Schouderbinnenwaarts, wat is juist?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Charaz

Schouderbinnenwaarts, wat is juist?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 08:25

Ik heb op de bokt wiki zitten lezen over hoe een schouderbinnenwaarts rijden en dit is toch niet helemaal hetzelfde als ik het van mijn instructrice moet doen.

Ik moet van haar:

In de hoek ophoudingkjes maken om het paard te attenderen (wat ik overigens niet doe, want mijn haar HAAT gefriemel in haar mond), gewicht op de binnenkant, van de hoefslag stellen, en met mijn buitenhand overdreven tegenhouden (zeg maar gerust blokkeren) en hier tegenaan rijden.

Het verschil (denk ik) met de bokt Wiki is enkel indien nodig begrenzen aan de buitenhand en met de binnenhand stelling vragen.

Op de Wiki manier snapt mijn paard de oefening ook en gaat het wel goed, maar ik twijfel toch of ik het dan echt wel goed doe.

Alicia2u

Re: Schouderbinnenwaarts, wat is juist?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 08:44

Ik rij mijn schoudervoor wel op de buitenteugel; dus begrenzong in plaats van stelling vragen. Ik den echter dat dit voor elk paard verschillend is.

Ik rij mijn schoudervoor door mijn handen evenwijdig naar binnen te plaatsen (zodat het verlengde van de teugels kruist op het binnenachterbeen) en mijn gewicht iets op mijn binnen zitbeenknobbel te dragen.
Naar mijn idee, als je met stelling werkt, trek je je paard al snel 'om' waardoor de beoogde buiging niet behouden blijft, de binnenhand blokkeerd en het paard dus op devoorhand komt.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 08:46

Het is moeilijk om precies uit te leggen wat ik doe, t is meer dat ik het moet voelen.
Je hebt wel gelijk dat ik er alert op moet blijven dit ik mijn binnenteugel niet vast zet want dan krijg je idd het op de voorhand lopen.

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 08:53

Sb; drijf met je binnenbeen naar de buitenteugel toe, buitenteugel begrenzen tegen de hals en buitenbeen begrenzen. Binnenhand openen vd hals, lichte stelling naar binnen vragen.
Ben niet voor ophoudingkjes en al dat trekwerk in de mond. Als je paard goed genoeg voor je been gebogen loopt hoef je vanvoor nog maar weinig te doen Knipoog

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 08:55

Ik hou daar ook zeker niet van en in principe kan ik mijn buitenteugel er wel bij pakken mocht het nodig zijn, maar als ik hem zo strak pak doet ze het niet.

Ik ga zo eens rijden en eens voelen hoe en wat.

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 08:57

Oké, ik ga ook zo rijden laat maar weten hoe het gegaan is Knipoog

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 09:37

Misschien bedoelt je instructrice hetzelfde maar legt ze het niet zo handig/duidelijk uit? Volgens mij hoef je met de binnenhand niet zoveel meer te doen als het eenmaal 'loopt'. Ik denk dat ze bedoelt dat je tegendruk met je buitenhand moet geven om te voorkomen dat ie wegvalt naar buiten. Je moet wel 3 benen kunnen zien als je ervoor staat. Maar als het goed gaat, doe je toch het meeste met je buitenbeen en hoeft er niet getrokken en gefriemeld worden aan de mond van je paard.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 09:53

Hoe rijd jij een volte in? In feite is dat exact de hulp voor schouderbinnenwaarts.

Ovrigens vind ik 'blokkeren' in de buitenhand erg vreemd. Het buitenvoorbeen moet ook nog ruimte krijgen om weg te kunnen. Hetzelfde geldt voor je opmerking over ophoudinkjes en gefriemel. Een halve ophouding is vooral op je zit en dient om het binnenachterbeen te activeren, essentieel voor een goede sb.

Ik ben het ook al Knipoog niet helemaal met Alet eens. Ik rijd schouderbinnenwaarts - als het eenmaal bevestigd is - vooral op zit en binnenbeen, buitenhand zet in 1e instantie de schouder naar binnen en ontspant dan, net als binnenhand voor stelling. Binnenbeen bewaakt de buiging (en zegt bij de inzet "ho, niet volte in maar hoefslag op") en buitenbeen ligt eigenlijk gewoon stil. Ik drijf niet met mijn buitenbeen de schouder naar binnen, als ik dat zou doen ga ik naar een appuyement toe.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 23:45

Instructrice bedoeld echt tegenhouden aan de buitenhand, want daar moet je ze tegen aan duwen, en dat komt straks terug in de appuymenten oid was het verhaal?

Wat je zegt klinkt heel logisch Lielle, ik heb het vandaag oid vanuit de volte stukjes geoefend en dat ging prima.
Eerlijk gezegd snapt mijn pony er geen reet van als ik de buitenteugel op de rem zet.

Ik heb binnenkort les van een andere instructrice, voel me eerlijk gezegd zelfs lichtelijk in de zeik genomen. Je gaat er toch vanuit dat je eerlijk antwoord krijgt als je vraagt HOE je precies die SB moet rijden en wat je qua zit en hulpen moet doen.

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 23:51

Lielle schreef:
Hoe rijd jij een volte in? In feite is dat exact de hulp voor schouderbinnenwaarts.

Ovrigens vind ik 'blokkeren' in de buitenhand erg vreemd. Het buitenvoorbeen moet ook nog ruimte krijgen om weg te kunnen. Hetzelfde geldt voor je opmerking over ophoudinkjes en gefriemel. Een halve ophouding is vooral op je zit en dient om het binnenachterbeen te activeren, essentieel voor een goede sb.

Ik ben het ook al Knipoog niet helemaal met Alet eens. Ik rijd schouderbinnenwaarts - als het eenmaal bevestigd is - vooral op zit en binnenbeen, buitenhand zet in 1e instantie de schouder naar binnen en ontspant dan, net als binnenhand voor stelling. Binnenbeen bewaakt de buiging (en zegt bij de inzet "ho, niet volte in maar hoefslag op") en buitenbeen ligt eigenlijk gewoon stil. Ik drijf niet met mijn buitenbeen de schouder naar binnen, als ik dat zou doen ga ik naar een appuyement toe.

Zo moet ik hem ook doen!
Had het ook in het begin helemaal fout op Clown
Maar nieuwe instructeur -> betere uitleg en een paard die het nu toch ook snapt Clown (en de ruiter ook Knipoog )