Af en toe niet meer vol te houden!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

priekjuh

Af en toe niet meer vol te houden!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 19:55

hee,

ik zit eigenlijk wel met een probleempje.
ik heb een haflingermerrie, Jara, van 11 jaar, echt een schatje.
ik heb haar nu een klein half jaartje, en ben blij met haar Knipoog

Maar..
ik zit sinds kort met haar in de springles, en ze kan echt wel springen! En ze vind het ook best leuk.
Maar, maar, maar, ze is af en toe er gewoon niet over te krijgen! Verdrietig
dit zijn haar trucjes:

*niet in galop erop af willen gaan, gewoon echt NIET, en stug blijven draven, heel zachtjes..
*op het laatste moment gewoon stilstaan. (als ik haar dan een tik geef, en haar klem zet, moet ze wel springen, maarja, dan haalt ze het niet.)
*op het laatste moment er links of rechts langsrennen, wat ik ook doe. Ze rent dwars door mn benen heen! Boos!

ik zit hier eigenlijk wel mee, en mn instructeur zegt juist dat ik haar aan moet pakken, en dit zegt een vriendin:

"ze wil niet en omdat ze niet weet dat jij wel haar leider bent gaat ze haar eigen gang, of misschien zonder dat je het door hebt haar lichaamstaal negeerd, zodra je dat doet gaat ze jou negeren..."

ik ben dus benieuwd hoe jullie hier over denken, en wil heel erg graag tips.

PercyLeen

Re: Af en toe niet meer vol te houden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 20:02

Tja dat is moeilijk te zeggen vanaf papier! Spring je hoog met je paardje? Vindt ze het niet gewoon eng? Of vindt je het zelf stiekem niet eng en breng je dit over op je paardje?

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 20:10

weet je wel zeker dat ze springen leuk vindt? Huilen van het lachen

Springt ze wel graag met een ervaren springer op haar rug?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 20:11

misschien spring je teveel?

Lilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 21:45

je vriendin en je instructrice kunnen allebei gelijk hebben. Zorg dat ze eerst goed op je been reageert. Als ze voor de hindernis vooruit gaat op beenhulp moet je dat eerst aanleren. Je kunt ook eens kijken wat ze doet met vrij springen.

pippalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 21:52

Misschien moet je haar eerst dressuur matig beter voor elkaar hebben?

watdanhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 22:15

Ik zou denken dat ze bang is...
Ik zou dit doen:
Een lage hindernis neerzetten ±10 cm (ben niet zo geod in schatten) maar iets waar ze zo overheen zou kunnen stappen,
laat haar een aantal keer aan de hindernis snuffelen enzo, loop er een paar keer overheen met haar aan de hand, dan rennend (voor jou pony dus draf) en dan op haar, stappend, dan draven. Steeds een stapje verder/hoger. Telkens als een volgende stap niet werkt, gewoon een paar stapjes terug doen... Werkte bij mijn verzorgpony ook! Knipoog

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 22:18

Het klinkt niet echt dat ze springen leuk vindt.
Probeer ze eerst eens dressuurmatig juist voor elkaar te krijgen voor je springt. Daarna kan je bv dressuur tussen sprongen doen, zodat ze leert dat ze ook daar moet luisteren, en pas daarna kun je eigenlijk rustig het springen opbouwen, door lage sprongetjes, in- uitjes,..
en natuurlijk heel goed belonen als ze springt en zeker niet straffen als ze weigert!

Ldev

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 22:22

Dit ken ik, mijn paard vind het springen opzich heel leuk, als hij eenmaal op gang is, dan doet hij het allemaal wel.
Maar op het begin, zelfde als bij jou, steeds erlangs schieten, gewoon niet actief op de hindernis af gaan,, op ook net ervoor.. stil gaan staan..
In mijn geval, ben ik gaan lessen.. voor de controle, en laat hem wat vaker balkjes lopen enz.. en gaat al een stukje beter.. Knipoog

Loshana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 19:02

Probeer voordat je gaat springen haar eerst een beetje dressuurmatig te rijden.
Zorg dat ze goed aan het been is (dat ze dus goed reageert op je been voor de hindernis)
Rij voltes zodat ze lekker voorwaarts is, en dat ze lekker vlot doorloopt.
Houd je benen er goed aan voor de hindernis, ook als je in verlichte zit gaat.
En als ze weigerd direct weer komen, en begrens aan de kant waar ze is naar toe is gegaan.
Een tikje voor de sprong kan helpen.
Hoop dat het beter gaat. Knipoog

sethlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 14:21

Ik denk dat je teveel klemt met je benen, Je moet ook niet te vroeg op de sprong afrijden , probeer eens een laag kruisje en dan in een wat harder tempo. Probeer haar onverwachts in een normaal tempo op de sprong af te sturen, en als het nodig is een tikje. (probeer ok met sporen te rijde ofzo)

Reneetjuh85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 15:03

Wat bij elk paard belangrijk is of het nu bang is of niet (voor springen): je moet het vertrouwen geven. Jij moet het voortouw nemen en tegen jezelf zeggen ik ga die hindernis nemen. Je rijdt naar die hindernis toe alsof je eigenlijk gewoon aan het dressuren bent. Je plaatst haar in het midden voor de hindernis. Natuurlijk ga je een paar passen voor de hindernis in verlichte zit en geef je mee boven de sprong. Wat ik probeer te zeggen is dat je niet moet doen alsof het is iets engs is. Je zet haar er in het midden voor. Goed je been eraan. Beide handen op contact naast de hals. Eigenlijk sluit je haar nu dus op want ze kan niet naar links of naar rechts. Met je benen breng je haar voorwaarts. Wat je ook kunt doen is naar de hindernis toe stappen. 5 meter voor de hindernis draaf je aan en je neemt hem. Dan heeft ze minder bedenktijd maar wel genoeg vaart... Ik hoop dat je hier iets mee kan.