes stappen. Met balkjes is de tact altijd goed en kun je ook aan de impuls werken.