Ik baal als een stekker

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

feliciaa

Ik baal als een stekker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 17:19

Hallo,

Gister dacht ik weer even lekker te kunnen rijden op de haflinger merrie waar ik normaal gesproken op rijd maar dat pakte dus behoorlijk anders uit. Felicia liep deze vakantie mee in de ruiterkampen wat heel goed leek te gaan (voor mij dan), 2 weken terug had ze een weekje geen kampen en had ik ook een aantal keer op haar gereden. Ze liep als een trein, net als voor de kampen begonnen. Vorige week had ze wel weer een kamp dus hebben de kampkinderen op haar gereden. Gister zou ik dus weer voor het eerst op haar rijden (ik geef haar altijd een paar dagen vrij na de kampen), dit pakte alleen heel anders uit als verwacht. Ik kon helemaal niks meer met haar, ze wou niet meer nageven, niet meer buigen, ze pakt het bit vast, ze luisterde voor geen meter, wou niet meer stilstaan en ze was na een hyperactieve stap in het begin, niet meer voorwaarts te krijgen, een enorm verschil dus met 2 weken terug want toen liep ze als een trein (zie topic in mijn onderschrift).
Ze heeft geen last van haar rug en is ook niet stijf dus daar kan het niet aan liggen. Ik weet niet wat voor kinderen er op haar hebben gereden dus ik kan die kinderen natuurlijk niet zomaar veroordelen, al denk ik wel dat het aan de ruiterkampen ligt.
Ze kwam heel vrolijk naar me toe, maar tijdens het rijden leek het wel of ze in een behoorlijke dip zat.
Iemand nog ideeën hoe ik dit ga op lossen?
Ik denk zelf dat het het beste is om alles weer rustig op te bouwen (ik vroeg gister absoluut niet veel van haar heb alleen maar gestapt en een klein beetje gedraaft), en misschien wat met haar te gaan spelen aan de hand van clicker training zodat ze wat meer afwisseling heeft.
Alle ideeën zijn welkom!

Groetjes Hilde

InezFlip

Re: Ik baal als een stekker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 17:24

Nou,

Dat is idd niet leuk!
Is het joun haflinger? Dan zou ik hem niet meer uitlenen aan de kampen. Anders balen! Ik denk dat je haar mischien even rust moet geven (of je had dat al gedaan) en dan idd weer opnieuw beginnen. Maar wat zonde zeg!

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 17:35

Nee ze is van die mensen die die kampen organiseren dus die kampen blijven ieder jaar terug komen. Ze heeft zowieso al 4 dagen rust gehad na die laatste kampen, maar gister deed ze dus ineens zo raar, en ik had dat nog nooit eerder gehad na de kampen..

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 19:35

Kampen zijn heel zwaar voor paarden, het zwaarste beroep wat een paard hebben kan.

Het kan zijn dat haar spieren een klap hebben gehad doordat ze eerst veel hebben gedaan en daarna een paar dagen niet, wat ze vroeger Maandagsziekte noemden. Is heel makkelijk op te lossen, lekker rond stappen de eerste dagen, gewoon aan de hand en dan na een paar dagen heel rustig opbouwen.

Wat je volgende keer na de kampen kan doen, is haar een broodje met diksap of roosvicee geven, hierdoor krijgt ze wat extra suikers wat spierverzuring/stijfheid etc tegen gaat. Ze herstellen dat wat sneller.

edit: zwaardere paarden hebben sneller last van dit probleem omdat hun spieren extra gewicht mee moeten dragen, haflingers hebben neiging om snel te dik te worden, weet niet hoe het bij deze zit?

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 20:00

Ze is echt super dik, maar ze staat dan ook eigenlijk altijd op vers gras of krijgt met haar kudde 3 balen kuil die binnen een week op is.. op de helft van de zomervakantie had ze ook een weekje vrij en toen was ze inderdaad heel stijf, maar dan gaat ze kreupel lopen (vooral in draf). Ik heb eigenlijk niet veel gedaan gister, alleen maar gestapt en misschien in totaal 3 rondjes gedraaft en toen ben ik er maar afgegaan omdat het niet leek of ze er plezier in had, en ik ook niet op die manier..

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 20:04

Als je gewoon een paar dagen rustig aan doet wordt het vanzelf wel weer beter. Liever even minder doen dat overvragen.

En probeer een manier te vinden om haar af te laten vallen, ik weet hoe moeilijk het is, mijn paard wordt al dik als hij gras ziet, maar sinds hij op een kale wei staat gaat het stukken beter. Ook met zijn spieren, hij is veel minder stijf en heeft meer lol aan werken.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 22:17

De pony is niet van mij en in een andere kudde wil de eigenaar em niet zetten. Ik probeer haar altijd zoveel mogelijk beweging te geven en niet te veel biks na het werken, maar zolang ze veel te eten krijgt op het land werkt dat niet..
Ik ga zowieso een paar dagen rustig aan doen, morgen ga ik even lekker met haar spelen, wat voetballen enzo.. Ik denk dat het weer ook niet echt bevordelijk is voor haar spieren omdat ze nu snel kouvat door die vele regen..

HaffieIngrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 10:32

je beschrijft onze kampen alsof de paarden afgebeuld worden en dat is absoluut niet zo.
Felicia is de laatste week van de kampen door een erg goede ruiter gereden en ze had er ook erg veel plezier in.
Ik hou mijn pony´s goed in de gaten en als 1tje minder goed gaat lopen zet ik hem/ haar direkt een dag op rust.
Ik denk dat het op dit moment toch heeft gelegen aan het feit dat je haar na een hele week goede training meteen een paar dagen stil hebt gezet, ik val je er niet op aan, want dit doe ik persoonlijk ook altijd het liefst, maar dat pakt dus niet altijd zo goed uit, en ik denk voornamelijk niet voor een pony die al zo dik is en de beweging gewoon nodig heeft.
Dat ze in het verse gras staan klopt wel, maar ze staan nooit op te veel gras. De andere paarden zien er allemaal prima uit en sommigen zijn op dit moment zelfs wat aan de magere kant. Er staan 20 paarden bij elkaar en die krijgen 1x per week 3 kuilbalen, dat vind ik persoonlijk nog weinig hoor als ze verder niks te eten hebben, maar felicia is nou eenmaal snel dik, maar ze heeft nou eenmaal ook een gigantisch brede bouw wat haar als snel dik maakt.
In een andere kudde dat word m zowiezo niet, want die krijgen nog meer te eten en dat kouvatten is onzin, het is op dit moment rond de 20 graden overdag en boven de 12-13 graden 's nachts, dus als er dan een buitje valt vatten ze echt niet zomaar kou, het zijn haflingers die gewend zijn zomer en winter buiten te staan, met schuilstallen uiteraard.
Ik vind dus eigenlijk niet dat je zonder goed te kunnen beoordelen dit soort dingen zomaar op bokt moet zetten.

Neantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 20:45

inderdaad niet leuk een pony die niet meer wil nageven en niet meer op je been reageerd. er heeft misschien wel elke dag iemand anders op haar gereden en heeft ze nu zoiets van moet dit.
misschien als je eerst een keer gaat longeren ofzo en als dat goed gaat er weer opstapt dat het dan wel weer goed gaat, dat ze weer vertrouwen in je heeft..?!

HaffieIngrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 21:17

@ Neantje: De pony's worden tijdens de kampen de hele week door dezelfde ruiter gereden en vooral de laatste week had felicia een goede ruiter en zag je gewoon dat ze er plezier in had.