Informatie Hengst rijden!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Doosiej

Informatie Hengst rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 15:27

Binnenkort heb ik een proefles op een hengst.
Hebben jullie tips of informatie over hoe ik het beste een hengst kan rijden?
Zijn er nog dingen die ik moet weten voordat ik op hem stap?

Ik weet dat het verschilt per paard, maar ik zou toch van mensen willen weten die zelf een hengst rijden waar ik op moet letten.

Groeten!

mellamoshan

Re: Informatie Hengst rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 15:28

Zit geen verschil in dan met andere paarden rijden. Enige is dat hij heftig(er) kan reageren zodra hij bij andere paarden in de buurt komt.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 15:30

Naar mijn mening is ieder paard verschillend, dus een hengst kan precies het zelfde doen! misschien dat hij wat drukker wordt bij andere pony's en paarden, zie reactie boven mij!
wij hebben momenteel ook 1 hengst op stal staan en die is super makkelijk, betekent niet dat die van jowu dat ook is!

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 16:24

Tis inderdaad per paard verschillend.
Alleen moet je altijd in je achterhoofd houden dat je op een hengst zit, dus als bijvoorbeeld paarden dicht langs jou rijden.

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 16:39

Doosiej schreef:

Ik weet dat het verschilt per paard, maar ik zou toch van mensen willen weten die zelf een hengst rijden waar ik op moet letten.

Groeten!

waar heb je die instructeur voor?

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 16:42

henkb schreef:
Doosiej schreef:

Groeten!

waar heb je die instructeur voor?

Tjah... vragen stellen mag... Die instructeur zal er ook wel niet voor niets staan maar de TS wil gewoon wat ervaringen horen van andere mensen.

Op een hengst rij je gewoon zoals je op een merrie of een ruin gaat rijden. Het is wel belangrijk om heel concequent te zijn en heel zeker over te komen (maar dit moet je met elk paard).
Meer kan ik eigenlijk niet zeggen omdat elk paard anders is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 13:37

Eh... Net als andere paarden Clown ??
En er is toch een instructeur zijn die je helpt Knipoog

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 13:39

Kijk wel uit als er een hengstige merrie in die les meeloopt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 13:40

Er is geen verschil tussen het rijden van een hengst, ruin of merrie

jeanette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 13:46

Ben het helemaal met KiWiKo eens. Geen verschil en veel zal ook afhangen van de opvoeding van de hengst. Ik ken hengsten die gewoon naast een hengstige merrie staan en daar vervolgens niet op reageren.

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 21:32

Echt geen verschil, ik rij er ook vaak op eentje. En elke keer als ik halt hou en terug been geef steigert hij (gewoonte denk ik)
Ik wil je vooral geen angst aanjagen hoor Haha!

Alle paarden ( geslachten) rijden hetzelfde hoor

verania

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 21:36

geen verschil
en ehm ik had een merrie die flink stijgerde en staakte

en daarvoor had ik een hengst die zo mak als een lammetje was.

alleen moet je vaak wel uitkijken voor hengstige merrie's in de buurt
of zoizo merrie's, maar er zijn er ook zat die daar niet op reageren

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 21:43

De eerste keer dat ik op een hengst zou rijden had ik echt iets van 'ja, maar het is een HENGST?!?' De eigenaar van het paard vond het doodnormaal ('ja, dat weet ik, dat dat een hengst is'). Maarja, als je altijd geleerd hebt dat hengsten monsters zijn, dan is het best een eng idee zo'n eerste keer.
Enfin, het bleek net als wat KiWiKo zegt, niet anders dan een merrie of ruin (de een is makkelijk, bij een ander zie je alle hoeken van de bak, zowel boven als beneden). Alleen maken sommige hengsten wat meer lawaai, dat viel me wel op.
Btw we hebben nu een tweejarige hengst op stal. Is het meest sullige beest wat ik ooit heb mogen meemaken. Eén van de merries, een 7jarige, is een stuk heftiger in de omgang...

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 07:55

Een hengst is over het algemeen een stuk sensibeler en sneller afgeleid. Daarbij is achterwaarts meestal niet het favoriete ding van een hengst.
Ze hebben de neiging om als ze het er niet mee eens zijn om omhoog te komen en soms niet te zuinig ook. Waar een ruin of merrie dreigt, gaat een hengst toch vaak door.
Je zult ook érg consequent moeten zijn, ze gaan graag over een grens.
In de omgang blijft het altijd opletten, je aandacht mag nooit verslappen. Ja

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 12:16

gewoon als een ander paard.. ik zie eigenlijk geen verschil.. Ik zit het liefst zelf altijd op een hengst, meeste zijn fijn voorwaarts en mooi actief! uit zichzelf dan al he.. Ik vind het iig beter dan een zure merrie haha.

Ik heb zelf ook altijd een hengst gehad. Die niet eens wist dat die hengst was Knipoog Ja soms mannelijk doen tegenover het konijn en daar was ook alles maar dan ook alles mee gezegd.

@t: LDRD.
Dat van dat een hengst omhoog komt, met achterwaarts valt allemaal best mee hoor. Ik heb er niet veel meer problemen mee dan bij een ruin of een merrie.
Het kan inderdaad zijn dat die iets mannelijker is dan de ander, maar als die echt omhoog komt doet de ruiter toch echt zelf iets fout.

Een hengst kan soms wel wat heftiger ergens op reageren, maar eigenlijk heb ik daar onder het zadel geen last van, enkel bij jonge paarden, die iets te hoog in de hormonen staan, en er zou een ander paard voor het eerst bij in de bak komen. Dan kunnen ze wat gaan, ja gillen. maar daar is ook alles mee gezegt eigenlijk.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 12:20

Die tips krijg je vanzelf wel tijdens je proefles. Een hengst is ook gewoon een paard en kan net zo verschillend reageren als een ruin of een merrie. Dus hoe je die moet rijden is afhankelijk van het paard. De persoon die jouw les gaat geven weet vast wel hoe je het paard het beste kunt rijden.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 12:23

Tsja, Navidad, door te stellen dat een hengst niet anders is dan een merrie of een ruin, zeg je eigenlijk dat iedereen maar gewoon een hengst zou moeten rijden. Als het toch geen verschil maakt tenslotte?

Ik stel dat het levensgevaarlijk is als iedereen zomaar met een hengst op pad gaat Ja .

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 14:05

LDRD schreef:
Tsja, Navidad, door te stellen dat een hengst niet anders is dan een merrie of een ruin, zeg je eigenlijk dat iedereen maar gewoon een hengst zou moeten rijden. Als het toch geen verschil maakt tenslotte?

Ik stel dat het levensgevaarlijk is als iedereen zomaar met een hengst op pad gaat Ja .

Daar ben ik het toch volledig met eens Ja

In principe is het rijden hetzelfde maar je hebt nog altijd die hormonen die het wat heftiger kunnen maken.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 14:43

lindake schreef:
LDRD schreef:

Daar ben ik het toch volledig met eens Ja

In principe is het rijden hetzelfde maar je hebt nog altijd die hormonen die het wat heftiger kunnen maken.

Klopt ben ik het ook mee eens. Maar der word gevraagt voor ervaringen en dit is mijn persoonlijke ding. Knipoog Hoe ik er tegen aan kijk. en ik zeg zeker niet dat iedereen der mee moet gaan rijden, het verrre daarvan zelfs. Voor mij maakt het geen verschil, dat zeg ik omdat er om ervaringen word gevraagt en voor tips.

En een tip heb ik niet echt omdat ik een hengst niet anders rij dan een ander paard, en dat zou ook niet moeten. Je hebt ook wel verschillen tussen hengst en hengst. maar ook de ene hengst rij ik niet anders dan de andere. En snap niet, waarom dat wel zou moeten. Aangezien je bij elka paard, consuquent moet blijven en voorwaarts moet blijven denken. Als je een paard uberhaupt aan het werk zet, en het africhtingsscala is goed, en helemaal met een instruckteur in het midden zou het toch echt goed moeten komen Knipoog

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 14:50

Navidad, ik twijfel zeker niet aan jouw kunde.

Het vervelende is echter dat zo de indruk ontstaat dat een hengst een paard als elk ander is geschikt ook voor iedereen. Niet iedereen heeft dezelfde kwaliteiten in de omgang met paarden. 99% van de paardenmensen is niet geschikt om met hengsten om te gaan.

Ik heb al heel wat hengsten gehad en nog steeds trouwens.
Rijtechnisch maakt het natuurlijk verder niet veel uit de hulpen blijven hetzelfde, maar de verdere omgang toch wel degelijk, ook vanuit het zadel.
Ze zijn gewoon sneller beledigd, zijn sneller afgeleid, staan sneller op de achterpootjes enz. dat is gewoon een feit hoor. Het is niet voor niks dat 99% geruind wordt .
En het niet achterwaarts willen is ook echt een hengstending Knipoog .

Renszke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 14:52

Helemaal mee eens. Ik denk alleen wel dat je met een hengst beter moet opletten dat je consequent blijft. Bij een ruin of een merrie is dit ook belangrijk, maar minder noodzakelijk. Als ik mijn bijrijdpaardje (een ruin) af en toe iets te veel verwen in de omgang qua knuffelen en snoepjes geven e.d. gaat ie niet meteen met mij aan de haal.
Met een hengst zou ik hier wat voorzichtiger mee zijn

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 15:11

LDRD schreef:
Een hengst is over het algemeen een stuk sensibeler en sneller afgeleid. Daarbij is achterwaarts meestal niet het favoriete ding van een hengst.
Ze hebben de neiging om als ze het er niet mee eens zijn om omhoog te komen en soms niet te zuinig ook. Waar een ruin of merrie dreigt, gaat een hengst toch vaak door.
Je zult ook érg consequent moeten zijn, ze gaan graag over een grens.
In de omgang blijft het altijd opletten, je aandacht mag nooit verslappen. Ja

Ik vind een hengst vooral eerlijker in de communicatie........... ding is beledigd als je hem onjuist behandeld (zoals elk paard zou moeten zijn) en hij wil heel hard voor je werken doe je het goed (zoals elk paard zou moeten zijn)

Daarom zeg ik, een hengst is niet anders rijden dan een merrie of ruin........ als je gewoon netjes rijd Lachen

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 15:16

Maar dat heeft vooral te maken met de kwaliteit van degene die ermee om gaat hoor.

Mijn hengst zou ik niet graag in onervaren handjes zien, dan is het gewoon een dodelijk wapen Haha! .

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 15:20

KiWiKo schreef:
Ik vind een hengst vooral eerlijker in de communicatie........... ding is beledigd als je hem onjuist behandeld (zoals elk paard zou moeten zijn) en hij wil heel hard voor je werken doe je het goed (zoals elk paard zou moeten zijn)

Daarom zeg ik, een hengst is niet anders rijden dan een merrie of ruin........ als je gewoon netjes rijd Lachen

Dit probeer ik inderdaad ook te zeggen, maar het is net iets beter en veel korter geformuleerd Clown

Dus kiwiko, ik ben het er helemaal mee eens haha Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 15:21

LDRD schreef:
Maar dat heeft vooral te maken met de kwaliteit van degene die ermee om gaat hoor.

Mijn hengst zou ik niet graag in onervaren handjes zien, dan is het gewoon een dodelijk wapen Haha! .

Precies Haha! zoals elk paard zou moeten zijn Lachen Lachen netjes en eerlijk rijden dus Lachen Lachen