strenge hand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Karatja

strenge hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 13:04

ik heb al een tijd een probleem met mijn rechterhand(arm), als ik ga rijden houd ik mijn paard veel te veel vast, en geef automatisch een kneepje hiermee zonder dat ik het doorheb.
wat mijn paard nu doet is gespannen lopen doordat ik steeds kneepjes geef en mijn handen te onrustig houd. ik ben eigenlijk met rijden alleen nog maar bezig met me teugels vasthouden en me handen stil houden.
na een tijdje krijg ik ook last van mijn rechterarm.

heeft iemand tips voor mij om dit af te leren?

alvast bedankt!

Navidad

Re: strenge hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 15:10

Zelf leren ontspannen. Je mag een licht contact hebben, je mag hem ook wel eens doorpakken, maar zodra het paard nageeft of ook maar iets loslaat, hoor jij als ruiter zijnde hem ook los te laten.

Persoonlijk rij ik zelf met de knokkels en de vingers naar mekaar toegewezen, als je begrijpt wat ik bedoel.. zodat ik zel wat meer "schokdemp" effect heb in mijn handen. Mischien dat je het ook is een keer zo kan proberen?

En mischien kan je het jezelf aanleren als hij juist spanning aanneemt op rechts.. hem los te laten en wat in te laten buigen naar de linker stelling en hem daarna weer recht te stellen? op twee teugels, met de gedachte hand ontspannen.. hand ontspannen..?

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 09:59

Ik had een soortgelijk probleem met mijn linkerhand, de leided een eigen leven. Ik ben toen met mijn duimen tegen elkaar gaan rijden. Dus vuisten rechtopen je duimen als een dakje tegen elkaar. Als je een braaf paard hebt kun je er ook een houten lepel of een zweepje tussen doen. Als je ook met zweep rijdt vergt dit echter wel wat co-ordinatie.
Het doel hierbij is dat je beide handen hetzelfde gaan doen, en dus niet één hand die streker is, kneepjes geeft, halen maakt etc. Het heeft bij mij enorm goed geholpen, al moet ik mezelf nog steeds regelmatige even controleren. Mijn paard werd er ook een stuk rechter en voorwaartser van.

Petto

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 10:15

Ik heb al eens een trucje geleerd; lekker licht contact hebben met de mond van je paard en dan cirkels draaien met je hand (arm en schouder) van zo'n 20 cm. Wat je dan niet kunt doen is de teugels te strak pakken omdat je steeds bezig bent met cirkels draaien en daarbij moet je je arm en schouder ontspannen anders kun je niet draaien. Knipoog
Door het lichte contact zakt je paard vanzelf naar beneden Slapen

replaym

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 15:33

Je kan ook een touwtje aan de zadel maken die je strak houdt. Zo voel je meteen wanneer je hand aantrekt, want je touwtje is niet meer strak. Een beetje een kinderlijke manier misschien, maar werkt vaak wel.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 07:25

wat ik gevaarlijk vind aan een touwtje aan het zadel is dat je makkelijk kunt blijven hangen of je hand kan breken als je van je paard valt of je paard maakt een onverwachte beweging. Daarom werk ik liever met iets wat los zit, zoals een zweepje.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 07:32

Elastiek die breekt wel als je er af vald. Haha!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 07:34

Toch heb ik dat eens gruwelijk mis zien gaan met 3 gebroken handsbeentjes en een gebroken bovenarm tot gevolg, om maar te zwijgen van de brandplekken en stiemen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 07:35

heel bewust rijden, elke pas zeggen hand los, hand los Lachen ontspannen Lachen

met je pink je dekje aan blijven raken Lachen

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 08:15

Alicia2u schreef:
Toch heb ik dat eens gruwelijk mis zien gaan met 3 gebroken handsbeentjes en een gebroken bovenarm tot gevolg, om maar te zwijgen van de brandplekken en stiemen.

van een elastiekje?

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 09:09

Ja, van een elastiek (post elastiek). Het kan maar net even verkeerd gaan. Bovendien laat elastiek ook nog veel speling, waardoor je hand nog steeds niet optimaal stil is.
De ts vraagt om een oplossing voor handen die niet gelijkmatig bewegen, en niet persé een middel om ze op de plaats te houden.

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 15:13

Ik heb een zadel met voorraan een riempje , ik moest in het begin mijn buitenhand daarop vastzetten zodat ze echt VAST STAAT ,, het paard krijgt geen verkeerde trekken in de mond en word op die manier correct aan de buitenteugel gehouden .

Niet vergeten vanachter te zitten en te rijden , anders kan hij wel eens lui worden en aan de teugel gaan hangen .
Misschien is zo'n riempje iets voor jou ?

Veel succes ! x

Renszke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 15:17

hmm.. ik heb altijd geleerd nooooit je hand vast te zetten. doel van dressuur is je paard los te krijgen. Met handen vastzetten bij je zadel, krijg je dat effect niet.

zandvangers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 15:32

.
Laatst bijgewerkt door zandvangers op 07-02-22 22:13, in het totaal 1 keer bewerkt

zandvangers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 15:34

[ .
Laatst bijgewerkt door zandvangers op 07-02-22 22:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Renszke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 15:35

Het is ook moeilijk! Je raakt nooit uitgeleerd. Ik was vroeger wel eens angstig en dan ging ik ook erg in de mond zitten. Nu merk ik hoe meer ik mijn hand ontspan hoe meer het paard ontspant.

Overigens vind ik dat je bij een sterk en stijf paard soms best ff mag doorpakken!

zandvangers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 15:47

,

Renszke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 15:55

Nou je weet in ieder geval wat je zelf fout doet dan kom je al een heel eind!

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 16:03

Super dat je de fout bij jezelf herkent!! OK dan!

Nog een tip (ik doe een uitlegpoging): houd je teugels tussen je vingers, je pink steek je naar voren. Je zult merken dat je nu geen kracht kan zetten met je drie overgebleven vingers. Daarnaast ben je bewust bezig met het ontspannen zitten vanuit je nek en schouders. Succes!

Petto

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 22:31

Zandvangers; alleen gaan draaien als je voelt dat je je schouders/hand vastzet. Meestal heb je 1 kant die je eerder zelf pakt en dan ga je gewoon rondjes draaien en hou je met de andere kant gewoon normaal contact en probeer je al draaiende met je andere hetzelfde contact te krijgen.
Probeer maar eens,werkt echt!