begin van het rijden met stang en trans hoofdstel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wembleyk

begin van het rijden met stang en trans hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 21:18

hallo....

ik ben opzoek naar mensen die meer weten over het rijden met stang en trens hoofdstel.
nu ben ik L2 met 15 winstpunten en wilde zodra ik M ben met winstpunten mijn stang en trens hoofdstel kopen. Dit zodat ik er goed mee kan leren rijden voor dat ik in het Z zit.
Het is niet de bedoeling dat ik er gelijk heel vaak mee ga rijden maar het zo af en toe wat uitprobeer.
Nu heb ik heeeel veel vragen hier over en ben ik nog voledig groen.
Wie heeft tips? alles is welkom.....

Hoe weet je hoe het hoofstel moet zitten? en welke maat bit enz...
hoe los doe je het in de mond?

ben benieuwd,

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: begin van het rijden met stang en trans hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 21:22

ik zou het pas gaan aanschaften wanneer je begeleiding krijgt van een instructrice die je erbij kan begeleiden. Het is namelijk wat anders als je tips vanachter een computer krijgt Lachen

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 21:30

Ik zou toch eerst eens wachten tot je de M/Z bevestigd hebt en voldoende punten in het M2 voordat je hiermee gaat werken. En dit samen met je instructie oppakken en er niet alleen mee gaan 'experimenteren'
Het verschil tussen de L en Z is behoorlijk, dus heeft het nog helemaal geen nut om er nu al een s&t in te hangen. Veel ruiters starten de eerste keren in het Z gewoon op een trens, of rijden alleen op een trensje. Ik zie in jou situatie nog niet echt de meerwaarde van het rijden met s&t.

succes met je keuze

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 09:13

Waarom perse met s&t en als je eraan begint weet dan ook hoe je hem moet gebruiken, dus zoek iemand die jou daar in kan begeleiden.
Denk ook een saan je paardenmond, vaak is er geen ruimte voor 2 bitjes , snap best dat het stoet is zo te rijden, maar denk in de eerste plaats aan je paard zou ik zeggen ,
Waarom wil je niet met een gewonen trens starten, als je in het Z rijd zou je je paard zonder al die hulpen heel licht en mooi moeten kunen rijden toch,

wembleyk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-08 17:28

jaa maar ik wil niet tot Z maar wil hoger met mn paard omdat ik weet dat hij daar potentie voor heeft. en dan moet hij als nog op stang en trens. Een kennis starte haar paard 2 x Z en is toen pas met stang en trens begonnen te leren en heeft in de proef volop de stang getrokken omdat ze er nooit mee heeft leren rijden. vandaar dat ik zei ik begin er al vroeg mee. Mijn paard is vaak erg heet en vandaar dat ik denk dat ik op deze manier hem wat beter kan rijden. en natuurlijk heb ik er goede begeleiding bij maar ik vind het altijd leuk om te horen hoe anderen dat hebben aan gepakt.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 22:08

wembleyk schreef:
ik ben opzoek naar mensen die meer weten over het rijden met stang en trens hoofdstel.
nu ben ik L2 met 15 winstpunten en wilde zodra ik M ben met winstpunten mijn stang en trens hoofdstel kopen. Dit zodat ik er goed mee kan leren rijden voor dat ik in het Z zit.

Ik zou het niet af laten hangen van je winstpunten of je klasse, maar van de fase van je africhting.
Zolang je paard nog niet echt fijn continu gedragen op het achterbeen kan blijven bewegen (en daar is bij een M-paard in regel nog geen sprake van) voegt een stang en trens gewoon niks toe aan je optoming en je africhting. En dan krijg je inderdaad problemen zoals je kennis in de proef is overkomen...

Je mag tot het ZZ-zwaar met trens doorrijden, dus er is geen enkele "must" om er een S&T in te hangen zodra je Z1 gaat starten.
Tegen de tijd dat je je paard kunt verzamelen, kunt schakelen, hij daarin in balans door kan blijven lopen en je hem daarin op het achterbeen kunt houden kun je gaan denken aan een S&T om het werk in die hogere oprichting uit te bouwen.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 00:35

Ik ben het met het bericht hierboven volledig eens.. Het ligt er ook allemaal maar net aan in hoeverre jou africhtingsstadium in deze dagen is.
Veel mensen voelen zich verplicht zodra ze het z naderen om er een S&T in te doen.. oke ik geef toe het is mischien wel mooier, ik bedoel het past allemaal wel wat meer in het plaatje, maar het is in zekerwijze nog niet nodig. Ik zou zelf persoonlijk meer trots voelen als ik zeker tot het z2, en mischien zelfs tot het zz licht fijn de proef door kan komen op een mooi trensje.

Er is niet iets om met stang en trens te gaan oefenen. die feeling, moet je gaan krijgen doormiddel van je eigen feeling en hele maar dan ook hele goede begeleiding. zeker de eerste fase, met stang en trens rijden zou ik de stangteugel niet eens op druk zetten..

Hoe heet je paard ook is.. toch zou je hem op een enkel een trensje fijn moeten kunnen rijden, anders ben je nog niet eens klaar met je africhtingsscala om de stang en trens te gebruiken. Zolang je jou paard niet fijn op een trensje kan rijden, ook al word ze heet, begin er dan niet aan. Want anders geef ik je nu al mee dat je verkeerd stanggebruik krijgt.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 05:10

Ga de eerste keren met stang en trens alleen rijden onder toezicht van intructrice.
Ik heb eerst mijn oude rvs s&s gepast met mijn intructrice. Deze was veel te klein voor dit paard en heb toen op marktplaats een argentaan exemplaar gekocht. Het kwam er eigenlijk op neer dat dit net iets groter is dan maat gewone trens.

Probeer er 1 te lenen voordat je er 1 aanschaft. Het is tenslotte nogal een investering.

Het hoofdstel heb ik van Dobert.

Blackmagic85

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 15:12

Een stang werkt in in het gehemelte van t paard plus je moet met 4 teugels gaan rijden ipv 2. Ik ben idd ook van mening dat je er beter nog mee kunt wachten. Ja
Je kunt (als je graag wilt) wel alvast met meer teugels oefenen door 1 set aan het bit te doen en 1 set aan b.v. de neusriem en dan op de neusriem rijden (paard moet tenslotte gehoorzamen op je zit).
Het is eigenlijk de bedoeling dat je stang alleen voor complete verfijning gebruikt zoals bij de piaffe. Dit is mijn mening iig. Haha!

wembleyk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 16:26

jury dendankt aan jou heb ik wat:D
de rest heeft ook wel gelijk maar weet niets van mijn paard enz dus is normaal dat ze er niet op kunne adviseren op dit nivo.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 18:21

wembleyk schreef:
jury dendankt aan jou heb ik wat:D
de rest heeft ook wel gelijk maar weet niets van mijn paard enz dus is normaal dat ze er niet op kunne adviseren op dit nivo.

pardon? haha.. Kijk niemand weet niks van je paard klopt inderdaad. Maar dat mensen jou niet kunnen adviseren op dat niveau vind je dat niet een beetje kort door de bocht? Ik vind deze reactie wel heel erg krom, want je vraagt zelf of mensen op bokt jou kunnen adviseren.

Tevens ik heb 7 paarden lopen op s&t dus ja. Maar goed Knipoog Niet getreurd, denk niet dat ik jou daar op kan adviseren. Succes ermee Lachen

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 18:33

@Navidad, ik zeg eigenlijk hetzelfde als jij, maar laat het concrete aan haar instructrice over.
Daarnaast kan ik mij nog goed herinneren hoe je naar dat hoedje en/of s&t kunt verlangen, gewoon om een keer te proberen.

Als iemand vraagt wat waar Rotterdam ligt heeft het ook geen zin om uit te leggen hoe je in Parijs komt.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 18:47

jury schreef:
@Navidad, ik zeg eigenlijk hetzelfde als jij, maar laat het concrete aan haar instructrice over.
Daarnaast kan ik mij nog goed herinneren hoe je naar dat hoedje en/of s&t kunt verlangen, gewoon om een keer te proberen.

Als iemand vraagt wat waar Rotterdam ligt heeft het ook geen zin om uit te leggen hoe je in Parijs komt.

Dat klopt inderdaad.. maar het gaat niet alleen om mij.. hier.. Kijk het gaat me erom op de manier hoe het door de ts gebracht word, omdat ze concretie vraagt, en tips daarover hoe met s&t te rijden.

En dan ineens heel kort door de bocht komt tegenover de andere hier. van ja, op dit niveau kunnen jullie me niks adviseren. Dan denk ik.. waarom vraag je het dan op bokt. Snap je.. het gaan me gewoon even om het princiepe hoe het word verteld. Maar goed. weer effe ontopic. anders komt hier ook een slotje op. en dat zou zonde zijn aangezien ts nog vele tips zou kunnen krijgen hier. Of mischien ook niet Lachen

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 18:50

Ik vind het dus echt niet mooier, al dat ijzerwerk aan zo'n paardenhoofd. Een simpel trensje is way better. En daarbij heb ik persoonlijk veel meer respect voor mensen die tot zz-zwaar met trens doorrijden.

Mursey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 18:57

Ik ben pas met stang en trens begonnen nadat ik veel andere paarden die al op S&T liepen heb gereden.
Eerst de feeling ermee krijgen op een paard wat ermee vertrouwd is vond ik voor mezelf heel erg prettig.
Misschien ken je iemand waar je eens een keertje "feeling" op kan doen.
En inderdaad van de stang afblijven, pas als je echt met 2 teugels in iedere hand overweg kan.
En geloof me, een S&T is echt niet zo makkelijk om mee weg te rijden.
Wat dat betreft ga ik dan ook met het overgrote deel van de rest mee, lekker op een trens blijven rijden totdat je echt alles voor elkaar hebt, anders voegt het helemaal niets toe.

wembleyk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 21:44

navid dat maar een slotje normale reacties kunnen er niet geplaatst worden en ook idd JURY ik leef er erg na toe, en ik ben bezig om mezelf zo profesioneel mogelijk te krijgen en moet nog veel leren maar door te vragen hoop ik wat simpele dingetjes te weten. ik geloof niet dat jullie mijn reactie begrepen. nou ja on topic ik hoop op nog meer verhaaltjes waar ik wat aan het VOOR DE TOEKOMST!!!!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 21:50

Verward

ik zie geen rare reacties, ik zie gewoon respectvolle reacties met goed adviezen.
ik vind persoonlijk het een beetje raar,
men is het niet met je eens dus dan moet er maar een slotje op? Verward

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 22:01

Wembley, over het algemeen zie ik adviezen voorbij komen van mensen die heel wat meer ervaring hebben dan jij. Die al heel vaak met S&T hebben gereden en dus weten waar ze over praten.

Ik zou als ik jou was ook wachten totdat je M2 bent. En dat heeft niets te maken met het feit of je er al dan niet aan toe bent. Maar stel dat je paard er heel fijn op loopt en je zometeen nog maar nauwelijks op een trens wegkomt. Dan heb je nog wel ff te gaan voordat je daadwerkelijk met S&T mag starten en dan duurt het misschien wel veel langer.

Ik zou als ik jou was eerst eens met dubbele teugel aan je normale trens gaan rijden. Dan kun je iig vast voelen wat het is om 2 teugels in handen te hebben.
En dan een S&T erin hangen als je als wp in het M2 hebt.

Er bestaat trouwens een boekje over bitten, van ene Gertrud nog wat (ben even de naam kwijt). Hier staan handige tips in over het passen van S&T.
Heeft je instructrice niet wat stangen hangen zodat je daar wat van kunt proberen?
Je hebt ze nl. met verschillende lengtes scharen, tongbogen e.d.
Als je je paard nu op argentaan rijdt en hij loopt daar fijn op, zou ik daarbij blijven en ook een argentaan stang en onderlegtrens kopen.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 23:19

wembleyk schreef:
navid dat maar een slotje normale reacties kunnen er niet geplaatst worden en ook idd JURY ik leef er erg na toe, en ik ben bezig om mezelf zo profesioneel mogelijk te krijgen en moet nog veel leren maar door te vragen hoop ik wat simpele dingetjes te weten. ik geloof niet dat jullie mijn reactie begrepen. nou ja on topic ik hoop op nog meer verhaaltjes waar ik wat aan het VOOR DE TOEKOMST!!!!

Ik vind alle reacties uitermate normaal, Alles wat je tot nu toe geven is zijn goedbedoelde adviezen waar je zelf om vroeg. Allemaal werken we stap voor stap mee met jou om je paard op s&t te laten lopen. Ik snap zeker dat je er naar toe leeft! Deed ik ook hoor en dat doet iedereen. Ik denk dat met wat je nu voorgeschotelt heb gekregen kwa tips, dat je al een heel stuk verder kan.. Het begin, is hoe heet je paard ook is, terug laten komen op een normale trens.

Al de paarden die ik rij, ook die ik regelmatig met stang en trens rij, lopen altijd nog op een dubbelgebroken bit. In alle oefeningen, zelfs arbeidspirouette, en in alle appuyementen, schouder binnenwaarts, travers, schouder voor, keertwending, galopwissel om de 4, 3, 2 en om de pas, wil ik mijn paarden kunnen blijven rijden op een watertrens, bustrens, of dubbelgebroken bit. Altijd wil ik dat mijn paarden op mijn zit, doormiddel van bekken kanteling etc, weten wat ze moeten doen. als ik iets terug ga zitten wil ik het liefst dat mijn paard stilstaat. Al de paarden die ik rij, zijn heet, heel erg heet, als je er een beginner op zou zetten, of iemand die die ervaring niet heeft, en er komt een miscommunicatie, dan kan je er gewoon niks maar dan ook niks mee beginnen.

Pas als ik naar de extreme verzameling toe ga werken, passage, piaf, piroutte. dan komt er een S&t in.. En dan ook nog op vriendelijke wijze. Zoveel mogenlijk met de trensteugel werken, en op mijn zit werken, kom ik er niet uit, pak ik soms de stang erbij met een licht contact.

Als je in het m zit. kan je er best een paar keer een s&t in hangen, zolang je de stangteugel maar vrij laat. Als je de stangteugel er per direct al bij pakt, krijg je verkeerd gebruik, en waar ik dat bij mezelf in het begin goed aan kon herkennen kwam het paard omhoog, omdat die geen kant op kon. Dat krijg je nu eenmaal met de nerveuze en zeer hete paarden! En als je niet uit kijkt.. gebeuren daarmee de grootste ongelukken met ruiter en paard, en vooral in de mond van het paard.

Een slotje vind ik zelf zeer over dreven, die reactie wat je net gaf. Want iedereen iedereen hier, geeft je alleen maar goedbedoelde tips, op dit moment past het enkel niet in je straatje, puur omdat je het zo graag wil (niet aanvallend naar jou bedoelt, want dit is bij mij in iedergeval wel zo geweest) En ik heb in het begin de fout gemaakt, om een paard te vroeg een s&t in te doen, maar was vergeten dat me africhtingsscala nog niet zo ver was.. ik was verder dan de gehele training met mijn gedachte, en weet nog heel erg goed dat het paard, nog geen 2 centimeter naast me achterop zijn rug viel.

Als je eenmaal een s&t In heb, is het makkelijker, om snel naar de stang te grijpen! want absoluut niet de bedoeling is. Dus dit is het enige wat ik je op dit moment nog mee wil geven. Je kan beter iets te rustig zijn en ongelukken voorkomen, dan iets te snel zijn en alles moet genezen.. want geloof me als dit een keer gebeurt met s&t, de volgende keer dat je er weer een s&t in zou doen, krijg je dit er niet meer uit, nou ja ik heb er zeker een jaar op moeten trainen om dit paard normaa op de s&t te kunnen laten lopen. Eenmaal een traumatische ervaring blijft er een op vele momenten. Dus zorg ervoor dat je goede begeleiding naast je heb staan. Ik hoop, dat je het aanneemt.. en wil je verder veel succes wensen. En het komt ook allemaal wel, die stang en trens, maar zorg eerst, dat het gehele africhtingsscala er is.. voordat je naar de S&t gaat grijpen.

Mijn berichten zijn niet aanvallend naar jou bedoelt, dus vat het allemaal niet verkeerd op en zeker niet als een aanval. Het is allemaal gewoon erg handige informatie om in je achterhoofd te houden.

wembleyk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 09:47

navidad: je hebt helemaal gelijk wat je allemaal zegt en de rest ook echt, maar het is met dit onderwerp niet zo van dat ik gelikj de volgende dag een s & T hoofdstel in zou doen. Ik wou ook idd Wachten tot ik goed mee kon komen int M2 maar ik vind het gewoon fijn om al voorbereid te zijn, en ik herken mij paard helemaal in jou verhaal wand die is erg heet en zelfs met gewoon hoofdstel gaat hij wel eens de lucht in. dus dacht ik dan moet ik hem langzaam aan dat hoofdstel laten wennen, ik zou bij hem nooit wat in kunnen doen en in 1 x kunnen verwachten dat het gaat zeg maar. het is een echte bloedkikker en vandaar dat ik alles goed wil hebben. Ik heb dit paard zelf beleerd en dat ging ook niet zonder slag of stoten. Maar de tip om eens een x met dubbele teugels te rijden is misschien ook wel wat. Op zich qua africhting is hij al aardig ver in mijn ogen. Dat ik hem niet door laat is omdat ik hem zelf wat langwer in het L2 start. laatst had ik 211 punten dus misschien dat ik nu wel door ga.

Maar ik snap ook wel wat jullie bedoelen wand je hebt er een hoop on profesionele ruiters bij. Die er maar wat op aan klooien en je kunt niemand vertrouwen dat hij of zij echt kan rijden.

Maar goed bedankt voor de tips.
en ik hoop op nog meer reacties