[AC] Paard stijver dan een hark

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Riddershow

[AC] Paard stijver dan een hark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 08:50

Ik heb een probleempje, wij doen met onze paardjes AC. We zijn nu ca 3 maanden bezig. Rocky doet het heel goed, die pikt alles heel snel op en heeft ook een slangenlichaampje.

Maar Pirat is niet in een buiging te krijgen. Met hem zijn we na 3 maanden nog steeds even ver als in het begin. Hij valt nog steeds over de schouder naar binnen, als je hem in een buiging vraagt zet hij zijn nek stijf recht en het liefst de andere kant uit (of je dan links of rechtsom gaat maakt niet uit), en zet zijn been er helemaal niet onder.

We hebben een nieuwe oefening dat we hem in een kleine volte in draf moeten zetten en door het aantikken van het achterbeen moet hij zijn been eronder zetten. Dit gaat wel, maar je hebt wel volle 500 kilo aan je arm hangen. (hij gaat aan de teugel hangen en doet alles om maar niet te hoeven buigen). En hij raak op gegeven moment heel erg geïrriteerd van het getik aan zijn achterbeen.

Ook aan de longeerlijn hangt hij werkelijk naar buiten. Ik heb nu wel een trukje gevonden waardoor ik hem iets iets minder laat trekken (op ritme van de draf: de druk eraf/druk erop/eraf/erop) Op gegeven moment hangt hij dan niet meer aan de lijn.

Ik ben er 1x op gegaan met kaptoom en zonder zadel (voor de lol, was niet de bedoeling te gaan werken) toen ben ik eens gaan kijken hoe hij liep als ik hem dus in een buiging vroeg, met binnenbeen erbij (ipv het zweepje) en toen liep hij wel netjes, maar het is juist de bedoeling dat het paard zijn balans vind zonder de balast van een ruiter! Onder het zadel met hoofdstel is hij trouwens niet in een buiging te krijgen.

Heeft iemand tips of raad?

Daan_O

Re: [AC] Paard stijver dan een hark

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 08:58

Aangezien je al op verschillende manieren hebt geprobeerd het dmv van training te verbeteren maar dit niet werkt zo ik nagaan of hij lichamelijk een probleem heeft. Misschien fysio of osteopaat??

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 09:00

Dat is mijn eerste gedachte ook idd. Ja

Wat zegt je instructeur ervan? Heeft hij ook problemen als hij (of zij Clown ) met het paard werkt?

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 09:03

Zij krijgt hem ook heel moeilijk in een buiging. En hij gaat ook nog eens staken als het hem niet lukt. (als in: stilstaan, achteruit of door je heen willen lopen)

Het is haar wel meer gelukt dan ons, maar zij vind ook dat hij wel heel lasting in een buiging te krijgen is.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 09:06

Ik geloof dat ik er dan voor zou kiezen om een osteopaat of fysio langs te laten komen om te zien of er echt wat mis is. Mijn ervaring is dat paarden die staken je proberen te vertellen dat er wat mis is, negeer dat signaal niet. Lachen

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 09:09

Ipv het achterbeen aantikken kun je ook met je vingers het plekje aantikken waar de bovenkant van de singel hoort te liggen wanneer hij gezadelt is zeg maar. Steeds weer even (soms stevig Clown ) aanraken met je vingertoppen en weer los. Meeste paarden gaan dan al dan niet met moeite buigen. Zelfs mijn haf reageerd Vork
Wanneer hij teveel naar binnen komt kun je hetzelfde doen op de schouder waarmee je de schouder naar buiten verplaatst, liefst op het moment dat ie zn voorbeen optilt.

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 09:11

Osteopaath of Chiriopractor naar laten kijken, klinkt als een paard met een hoop blokkades in zijn lijf.

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 09:24

Als hij zo moeilijk buigt kan ik me goed voorstellen dat hij in de staak gaat. Zeker als er iets niet goed zit, probeer zelf maar eens te sporten met stijve spieren. Knipoog Ik zou hem eerst eens na laten kijken door een osteopaat, fysio of chiropractor, zeker omdat je instructrice er ook moeite mee heeft.

Mijn oudere paard deed en doet het soms nog dat ze bij het werk aan de hand gaat hangen. Dit komt doordat ze ook moeilijker buigt en dan gaat stuwen. Ik heb haar laten behandelen door een chiropractor en ze bleek behoorlijk vast te zitten in de lendenen.

Daarna heb ik een paar maanden alleen maar aan de hand gewerkt. In het begin maar 10 minuten en alleen maar voorwaarts-neerwaarts op de volte om te stretchen. Na een paar weken de sbw erbij gepakt en dan in het begin is 3 pasjes echt genoeg. Zo steeds een beetje uitbouwen en spelen met de buiging. Je vraagt een beetje buiging en laat los, na een paar passen weer vragen en loslaten.

Daarnaast ben ik met haar gaan wandelen op een stuk met heuveltjes. Paar keer heuvel op en af en dan eens laten stilstaan, een paar pasjes achterwaarts de heuvel op en af. Hiermee wordt de achterhand sterker, gaat het paard minder stuwen en heb je minder last van het hangen.

Ik weet niet of je een paard hebt dat graag iets voor een snoepje doet. Wat je dan nog meer zou kunnen doen is gewoon in stilstand buiging te vragen. Marijke de Jong noemt het de snoepjes test. Je gaat bij de schouder staan, snoepje op je hand en je hand bij je lichaam houden. Zodat je paard het hoofd naar jou toe moet brengen om het snoepje te krijgen. Als hij achteruit gaat gewoon rustig meelopen. Hiermee kun je zien hoe makkelijk je paard buigt naar beide kanten en je kunt ook een beetje stretchen.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 09:29

Alytuiere schreef:
Ik weet niet of je een paard hebt dat graag iets voor een snoepje doet. Wat je dan nog meer zou kunnen doen is gewoon in stilstand buiging te vragen. Marijke de Jong noemt het de snoepjes test. Je gaat bij de schouder staan, snoepje op je hand en je hand bij je lichaam houden. Zodat je paard het hoofd naar jou toe moet brengen om het snoepje te krijgen. Als hij achteruit gaat gewoon rustig meelopen. Hiermee kun je zien hoe makkelijk je paard buigt naar beide kanten en je kunt ook een beetje stretchen.

Dit laatste doet hij wel, en ook al iets beter dan eerst. Ook het strekken omlaag... alleen zodra er lopen bij komt is het een probleem...

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 10:31

manishdra schreef:
Ik ben er 1x op gegaan met kaptoom en zonder zadel (voor de lol, was niet de bedoeling te gaan werken) toen ben ik eens gaan kijken hoe hij liep als ik hem dus in een buiging vroeg, met binnenbeen erbij (ipv het zweepje) en toen liep hij wel netjes, maar het is juist de bedoeling dat het paard zijn balans vind zonder de balast van een ruiter! Onder het zadel met hoofdstel is hij trouwens niet in een buiging te krijgen.

Heeft iemand tips of raad?

Doen wat werkt! Als hij het onder het zadel wel kan dan maak je hem eerst onder het zadel soepeler.

De eerdergenoemde snoepjestest sluit fysieke problemen uit. Als het met een snoepje niet lukt is het raadzaam een osteopaat, fysioterapuit of dierenarts erbij te halen

Als je het aan de hand wil oefenen, leg dan je hand op de plek waar je binnenbeen zou liggen en oefenen dezelfde druk uit die je met je been nodig hebt om je paard te laten buigen.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 17:04

Mijn idee is hetzelfde als Don_marcello.
Als het paard beter buigt onder het zadel, dan vooral dat doen. Het werken aan de hand is geen must. Vaak werkt het voor (jonge) paarden beter om op deze manier te starten en dan verder uit te breiden naar werken onder het zadel. Maar er zijn altijd uitzonderingen op de regel.
Ik vind zelf ook dat de basis door het werken aan de hand is ontstaan en dat mijn paard nu minder moeite heeft met voor haar nieuwe oefeningen als sbw en travers. Maar perfect uitgevoerd, met genoeg buiging is best lastig aan de hand. Dat kun je veel beter onder het zadel doen.

Ostheopaat kun je overwegen. Heb die van mij 1,5 week geleden weer laten doen. Ze was erg scheef in aanleuning en bleek dus een oude blessure in de hals, vlak achter de kaak te hebben. Heb er zondag weer op gereden in stap en de aanleuning was nu zoveel beter en gelijk verdeeld over 2 teugels. Echt super.

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 21:27

Bij mijn pony kreeg ik de travers niet goed aan de hand (de traverknop werkt niet bij haar), maar als ik erop zit gaat het veel beter. Bij de schouderbinnenwaarts is het weer andersom. Dus net wat Don Marcello zegt: dan maar onder de man buigen. Succes.

Elisaburger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 18:22

misschien er eens naar laten kijken indd.
en veel trainen, buigen en buigen. etc. denk ik
zelf heb k ook zo'n paard staan op stal , (bij mijn verzorgpony)
en die wil het ook niet echt meer. ze kon het wel ! ze is nu niet meer te buigen!
maar bij dat paard is het gewoon gekomen (denken we ) door te weinig trainen. dus dat kan je niet vergelijken met jouwe.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 09:39

Even een kleine up-date.

Ik ben verder gegaan met longeren en hij trekt al een stuk minder aan de lijn. Tevens zijn we begonnen met een combi van ernaast en erop. Mijn vriend zit erop en ik loop ernaast. En dit gaat goed. Hij valt minder naar binnen en loopt ietswat rond. Dus we gaan zo verder oefenen. Want ik wil dat hij het ook kan als je er alleen naast loopt.

Wel heb ik nog een vraagje. We doen regelmatg het snoepje-buigen. Dus is naar de grond geen probleem. Alleen met de nek buigen opzij doet hij wel eens moeilijk. Hij doet het wel, maar het duurt altijd even.
Dan loopt hij naar achter, of hoopt hij dat als hij met zijn lippen hapt dat hij het snoepje ook wel krijgt. (met rechte nek he)
Uiteindelijk gaat hij altijd wel naar zijn flanken om het snoepje te pakken. Maar soms duurt dat even. Zou ik even een fysio naar hem moeten laten kijken? Of is het pure koppigheid? Hij heeft het altijd gedaan, zonder aarzelen, was nooit zo heel soepel, maar dat hoop je met die oefening erin te krijgen. Maar sinds enkele weken doet hij dus moeilijk als je dat van hem vraagt. En nu kan het hengst-luiheid zijn, koppigheid of iets anders?

Wantivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 11:59

manishdra schreef:
Even een kleine up-date.

Ik ben verder gegaan met longeren en hij trekt al een stuk minder aan de lijn. Tevens zijn we begonnen met een combi van ernaast en erop. Mijn vriend zit erop en ik loop ernaast. En dit gaat goed. Hij valt minder naar binnen en loopt ietswat rond. Dus we gaan zo verder oefenen. Want ik wil dat hij het ook kan als je er alleen naast loopt.

Wel heb ik nog een vraagje. We doen regelmatg het snoepje-buigen. Dus is naar de grond geen probleem. Alleen met de nek buigen opzij doet hij wel eens moeilijk. Hij doet het wel, maar het duurt altijd even.
Dan loopt hij naar achter, of hoopt hij dat als hij met zijn lippen hapt dat hij het snoepje ook wel krijgt. (met rechte nek he)
Uiteindelijk gaat hij altijd wel naar zijn flanken om het snoepje te pakken. Maar soms duurt dat even. Zou ik even een fysio naar hem moeten laten kijken? Of is het pure koppigheid? Hij heeft het altijd gedaan, zonder aarzelen, was nooit zo heel soepel, maar dat hoop je met die oefening erin te krijgen. Maar sinds enkele weken doet hij dus moeilijk als je dat van hem vraagt. En nu kan het hengst-luiheid zijn, koppigheid of iets anders?

Ik zou er toch maar even iemand bij halen, een osteopaat misschien?

Een goede oefening om hem op het binnenachterbeen te krijgen is ook door in galop op een kleine volte te gaan en hem dan schoudervoor te zetten, zodat hij op het binnenachterbeen komt.

Succes!

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 14:11

een fysio zou idd een oplossing kunnen zijn.
als ik het zo hoor is jou paard scheef dit is natuurlijk en hebben alle paarden.
door de spieren soepel te maken en op te rekken idd met snoepje pakken kan dit probleem opgelost worden en zal hij beter kunnen buigen.
je kunt ook eens kijken op het foum van antoine de bodt en je eens verdiepen in het rechtrichten denk dat je daar ook wel wat nuttige tips vandaan kunt halen.

succes!