paard wil niet stil staan bij het opstijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Britt19

paard wil niet stil staan bij het opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 11:02

ik heb bijna alles al geprobeerd maar ze wil gewoon echt niet stil staan bij het opstijgen,
heeft iemand misschien een tip, techniek zodat het mij misschien wel gaat lukken haar eindelijk eens te leren stil staan bij het opstijgen!?

HindaFree

Re: paard wil niet stil staan bij het opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 11:04

mijn paard loopt alleen weg als ik te traag ben met opstijgen mischien is dat je probleem? of met haar neus naar de muur gericht op stijg of rand van de bak dan willen ze meestal ook wel blijven staan

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 11:26

wat heb je allemaal al geprobeerd? Staat ze wel goed stil als je haar los neerzet ergens? Zadel nagekeken? Stap je met een krukje op?

Britt19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 11:52

nee ze staat nooit stil dat is haar probleem..
ik probeer altijd zo snel mogelijk op testappe,maar zodra ik dr naast sta en mijn voet in de beugel wil steken wil ze omhoog komen of gaat ze draaie en gek doen... * zadel is een maand geleden nog op maat gemaakt* en met haar neus naar de muur etc heb ik al geprobeert,dan springt ze opzij.......

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 11:52

Als ze omhoog wil komen zou ik haar toch eens goed laten onderzoeken door een dierenarts.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 11:54

dan heb je een veel groter probleem dan alleen het opstappen. Ik zou sowieso eens even denken aan een eventueel rugprobleem, en verder een stap terug doen in je basisopvoeding en werken aan gewoon stil staan.

marloes1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 11:55

Inderdaad eerst uitsluiten dat het niks met haar rug te maken heeft. Als je daar zeker van bent kun je gaan oefenen met een krukje of ander opstapje. Gewoon alleen ernaast gaan staan, en haar laten kalmeren. Zo langzaam steeds een stapje verder.
Klinkt ofwel als pijn, ofwel als angst

Jazzit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 12:03

Maar als het niets medisch is... zit het misschien een stukje in de opvoeding / respect?

Mijn paard had in het begin geen geduld met stilstaan. Na een jaartje oefenen met stilstaan lukt het vrij aardig. Wel vooraan beginnen, opstijgen is voor gevorderden Knipoog
Oefenen is:
- Stilstaan op de poetsplaats (zonder te steigeren, dus)
- Stilstaan aan een touw(halster) terwijl jij ernaast staat.
- Stilstaan als je er op zit (eerst juich je bij 10 seconden, later bij 10 minuten)

Stilstaan bij het opstijgen: wellicht kan je je laten helpen? Een krukje is prettiger voor je paard (maar het moet wel veilig zijn!) En tja, als hij niet stilstaat, dan stijg je af en doe je het gewoon weer opnieuw. Net zolang totdat hij blijft staan. (Mijn vriend is daar erg goed in: die stapt soms 5x achter elkaar op - en af. Ons rooie ros vergeet af en toe wat ie geleerd heeft Clown )

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 12:11

Inderdaad eerst uitsluiten dat er niets aan de hand is. Dan aan de gang gaan een stukje overnieuw opvoeden, stil staan is stil staan. Wij hebben er 1 op stal die moet altijd even blijven drammen bij het stil staan (zowel aan de hand als erop) Elke pas vooruit is bij mij weer 2 achteruit als we gingen stilstaan. Dit werd hij snel zat en nu blijft hij keurig stil staan.

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 12:13

Mijn merrie wilde eerst ook niet stilstaan met opstijgen, toen heb ik iedere keer voordat ik stopte met rijden en dus af wilde stappen, móest ze een paar passen achterwaarts zetten. Dit met een klein contactje op de teugel en als ze achteruit stapte contact verbreken. Zo moest ze 4/5 passen achteruit zetten. Als ik dan de volgende dag op wilde stappen bleef ze net zo mooi staan Haha!

Britt19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 18:01

nee dr is niks met haar rug enz* 100% goed gekeurd*
het blijkt nu wel dat haar baarmoeder scheef licht,dus daar heeft ze wel af en toe pijn aan maar ik rij natuurlijk nu ook niet meer aleen werken aan de longe maar dit probleem is echt al voor eeuwig,en toen mankeerde zij niks.
maar morgen word dr baarmoeder recht gelecht en dan kan ik over een week weer beginne met traine,aleen d8 toch maar eens even vraagen of iemand iets weet voordat we dat dillema weer krijgen... ik zal jullie tips gebruiken en hopelijk werkt het!!!!

Elisaburger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 18:13

Het kan indd een probleem zijn in zijn rug. Of dat hij vroeger iets heeft mee gemaakt zou ook nog kunnen?
Probeer em dan eerst gewoon rustig stil te laten staan naast je. Opgezadeld en al. net alsof je gaat rijden. maar dan lopen , stil staan , lopen stil staan.
Misschien helpt dat?

_suna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 18:14

Elisaburger schreef:
Het kan indd een probleem zijn in zijn rug. Of dat hij vroeger iets heeft mee gemaakt zou ook nog kunnen?
Probeer em dan eerst gewoon rustig stil te laten staan naast je. Opgezadeld en al. net alsof je gaat rijden. maar dan lopen , stil staan , lopen stil staan.
Misschien helpt dat?

idd, bij vz-pony van een vriendin van mij, heeft dat ook zo moeten gaan Knipoog

Britt19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 21:59

dat heb ik al geprobeert. maar zodra ze weet dat je wilt opstijgen krijg je het gezeur... heel vreemd

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 09:06

Net zovaak op en afstappen tot ze weer normaal doet..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 09:08

Britt19 schreef:
dat heb ik al geprobeert. maar zodra ze weet dat je wilt opstijgen krijg je het gezeur... heel vreemd

eerst oefenen tot stil staan een echt bevestigde gewoonte is. Maar eerlijk gezegd denk ik toch echt dat ze wat mankeert en hoe weet jij zeker dat die baarmoeder niet al heel erg lang problemen geeft?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 09:12

Britt19 schreef:
nee dr is niks met haar rug enz* 100% goed gekeurd*
het blijkt nu wel dat haar baarmoeder scheef licht,dus daar heeft ze wel af en toe pijn aan maar ik rij natuurlijk nu ook niet meer aleen werken aan de longe maar dit probleem is echt al voor eeuwig,en toen mankeerde zij niks.
maar morgen word dr baarmoeder recht gelecht en dan kan ik over een week weer beginne met traine,aleen d8 toch maar eens even vraagen of iemand iets weet voordat we dat dillema weer krijgen... ik zal jullie tips gebruiken en hopelijk werkt het!!!!

Ook als het ooit pijn gedaan heeft, kan dit dus nog geassocieerd worden met opstijgen, zelfs al zou de pijn weg zijn.

Dit is een pure opvoedingskwestie, en met de juiste mensen los je het ook in no time op.
De truc is consequent zijn en er echt op hameren!

Bekijk stilstaan ook als een ACTIEVE oefening (iets doen) en niet als een passieve (niets doen) die je opbouwt naar duur, kwaliteit (perfect rustig stil is het doel, je begint met een nanoseconde drammerig stil), etc.

hippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 09:23

Ik heb een tijdje het probleem gehad dat mijn paard achteruit ging als ik wilde opstappen.(gewoon op z'n dooie gemakkie hij wilt altijd graag naast me staan) Nog een jong paard dus tja kan gebeuren. Nu heb ik hem geleerd dat als ik halt zeg hij ook halt houdt. Goed beloond steeds. Ook gewoon een aantal minuten naast hem staan met 1 voet in de beugel als hij dan een poging wilt doen dan meteen HALT! T gaat sindsdien een stuk beter hij probeerd het natuurlijk nog wel af en toe maar gewoon goed consequent blijven. Met veel geduld kom je ver Knipoog Succes

Britt19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 09:24

nee ze was toen echt op alles nagekeeke. dus pijn had ze niet.
het zal inderdaad met de opvoeding te maken hebben maar ik probeer werkelijk waar alles! Frusty
en ik ben juist super consequent.
dat moet bij haar ook wel anders loopt ze dubbel en dwars over je heen.
maar met opstijgen geloof me ik heb nog nooit zoiets mee gemaakt. en misschien is het inderdaad dat ze ooit rug klachten heeft gehad en dat dat het is,

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 09:59

Houd je de teugels strak als je opstijgt?
Zo ja, probeer het dan eens met losse teugels. Natuurlijk loopt je paard dan weg, maar dan zet je haar achteruit tot waar ze stond. Het kan zijn dat ze tegen het bit in 'dramt'. Dat heeft te maken met de werking van een trensbit. Dat kan heel gemeen inwerken bij het opsijgen (notenkrakereffect). Losse teugels of een ander (zachter!) bit kunnen dan helpen.

Als je paard al wegloopt terwijl je nog (half) op de grond staat, zet je je paard vanaf de grond een paar passen achteruit.

En de aller aller aller belangrijkste tip bij opstijgproblemen: Als je eenmaal zit en je paard eventueel achteruit gezet hebt, blijf je een tijdje stil staan. Dat mag best wel een minuut zijn ofzo, maar in ieder geval 20 seconden. Dit heeft twee voordelen. Ten eerste is het een beloning voor het paard. Het leert dan dat zodra het opstijgen is gebeurd hij even niks hoeft, en zal voortaan dat opstijgen graag snel en zonder poespas gedaan willen hebben. Ten tweede het is veel logischer voor een paard om stil te blijven staan bij het opstijgen, als daarna ook stilstaan volgt. Als na het opstijgen wegstappen volgt, hebben veel paarden zoiets van "ik ga alvast", terwijl het opstijgen nog niet klaar is. Het idee dat je paard heeft:"Als ik haar laat opstijgen moet ik aan het werk", moet je zien om te zetten in "Als ik haar laat opstijgen hoef ik lekker niks te doen". Gelukkig zijn paarden dom genoeg om die link even later alweer kwijt te zijn. Knipoog

Heb je al eens geprobeerd vanaf de andere kant op te stijgen? Je hebt best kans dat je paard daar zo perplex van is dat ze het hele 'ritueel' vergeet en gewoon braaf is. Dan natuurlijk belonen en vooral: stil blijven staan! Als ze echt heel braaf is: even stilstaan, afstijgen, afzadelen en klaar voor vandaag!

edit: Deze tips klinken misschien als quick-fixes, maar je zult ze toch wel even vol moeten houden voor je resultaat gaat zien.

Britt19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 10:09

kwa bit heeft ze dubbel gebroken dus gwn een zacht bitje, en teugels hou ik nooit strak maar die andere dingen die je zij zal ik eens probeeren!
thanks

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 10:34

Mijn paard bleef ook nooit stilstaan, sinds ik via een opstapje erop ga blijft ze staan. Probeer eens via een krukje, boomstam of iets anders op te stappen, het is trouwens veel beter voor de rug want je hangt ook niet met je volle gewicht aan het paard. Ik stap nu nooit meer direcht vanaf de grond op maar altijd via een bank, stoel of boomstronk. Ik zag trouwens in je profiel dat je ook een Ramiro hebt. Leuke paarden hè, bij die van mij zit ook Ramiro aan moeders kant. Haha!

Britt19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 10:37

nou dat heb ik dus ook al geprobeert met een opstapje weetje wel. aleeeen dat vind mvr eng. JaJa ik weet het heb een moeilijk gevalletje Hamer

pippalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 10:40

Dat is nummer 1 wat ik de paarden leer die bij ons komen..

Ik wil mezelf kunnen redden en gewoon mn voetjes in de beugels kunnen doen voordat ze gaan lopen.

Ik stap gewoon niet eerder op dan wanneer ze stil staan.

Britt19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 10:42

ja maar dat betekend dat je bij haar egt 3 dagen lang dr naast kan staan.