springen met jong paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

XxDanielle

springen met jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 23:23

ik zit niet echt met een probleem maar wil aanpakken van andere mensen horen.
Ik heb nu een half jaar een jong paard. Ze is al onder het zadel geweest en beheerst de basis dressuur al eigenlijk hee goed.
Alleen rechtsom loopt ze nog wat stijfjes, maar daar werken we hard aan!

Alleen nu komen we bij de titel uit!
Ik heb altijd gesprongen op hoog niveau, en mijn trainer zegt dat mijn jonge paard het ook wel kan. Dus ik heb haar laatst vrij laten springen, dat ging eigenlijk heel goed. ze weigerde nooit en sprong 80 cm voor de eerste keer.

alleen nu wil ik met haar gaan springen..
Ze is nu 3,5 jaar en wil gewoon rustig aan beginnen, maar ik weet niet precies hoe.
Hebben jullie tips, eigen ervaring of weten jullie een goede manier van aanpakken?
laat het mij weten..
als vast bedankt

Xivura

Re: springen met jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 10:04

Misschien kan je gewoon eerst een klein wedstrijdje beginnen, maar wel laag. en dan steeds een klein beetje opbouwen?
heb niet erg veel ervaring met springen, maar misschien een idee?

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 11:14

Persoonlijk vind ik 3,5 heel jong om te beginnen met springen, ik wacht zelf liever tot ze 4 zijn. Ik begin dan met balken stappen en draven, eerst 1 balk, dan 2 en zo opbouwen. Pas zodra ze dit onder de knie hebben en een goede balans hebben gekregen begin ik met een klein hindernisje, gewoon een verhoogde cavaletti.

Wat je wel al veel kan doen is stappen op harde ondergrond (asfalt), gewoon aan de hand wandelingen maken zonder peesbeschermers ofzo, hiermee versterk je de pezen wat later de kans op blessures kan verkleinen

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 11:41

Ja 3,5 vind ik persoonlijk ook wel wat jong.
Je kan beginnen met lage sprongetjes (30 cm) of balkjes draven. Maar laat ze maar eerst mee vertrouwd geraken. Je kan ook al oefenen op afstand rijden met bv. twee balken over de grond of een laag sprongetje. Dus vooruit of juist terug pakken.
Als ze dat goed onder de knie heeft, kan je wat hoger gaan, in uitjes, oxertje.
4,5-5 vind ik wel een mooie leeftijd om wat hoger te gaan en meer te vragen. Maar overigens hangt het nog allemaal van jouw eigen paardje af! Ieder paard is verschillend dus een echt leeftijd kan je er niet op plakken.
Ook kan je af en toe eens een lijntje opzetten. Dat is wat zwaarder en vermoeiender voor hun maar het verbeterd wel de springtechniek. Doe dit wel nog niet te vaak.
En als ze dan een keer goed springt en hoog springt. Ga er dan niet mee overdrijven om veel te veel en veel te hoog te gaan springen want zo geraken ze hun zin er in kwijt en kunnen ze evt. een spierverzuring krijgen!
Dus ongeveer rond de leeftijd van 5 kan je met het echt werk beginnen Lachen en dan bedoel ik NIET een heel parcour van 1.20.. Maar gewoon een parcourtje van 80-90. Je zal zelf ook wel je paardje wat aanvoelen en zien we ze kan en niet kan!

Chonelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 11:44

Ik vind 3,5 ook te jong om al mee te springen. Je kunt natuurlijk al wel balkjes lopen, en daarmee ook in afstand varieren, zodat je paardje wel leert op te letten. En incidenteel een klein sprongetje maken.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 11:44

de hoogte is het probleem niet, de technische moeilijkheidsgraad wel Lachen

ik zou gewoon eens in de twee/drie weken een springles meepakken bij een goede instructeur.......

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 16:39

Hej ! x

Inderdaad , 3,5j is best jong om al te springen , cavaletti's daarintegen is niet te vroeg als je het mij vraagt ?

Mijn jong paard was al 4,5 toen hij zadelmal gemaakt werd (door omstandigheden) ik ben hem beginnen inrijden in december en nu spring ik 90cm met succes .

Deze week heb ik de eerste sprongen gedaan met een 4-jarige , eerst cavaletti's en nadien 30cm , niet te korte teugels ... (best eerste een sprong langs de rand dan kunnen ze daar al niet weg) en dan gewoon rustig in rechte lijn erheen draven , laat hen zelf bepalen wanneer ze afspringen en hoe ze dat doen ...
gewoon licht in de hand en zorgen dat ze er zonder trauma's vanzelf overgaan ..
Na paar sprongen begon deze jonge merrie al beetje naar de sprong te trekken en liep ze in rechte lijn naar een sprong in het midden van de bak (30cm).

xxtesssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 16:44

Ik denk niet dat het een probleem is als je gewoon rustig aan begint, je zegt dat je paard de basis al redelijk beheerst.
Zodra je paard zijn evenwicht goed heeft met jou op zijn rug is het volgens mij geen probleem al begin je met een klein sprongtje en balkjes ed.

Ongeacht of het paard 3,5 of 4 is, groeien doet het nog steeds (tot een jaar of 6-7) dus kwa groei moet een half jaar niet heel veel uitmaken volgens mij. Zeker niet als je het goed opbouwd.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 16:51

Wat mij betreft wacht je met hoog springen in mijn ogen hoger dan 50 a 60 cm tot je paard zo goed als uitgegroeid is, ik begin met mijn 3 jarige paard dus ook pas als hij 6 is met hoog springen.. Wel ben ik van mening dat balkjes draven en over 30 cm draven prima is voor een paard zijn ontwikkeling, maar 80 cm springen zou ik te hoog vinden.. En als je dat dan al zou willen doen inderdaad wel onder goede begeleiding doen..

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 16:54

ik vind het met 3,5 jaar veel te jong, er komt veel gewicht op de voorbenen na de sprong, ik zou gewoon geduld hebben en wachten tot het 4 jaar is en dan heel rustig opbouwen.

Helaas ken een vrouw die een heel mooi en goed paard had gekocht toen het 3 was en was helemaal goedgekeurd, ook de foto's, en toen het 3,5 was ging ze er al mee springen, en met 4,5 jaar is ze geslacht Huilen , totaal kapot gereden, ongeloofelijk zeg, als ze gewoon meer geduld had gehad en met 4 jaar rustig had opgebouwd, leefde ze nu nog, ik ben er nog kwaad om, iedereen waarschuwde haar ervoor maar ze was eigenwijs, en wist het beter, en het dier sprong erg graag dus ging ze er mee door.

ik zou als ik jou was, er niet meer mee springen, maar vrijspringen af en toe is niet erg en is leuk.

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 19:05

Dat verhaal is idd erg triest , maar ze sprong misschien al 80cm of hoger ? Dat zou idd niet zo verstandig zijn ..

Maar ik denk niet dat er iets mis is met cavaletti's en sprongen tot 40cm ongv , om het paard aan te leren wat er van hem verwacht wordt , en als afwisseling in het opleren is het ook fijn .

Er is een verschil tussen écht springen en het paard aan wat kleine hindernissen laten wennen . Als je het echt over springen hebt dan kanje beter wachten tot ze 4+ zijn .

Veel succes ! x

NadjaHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 20:05

__PSM__ schreef:
Wat mij betreft wacht je met hoog springen in mijn ogen hoger dan 50 a 60 cm tot je paard zo goed als uitgegroeid is, ik begin met mijn 3 jarige paard dus ook pas als hij 6 is met hoog springen.. Wel ben ik van mening dat balkjes draven en over 30 cm draven prima is voor een paard zijn ontwikkeling, maar 80 cm springen zou ik te hoog vinden.. En als je dat dan al zou willen doen inderdaad wel onder goede begeleiding doen..

Als je zo gaat redeneren dan maakt het ook niet uit als je een paard met 2 1/2 gaat inrijden. Dat halve jaar... Knipoog

Op zich kun je met 3 1/2 best wel wat oefeningen kwa springen mee pakken, ik zou echter nog geen echte hindernissen gaan springen maar hem vooral vertrouwd laten raken met de balken enzo. Maar, ik denk dat jij samen met je instructeur het beste kunt aanvoelen wat je paard wel of niet aankan. Lachen

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 20:14

Mallodie: ja het is een triest verhaal, en ze sprong inderdaad hoog, meer dan 80 cm, maar het sprong het met gemak en met een plezier, maar wel veel te jong ervoor en de eigenaresse luisterde niet en ging ermee door, nu is dat paard geslacht, om er verzekeringsgeld uit te krijgen voor een nieuw paard, en dat nieuwe paard is een springpaard, waarmee ze direct kon springen, grrrr had dat dan gelijk gedaan ipv vorig jong paard kapot te rijden, blij dat ze ging verhuizen met dat nieuwe paard.

Jonge paarden speels leren omgaan met balken en sprongetjes is helemaal niet erg, maar echt serieus leren springen, zou ik toch maar even mee wachten, maar je komt vast wel uit met je instructeur, die weet genoeg van wat paarden wel en niet aankan.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 22:21

ik neem aan als je op hoog nivo gesprongen hebt dat je wel enig idee hebt hoe je een paard klaar moet maken voor t springen, je hebt de weg gehad en t goede gevoel neem ik aan,.
denk niet dat je dan via bokt wat leert :p

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 19:34

Ik vind het nog erg jong voor een paard om daar al serieus mee aan de slag te gaan!

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 19:43

Ik heb zelf 2 jonge paarden van 3 jaar.
Af en toe laat ik ze vrijspringen voor de afwisseling, onder de man hebben ze nu 1x caveletties gelopen.
Dit meer zodat ze opletten bij de benen neer zetten, maar echt springen zou ik nog niet doen.

Lilly79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 19:48

Mijn paardje van 3,5 mag wel al springen, ik vind 3,5 ook niet te jong ervoor. Ik laat het wel door iemand doen die er echt verstand van heeft (ben zelf vroeger in duitsland 1.30m gesprogen, maar durf het nu niet meer aan). We doen het heel rustig aan, gewoon keine sprongetjes. Verder longeer ik veel over drafbalkjes en laat hem af en toe vrij springen.

NadjaHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 00:00

lorvxy schreef:
__PSM__ schreef:

Als je zo gaat redeneren dan maakt het ook niet uit als je een paard met 2 1/2 gaat inrijden. Dat halve jaar... Knipoog

Op zich kun je met 3 1/2 best wel wat oefeningen kwa springen mee pakken, ik zou echter nog geen echte hindernissen gaan springen maar hem vooral vertrouwd laten raken met de balken enzo. Maar, ik denk dat jij samen met je instructeur het beste kunt aanvoelen wat je paard wel of niet aankan. Lachen

Sorry, ik heb hier een verkeerd iemand gequote Bloos Mijn reactie is gebaseerd op dit stukje:

Figo schreef:
Ik denk niet dat het een probleem is als je gewoon rustig aan begint, je zegt dat je paard de basis al redelijk beheerst.
Zodra je paard zijn evenwicht goed heeft met jou op zijn rug is het volgens mij geen probleem al begin je met een klein sprongtje en balkjes ed.

Ongeacht of het paard 3,5 of 4 is, groeien doet het nog steeds (tot een jaar of 6-7) dus kwa groei moet een half jaar niet heel veel uitmaken volgens mij. Zeker niet als je het goed opbouwd.

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 11:57

Bij ons in België hebben ze in de Landelijke nu ook reeksen voor 4 en 5 jarige paarden, maar deze beginnen al in november, dus als ze 3,5 jaar & 4,5 jaar zijn.

De paarden worden zeer voorzichtig en correct opgeleerd voor hun latere "carrière".

In november staan de parcours 50 cm hoog en tegen februari komt het op 70/80 cm te staan.
Het zijn héél eenvoudige hindernissen, met weinig kleur en niets van kijkwerk, en de meesten gaan tussen de hindernissen door in draf rijden, kortom, alles om ze langzaam te laten wennen aan het springen.

Ik vind dit principe héél goed, aangezien je de paarden dan ook niet overvalt, eenmaal ze 4à5 jaar zijn, met plots dan parcours van 90 tot 110cm te springen en meestal met veel kleuren/bloemen/versieringen, ev. vlaggen en drukke concours.

Als onze paarden er nog niet klaar voor zijn, starten we ze ook niet deze winter, maar iedereen, en echt iedereen, tot grote handelsstallen en internationale ruiters, proberen er van int begin bij te zijn met hun paarden, want het initiatief mag er echt zijn!

misssixty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 12:15

Vanaf april mogen de 4 jarigen een B parcours springen.
Je kunt dus nu al wel een beetje beginnen met de opbouw daar naar toe.
Laat je paard kennis maken met kruisjes en wat stijltjes.
Ik leg er altijd een drafbalkje voor zodat het mooi past.
Probeer je paard het zelf te laten doen, zelf te leren passen en leren nadenken.
Ook zou ik het paard eens mee nemen naar een oefenparcours BB of een les.
Zodat ze aan een andere omgeving wennen, daar sprongetjes maken enzo.
De hoogte is vaak geen probleem voor de paarden, maak het in het begin niet te technisch.
En leer het ze spelenderwijs.!
Succes

Wantivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 14:32

Of een 3,5 jarige te jong is om te springen. ligt eraan in welke mate. Ik sprong met mijn paard toen hij 4 was en dat was niet hoog, omdat ik zelf niet durfde. Een jaar later sprong ik er 110 m mee. Niet officieel, ,maar gewoon tijdens de training. Als je 1 x in de 2 weken een paar sprongetjes maakt lijkt me het geen kwaad te kunnen, mits met mate. Juist leuk voor het paard een beetje afwisseling.

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 16:30

eerlijk gezegt vindt ik het ook te jong, eerst goed het paard in balans hebben, en dressuur matig onder de knie, en dan kun je altijd nog aan springen denken, maar zo denk ik er over

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 16:32

3,5 en dan al beginnen met springen????
Dat vind ik veel te jong!!!!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 16:37

Voor het springen (en dekken eigenlijk ook) moeten de groeischijven in de heup en het achterbeen dicht zijn. Hier komt nl de meeste kracht op te staan bij de afzet. Dat is meestal op 4 jaar het geval. Als je eerder zwaar gaat belasten loop je ernstig risico op beschadigingen, omdat de botuiteinden waar de groeischijven zich bevinden nog niet 100% solide zijn en dus ten opzichte van elkaar kunnen gaan verschuiven/misvormen.
Balkjes draven en benen optillen kan inderdaad wel eerder.

XxDanielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 19:53

bedankt voor jullie reacties.. Ik vond het aan de ene kant zelf ook wat te jong. Mijn trainer wil zo snel..
Ik heb vorig weekend haar 2x over 3 balkjes laten draven om even het gevoel te laten krijgen dat ze haar benen op moet tillen.
Maar daar draafde ze heel netjes over heen.
Veder begin ik nog niet met springen ik doe dat pas in 2009 dan is ze bijna 4 en begin ik rustig met cavaleti's lopen.