Losser of juist strakker? Zou het helpen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Losser of juist strakker? Zou het helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 20:00

Hallo, allemaal. Ik heb sinds een tijdje een verzorgpaard. Nou, zij heeft niet echt een probleem, het is meer iets wat een beetje irritant is tijdens het rijden. Ze doet haar mond soms open, en ze strekt haar nek en dan doet ze haar hoofd naar voren. De eigenaar heeft tegen mij gezegd dat ze dat oplost door de neusriem een gaatje strakker te doen, zodat ze haar mond niet open kan doen, en tijdens het rijden houdt ze de teugels wat strakker, tegen het strekken, etc... Nou ben ik juist voor om altijd een beetje met wat lossere teugels te rijden, dat vind ik veel fijner. Maarja, binnenkort mag ik dus voor het eerste keer zonder haar erbij op het paard. Ze is de eerste keren erbij gebleven om me wat dingen uit te leggen over wat ze allemaal nodig heeft etc... Ik wilde dan gaan proberen om juist met wat lossere teugels te gaan rijden, zodat ze wat gaat zakken. Is dit slim? Volgens mij wordt ze er veel ontspannender door en volgens mij zou ze dan veel minder de neiging hebben om te strekken enzo... Of is strakker eigenlijk wel de goeie oplossing? Ik weet het niet eigenlijk, wat denken jullie?

Groetjes Babico...

Waves

Re: Losser of juist strakker? Zou het helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 20:03

uhm.. ik denk dat het verstandig is om te vragen of je les mag nemen met het paard. Een instructrice kan beter beoordelen wat er is en hoeje dat op kan lossen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 20:10

strakker is naar mijn idee geen oplossing maar symptoombestrijding.
je doet dus niets aan de oorzaak van het probleem,en als je de teugels strakker neemt om te voorkomen dat het paard de hals strekt lijkt mij dat hij dan enorm gaat hangen.
dan lijkt mij jou methode beter,helemaal niet zo strak die neusriem en inderdaad de teugels niet strak.
maar beter is natuurlijk begeleiding te zoeken....hoe goed rijdt de eigenaar zelf?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 20:15

zij rijdt haar vind ik iets te streng, tenminste, ik zou het anders doen, veel zachter, maar ze rijdt het paard ook niet slecht hoor, dat zeker niet, maar ik zou het wel wat zachter en anders doen. Op een wat natuurlijke manier zou ik het doen, misschien een keer zonder bit proberen.. ofzo??

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 20:16

Trekt het paard de teugels uit je hand? En waarom doet ie dit? Heeft ie last van zijn gebit of wil die onder het werk uitkomen? Merrie die ik sindskort rij doet dit ook, ze doet dr mond open en trekt de teugels uit mijn hand! Ik los dit op door mijn teugels gewoon op maat te houden (zeker niet terug gaan trekken) en op het moment dat zij trekt geef ik been, blijft ze doorgaan krijgt ze een tik! Als jij haar lange teugel geeft, geef je haar dus haar zin en neemt ze straks een loopje met je!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 20:21

ja dat is ook waar, ik weet niet precies waarom ze het doet, maar volgens mij is het niet iets medisch ofzo.. Ze trekt niet echt de teugels uit mijn hand, ze gooit gewoon haar hoofd naar voren, zodanig dat ze een gestrekte nek heeft, ik geef haar dan ook been, maar even later doet ze het weer... Ik wil haar zeker niet haar zin geven, maar ik heb het idee dat ze misschien wel eens heel positief op het wat losser rijden kan reagerenm, aangezien dat door de eigenaar nooit zo wordt toegestaaan... Zal ze juist niet omdat ze zo strak gehouden wordt zo doen? Misschien als ze merkt dat er niet zoveel spanning op haar mond en nek staat ze misschien er wel heel ontspannen door wordt en helemaal niet meer wil strekken ????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 09:33

niemand?????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 13:06

???????? iemand nog advies??

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 19:31

Nooit hoogdstel te strak doen. Alles gewoon netjes op maat vast.
Neusriem moeten 2 vingers tussen kunnen, 1 a 2 vingers onder uitstekend been zijkant hoofd.
sperriempje strak genoeg om bit op plaats te houden, niet zo strak dat ie mond niet meer open kan doen.
Had laatst combi in de ring, waarvan het paard mond steeds naar buiten stak. Amazone gaf aan dat ze dacht dat het over was, dan moest ze de neusriem maar weer vaster doen. Tja, je kunt ook proberen het rijkunstig op te lossen ipv paard pijn te doen (moet je zelf je riem maar eens 3 gaten te strak doen, zit ook niet lekker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 06:43

Ja, dat dacht ik dus ook, gewoon ervoor zorgen dat ze zich eerst ontspant en misschien wordt het daardoor al gelijk een stuk minder.. Toch???

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 06:56

Ik zou eerst eens naar de tanden laten kijken. Het klinkt alsof het paard zich probeert te ontlasten door het hoofd naar voren te brengen en in een bepaalde stand te houden. Dat kan op ongemak aan de kiezen duiden.

Laat ze regelmatig en tandarts komen? Het zou best kunnen dat met een tandartsbezoekje het probleem opgelost is.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 07:04

Zo te horen heb je zelf weinig te zeggen over evt tandarts of dierenarts bezoek. Of uberhaupt de tuigagekeuze.

Het is je verzorgpaard, de eigenaar zal zelf deze zaken moeten beslissen ...

Wat jij kan en eigenlijk ook moet doen, is een goede instructie in de hand nemen,die jou rijtechnisch kan helpen.

Ineens op een hele andere wijze rijden dan de eigenaar kan bij een paard ook erg verkeerd vallen en zelfs gevaarlijk worden.

Misschien rijd de eigenaresse wel helemaal niet zo slecht, en bedoeld ze dat je wat meer druk op de teugels moet houden, wat eigenlijk heel normaal is.
Te losse teugels geeft balansproblemen, de teugels dienen op een aangename spanning te staan. Niet in boogjes te hangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 07:11

ze laat wel regelmatig een hoefsmid enzo komen, is een tandarts eigenlijk ook iets wat net zoals de hoefsmid enzo regelmatig moet komen??? Dat weet ik eigenlijk niet, of moet hij alleeen komen als er iets mis is... Is er een halfjaarlijks tandarts controle bij paarden??? Maar in ieder geval, ze is supergek op dat beest en ze verzorgt hem goed, dus verwaarlozen zal ze hem in ieder geval niet. IK weet eigenlijk niet of ze er ooit aan heeft gedacht dat het iets met de tanden kan zijn.. Ik dacht er zelf ook aan om een paar privélessen te nemen, maar dat kan helaas niet te vaak aangezien die nogal prijzig zijn, maar een paar keer moet wel kunnen. Ik wil ook niet opeens heel anders gaan rijden, dat weet dat paard niet wat hem overkomt Tong uitsteken... Maar gewoon even kijken hoe zij reageert op wat losser rijden, niet in boogjes, maar gewooon wat losser, dat ze iets kan zakken, misschien, omdat ze dan geen constante druk meer op haar mond en hals voelt, wordt het dan al minder... Toch????? Of zal dat niet helpen???

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 07:12

de sperriem moet je dan ietjes strakker doen, maar je moet je hadden sluiten. zodra het paard met zijn hoofd wil strekken trekt hij jou mee probeer dit dan via de heupen op te vangen en je handen even te sluiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 07:15

ja, dat kan ik ook even proberen, maar ik wil ook zeker niet terug gaan trekken... Maar dat bedoel jij ook niet... Maarja, ik moet gewoon even kijken hoe het gaat, dinsdag ga ik op haar rijden, en dan zien wel even, ik laat het jullie dan wel even weten, wat heeft geholpen en wat niet.. Dankjewel allemaal!

P.S. Iemand anders nog adviezen die ik dinsdag kan toepasen???

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 07:17

Toch zul je echt aan priveles moeten geloven. Paardrijden leer je niet uit een boekje, en al helemaal niet via een internetforum Knipoog

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 07:20

Een halfjaarlijkse controle bij paarden door de tandarts is geen overbodige luxe. Paarden die erg de neiging hebben het bit vast te houden kunnenb.v ook tandproblemen hebben, ze krijgen dan scherpe randjes aan de kiezen, dat doet ze dan gewoon zeer. Heb bij mijn paard ook een behoorlijk verschil in rijden gemerkt nadat de tandarts weer eens de haken aan z'n kiezen had bijgevijld. En ik had echt geen idee dat die er zaten want hij at goed en gaf verder geen problemen aan

Ik zou het gewoon eens vragen. Zo van "kan het niet zijn dat hij met z'n hoofd zo loopt omdat hij randjes aan z'n tanden heeft?". Dan gaat ze daar vast wel op door.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 07:32

Ja, dat moet ik eigenlijk ook vragen, maarja, ik heb hem net 2 weken en dinsdag is de eerste officiele keer dat ik op haar ga rijden, vorige keer was namelijk een proefles om te kijken of het klikte en zij mij goed genoeg vond rijden, dus ik wil niet gelijk helemaal vertellen wat ik er van vind enzo. Snappie?? Dat ben ik zo.. ja, nouja, je snapt het wel... Crossmonster, ik wil ook aan de privéles, en ik heb ook elke week les, maar dan op manege paarden en niet op haar. Dus om nou 2 lessen in de week te betalen... Maar die manegelessen wil ik wel houden omdat ik denk dat het belangrijk is om op veel verschillende paarden te rijden, voor je houding enzo. Ik rijd al 7 jaar en kan, vind ik dan, best goed rijden, alleen ja dit probleem heb ik nog nooit gehad... En als ik dus privéles wil nemen, wat ik ook wel en ook wel belangrijk vind met een nieuw paard, met een probleem, dan moet ik dus 45 euro per maand voor de manege lessen betalen, en 40 euro per maand aan de eigenaar van mijn verzorgpaard en dan ook nog eens 35 euro per maand voor privé lessen, dat zouden er dan maar 2 per maand zijn, aangezien die 17,50 per stuk zijn..... VEEL GELD! Dus dat kan helaas niet te vaak, daarom wil ik ook graag adviezen om zelf tijdens het vrijrijden toe te passen... Snappie???

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 07:33

niks strakker, teugels niet en neusriem niet...........

op het moment dat jij aan voelt komen dat ze eraan gaat hangen/trekken loslaten en been eraan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 07:36

ja, dat zou inderdaad wel goed kunnen helpen, dat zal ik proberen, en die andere adviezen, zit vast wel iets tussen dat helpt. Alleen is het moeilijk aan te voelen wanneer ze het gaat doen, maar ik laat het jullie wel dinsdagavond weten, of iets heeft gehopen en zo ja , wat dan! Andere adviezen zijn ook nog steeds welkom natuurlijk!

sanie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 07:39

Moeilijk te zeggen vanaf hier, maar wordt het paard de hele tijd in dezelfde (starre) houding gereden? Dan kan dat de reden zijn dat hij af en toe zijn nek even wil strekken. Even onder de druk uit komen. Kan best zijn dat het paard de houding die de eigenaresse van hem wil nog niet aankan in de rest van zijn lijf. Oplosing zou kunnen zijn om wat meer te wisselen tijdens het rijden. Dus stukjes hoger en daarmee wat korter in de hals en stukjes lager en ronder. Volgt hij wel je hand als je wat meegeeft?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 07:39

Eens met Kiwiko uiteraard Haha! .

Maar ik begrijp dat je al 7 jaar in manegelessen rijdt? Tijd om die lessen te skippen en echt priveles te gaan nemen Ja . Desnoods 1x per 2 weken. Met alle respect voor manege's maar dat is niet de plek waar je leert rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 07:46

Nou, dat is wel de plek waar ik heb leren rijden, anders was ik nooit waar ik nu ben, aangezien ik nog nooit een verzorgpony heb gehad, en ik alles wat ik tot nu toe kan heb geleerd op de 50 fantastische manegepaarden, dus daar ben ik niet mee eens. Iedereen die op mijn manege in vergevorderd zit kan rijden, dat is gewoon zo. Maar ik kan het ook niet over mijn hart verkrijgen om te stoppen met de manegelessen, anders zou A: alleen nog maar op mijn verzorgpaard rijden. B: Mijn geweldig lieve clubje manege-meiden moeten missen. C: Nooit meer op de lieve paardjes van de manege rijden. en D; Nooit meer afwisseling hebben en daar word je houding alleen maar slechter van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 07:49

En oohja, Sanie22, ja ze volgt mijn hand juist heel goed als je haar wat losser laat. Dat had ik dus stiekem tijdens die proefrit, als ik aan de andere kant van de bak was even geprobeerd, en dat werkte heel goed vond ik, ze ging gelijk wat zakken en wat ronder, maar aangezien ik de teugels van haar strakker moest houden, kon ik haar niet goed wat nagevelijker krijgen omdat ze dat niet redde met de teugels..

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 07:54

Ik ben van manegepaarden naar een eigen paard gegaan, mijn eerste verzorgster kwam van manegepaarden en mijn huidige verzorgster ook en we zullen alledrie beamen dat het echt een groot verschil maakt, met name in teugelwerk. Je kunt en mag een manegepaard dat 3-4 uur per dag loopt nu eenmaal niet zo rijden als een privepaard dat dagelijks drie kwartie getraind wordt. Enne.... mijn houding is juist enorm verbeterd omdat ik op een bij mij beter passend zadel rijd en priveles neem.
Ik heb het idee dat dit paard graag lang en laag loopt, maar jij bepaalt waar ze loopt. Je moet natuurlijk wel tussendoor kunnen strekken, maar eerst even werken he. Ik ben ook niet voor strakke riempjes. Gewoon handen op zijn plaats en been erbij.