paard te sterk met buitenrijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

boy89

paard te sterk met buitenrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-08 17:26

Hallo allemaal, ik heb sinds een maand een nieuw paardje erbij, als ik in de wei rij of bak, is hij superbraaf. Zodra ik met hem uit ga rijden, bij ons over het veld of het bos in, dan is hij bijna niet meer te houden. In draf begint het, hij gaat steeds harder, reageert niet meer, als ik de teugels langer laat dus niet trek ,springt hij gelijk aan in galop. Dit schrijf ik omdat jullie vaker schrijven dat we niet moeten trekken aan de teugels maar bij die van mij heeft dat dus geen zin, als ik de teugels langer laat dan speert hij helemaal ervan door. Dus ik probeer dan maar als het kan een volte te galopperen en na een paar rondjes word hij rustiger. Daarna hetzelfde verhaal, ik moet hem dus wel tegen houden met mijn teugels, trekken dus en op een volte zetten. Dit alles vind ik heel vervelend, zo kan ik niet relax met hem gaan uitrijden zonder elke keer pijn in mijn handen en schouders te hebben.
Wie o wie heeft een idee?
Een ander bit of hulpteugel misschien?
Ik rij al met een martingaal om i.v.m steigeren als hij ergens perse niet langs wil en koppig gaat doen.
Ik hoop op goede tips van jullie, groetjes Renate.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: paard te sterk met buitenrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 17:31

het lijkt me logisch dat het paard sneller gaat lopen als het de ''vrije'' teugel krijgt...
ik zou niet meteen gaan kijken naar een andere bit of hulpteugel. Eerst met het rijden oplossen lijkt me. Hoe gaat het als je in een groep gaat rijden buiten?

boy89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-08 18:02

Hallo, nou niet de 'vrije 'teugel geef ik hem, ik hou alleen de teugels niet zo strak als voorheen..Als ik samen met mijn man ga rijden, dan gaat het goed zolang ik vooraan blijf rijden, als mijn man vooraan rijd dan is die van mij dus niet te houden, lijkt alsof hij echt vooraan wil rijden. Maar dit doet hij dus ook als ik alleen met hem ben.Hij heeft gewoon zoveel pit en dat voor een 15jarige.Dit weekende bijvoorbeeld, we waren al 2 uren onderweg en mijn man met zijn paard was voor aan het galopperen, die van mij als een gek erachteraan, ik heb hem tegenhouden maar op een gegeven moment had ik gewoon de kracht niet meer en heb hem laten gaan, daarna moest ik hem wel op een volte zetten omdat hij anders de straat zou oprennen, trok zich er dus niets meer van aan dat we al bij ons ander paard waren gekomen, en die stond al stil.Tja, ik weet het dus niet meer....

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 18:06

tsjah ik ga mee met het commentaar hier boven..
Ligt het mischien niet aan jezelf? dat je een bepaalde spanning heb buiten wat het paard merkt?? hoe harder je gaat trekken en tegen gaat werken hoe hard jou paard gaat, hoe dan ook. Ik heb het oor een week geleden nog gehad met een jong paard, die hem er op de straat tussen uit peerde. draait zich om en gleed zo uit.. hele been kapot.. een volte, is ook geen optie omtrekken ook niet.

hoe reageert die als je hem van te voren longeert??
is hij bij de vorige eigenaar veel buiten geweest? en zo ja mocht die daar crossen? Ik zou het buiten gewoon ka training bij kleine stukjes houden, daarmee bedoel ik, een stukje draven, gaat die harder neem jij hem terug en ga je weer naar stap.. probeer dit uit te bouwen en zelf rustig te blijven.

watdanhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 18:14

Mischien is je paard niet 100% verkeersmak, misschien moet je met een sterke volwassene en 2 halstertouwen (allebei 1 touw) buiten het terrein gaan wandelen, is je paard eenmaal gewend aan deze omgeving..? Dan kan je proberen op je paard te gaan zitten, ook hier is het weer handig als anderen hem vast houden en met hem lopen, misschien kunnen ze dan ook eventjes in draf, als dat alles goed gaat, kan je het zelf proberen alleen maar stappen, als dat goed gaat, de volgende keer ook een heel klein stukje draven, En zo steeds een beetje opbouwen. Dat zou moeten werken..!?

Chanelll

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 18:49

Elastiek misschien? En voordat je gaat buitenrijden, misschien longeren zodat je paard zijn/haar energie kwijt kan. Probeer ook eens samen met iemand een bosrit te maken, als dat paard langzaam blijft, is er grote kans dat jouw paard bij dat andere paard blijft. Lachen

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 19:00

Zo'n probleem moet je niet willen oplossen met allerlei bitten en hulpteugels, want het is gewoon een rijtechnisch probleem. Mijn verzorgpony heeft ook last van dezelfde verschijnselen die jij noemt en toen ik een topic erover opende, heb ik hele handige tips gekregen. Wat bij mij vooral geholpen heeft is even niet meer galopperen buiten, maar concentreren op stap en draf. Zodra hij in draf begint te drammen, neem je hem terug naar stap en zodra hij weer rustig is, draaf je opnieuw aan. Dramt hij weer, weer terug naar stap. Als dat goed gaat, kun je hetzelfde proberen met de galop. En echt, als je dat consequent doet, helpt het. Ik kan veel prettiger buiten rijden tegenwoordig Haha!