Ik heb een nogal complex paard. Ik zal zijn geschiedenis even kort uit de doeken doen: het is een IJslander die rond zijn 8e gecastreerd is, daarvoor heeft hij gedekt. Daarna heeft hij alleen in groepen gereden, 95% van de keren in een rij, waarbij hij nooit voorop liep. Ik reed hem af en toe alleen en dat ging meestal erg goed. Op zijn 18e heb ik hem gekocht en ben veel alleen gaan rijden. Bijna altijd buiten.
Het is een ontzettend eigenwijs paard dat erg 'hangt' aan andere paarden. Hij is een beetje de kluts kwijt als hij niet achter een ander aan kan lopen. Nu is hij gewend alleen te lopen, maar ik kan niet te ver van huis, dan draait hij namelijk om en loopt naar stal. Als ik in de buurt blijf (cirkel van 2 km van stal), is er meestal niks aan de hand. Blijf ik op het terrein om bijvoorbeeld in de bak te rijden is er helemaal niks aan de hand.
Hij heeft in zijn leven zowat alles gezien qua verkeer en is bomproof. Als ik buiten op de weg loop en ik kom 4 tractors met uisteeksels en daarachter 5 vrachtwagens tegen, geeft hij geen kik.
Ongeveer 1x per 2 weken heeft hij een hele rare bui. Als ik dan met hem weg wil is hij ineens overal bang voor. Bankjes waar hij al 19 jaar langs komt zijn dan ineens doodeng, bomen zijn erg spannend en als we een auto tegenkomen vraag ik me ineens af of hoe het zit met de verzekering. Altijd heeft hij dan dezelfde reactie: hij spot het voorwerp ruim van tevoren en gaat hoog lopen met zijn hoofd, als hij er bijna is, maakt hij rechtsomkeerd en galopeerd weg. Hij is dan na een meter of 10 meteen te stoppen en laat zich opdraaien, als je hem dan weer terugstuurd draait hij meteen weer om of gaat hij steigeren. Zo lopen we dus de hele rit te vechten en te stressen. Als je de volgende dag gaat rijden is alles weer normaal en sjokt hij langs alle kabouters die er de vorige dag nog zaten.
Als ik verder ga dan zijn 'gebruikelijke' omgeving, toont hij dit gedrag constant. Als er andere paarden bij zijn is er nooit een probleem. Als je hem dan voorop zet, begint hij weer.
Nu snap ik dat hij gewend is zijn hele leven achter de volgende aan te lopen, maar snap er dus helemaal niks van dat hij meestal gewoon normaal doet en dan 1x in de 2 weken zo'n bui heeft.
Wie kan het gedrag van mijn paard verklaren?