Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
en dan bedoel ik NIET een heel parcour van 1.20.. Maar gewoon een parcourtje van 80-90. Je zal zelf ook wel je paardje wat aanvoelen en zien we ze kan en niet kan! 
, totaal kapot gereden, ongeloofelijk zeg, als ze gewoon meer geduld had gehad en met 4 jaar rustig had opgebouwd, leefde ze nu nog, ik ben er nog kwaad om, iedereen waarschuwde haar ervoor maar ze was eigenwijs, en wist het beter, en het dier sprong erg graag dus ging ze er mee door.__PSM__ schreef:Wat mij betreft wacht je met hoog springen in mijn ogen hoger dan 50 a 60 cm tot je paard zo goed als uitgegroeid is, ik begin met mijn 3 jarige paard dus ook pas als hij 6 is met hoog springen.. Wel ben ik van mening dat balkjes draven en over 30 cm draven prima is voor een paard zijn ontwikkeling, maar 80 cm springen zou ik te hoog vinden.. En als je dat dan al zou willen doen inderdaad wel onder goede begeleiding doen..

lorvxy schreef:__PSM__ schreef:Wat mij betreft wacht je met hoog springen in mijn ogen hoger dan 50 a 60 cm tot je paard zo goed als uitgegroeid is, ik begin met mijn 3 jarige paard dus ook pas als hij 6 is met hoog springen.. Wel ben ik van mening dat balkjes draven en over 30 cm draven prima is voor een paard zijn ontwikkeling, maar 80 cm springen zou ik te hoog vinden.. En als je dat dan al zou willen doen inderdaad wel onder goede begeleiding doen..
Als je zo gaat redeneren dan maakt het ook niet uit als je een paard met 2 1/2 gaat inrijden. Dat halve jaar...
Op zich kun je met 3 1/2 best wel wat oefeningen kwa springen mee pakken, ik zou echter nog geen echte hindernissen gaan springen maar hem vooral vertrouwd laten raken met de balken enzo. Maar, ik denk dat jij samen met je instructeur het beste kunt aanvoelen wat je paard wel of niet aankan.
Mijn reactie is gebaseerd op dit stukje:Figo schreef:Ik denk niet dat het een probleem is als je gewoon rustig aan begint, je zegt dat je paard de basis al redelijk beheerst.
Zodra je paard zijn evenwicht goed heeft met jou op zijn rug is het volgens mij geen probleem al begin je met een klein sprongtje en balkjes ed.
Ongeacht of het paard 3,5 of 4 is, groeien doet het nog steeds (tot een jaar of 6-7) dus kwa groei moet een half jaar niet heel veel uitmaken volgens mij. Zeker niet als je het goed opbouwd.