probleem bij verruimen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nathe

probleem bij verruimen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 15:33

ik heb problemen bij het verruimen. mijn paard heeft een heel hoge knie-actie. ik probeer heel veel te verruimen en verkorten om deze knie actie wat minder te krijgen. vandaag was ik aan het verzamelen (dat gaat goed) en wou toen verruimen maar hij smeet zijn hoofd in de lucht, pakte zijn bit vast en begon te rennen. dit in samengang met de hoge knie actie Haha!
hoe kan ik dit voorkomen en welke oefeningen kunnen mij daarbij helpen?
hij trok mij bijna uit mijn zadel terwijl hij normaal heel licht is in de hand tegenwoordig. alleen bij deze tempowisselingen wordt hij zodanig enthousiast dat de fun er snel af is.

Romyv

Re: probleem bij verruimen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 10:12

het is de kunst hem zo te schakelen dat je hem alweer terug aan het rijden bent voordat je de controlle verliest.. Rij hem 5 passen terug en 2 passen naar voren, dat breidt je uit!

Wat ik met mijn fries altijd doet (die reageert net als die van jou) is eerst schouder voor rijden, dan terug zetten op het achterbeen en afwenden de diagonaal op waarbij ik der ver onder het tempo rijdt.. dan rij ik een klein stukje naar vore toe en zorg ik dat ik na een paar passen alweer voor de schutting sta (vaak is mijn diagonaal dan van E naar M ofzo!), dan moet ze wel stoppen zonder dat ik mijn teugeldruk hoef te veranderen zodat ze niet tegen de hand komt..

succes!

Wantivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 11:44

Romyv schreef:
het is de kunst hem zo te schakelen dat je hem alweer terug aan het rijden bent voordat je de controlle verliest.. Rij hem 5 passen terug en 2 passen naar voren, dat breidt je uit!

Wat ik met mijn fries altijd doet (die reageert net als die van jou) is eerst schouder voor rijden, dan terug zetten op het achterbeen en afwenden de diagonaal op waarbij ik der ver onder het tempo rijdt.. dan rij ik een klein stukje naar vore toe en zorg ik dat ik na een paar passen alweer voor de schutting sta (vaak is mijn diagonaal dan van E naar M ofzo!), dan moet ze wel stoppen zonder dat ik mijn teugeldruk hoef te veranderen zodat ze niet tegen de hand komt..

succes!

Dus eigelijk laat je je paard stoppen op het schot/omheining of in de bocht?
Naar mijn idee krijg je zo een paard die in de bochten vanzelf af gaat remmen, want dat word hem dan zo geleerd. Met als gevolg dat hij in de bochten of op de volte minder goed zal reageren wanneer je hem weer wil laten verruimen.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 12:02

och och och, wat klinkt mij dit toch onwijs bekend in de oren! een van mijn paarden doet dus echt precies het zelfde! Heeft ook hoge knieactie, heel ligt in de mond, totdat die zichzelf sterk gaat maken en dus onder me vandaan schiet, doormiddel van het bit vast te pakken en de kop de lucht in net als een giraf. haha, onbestuurbaar gewoon, herkent me dus echt maar dan ook echt bekend in de oren, eerst dacht ik, het ligt waarschijnlijk aan me zadel.maar naar verschillende pogingen voor een nieuw passend zadel en zelfs een die ik op maat heb laten maken voor hem doet die dit gewoon om onder het werk uit te komen omdat die het moeilijk vind of simpelweg niet kan. Morgen ga ik met hem naar harry hoevers toe in de steeg, is een kraker/therapeut. Kijken of die wat vinden kan.

Persoonlijk los ik dit probleem op om hem dus door te laten galloperen, want tegen werken helpt bij hem niet als die het eenmaal in zijn hoofd heeft, word die alleen maar sterker en strakker op. In een hoek zetten werkt gewoon niet want hij is gewoon onbestuurbaar en het enige wat ik op dat moment tegen eventuele mederuiters kan zeggen is pas op, kijk uit.. haha

Als hij zich weer wat ontspand in de galop en loslaat, zet ik hem stil. als die stilstaat beloon ik hem en rij ik weer rustig in de juiste aanleuning en ontspanning weer weg, en herhaal ik de oefening nog een keer.

je kunt je paard hiervoor wel afstraffen, maar dit is duidelijk vluchtgedrag omdat die iets moeilijk vind pijn heeft of het gewoon niet kan / begrijpt.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 12:07

Wantivano schreef:
Romyv schreef:

succes!

nee je rijdt hem terug op je zit hulpen, alleen heb je het schot achter de hand zodat je niet in zn mond hoeft te gaan zitten waardoor je het contact verpest zeg maar..

Dus eigelijk laat je je paard stoppen op het schot/omheining of in de bocht?
Naar mijn idee krijg je zo een paard die in de bochten vanzelf af gaat remmen, want dat word hem dan zo geleerd. Met als gevolg dat hij in de bochten of op de volte minder goed zal reageren wanneer je hem weer wil laten verruimen.

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 12:14

Probeer je hulpen voor het strekken minder nadrukkelijk te geven, ik denk dat hij een beetje in paniek raakt bij te grove hulpen en daardoor gaat rennen. dus bouw het voorzichtig op (eerst kleine stukjes). Voordat hij weer gaat rennen rijd je weer arbeidsdraf.

Virginie_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 12:19

Met veel overgangen rijden kan je het verruimen ook oefenen dan maak je hem sneller in zn acties dan kan je ook mooi explosief verruimen..

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 12:45

Virginie_Z schreef:
Met veel overgangen rijden kan je het verruimen ook oefenen dan maak je hem sneller in zn acties dan kan je ook mooi explosief verruimen..

Klopt inderdaad.. Maar dan moet je hem van voor voorelkaar hebben, wat betrefd de nagevelijkheid. en alsdat er niet bij het verruimen is, moet je daar eerst aan gaan werken en dan rustig aan opbouwen. Zo bouw je enkel spanning op bij een paard die ergens voor weg loopt. Overgangen is altijd goed en tempowisselingen ook zeker. maar ook die tempwisselingen moet je uitbouwen. Zeker als je teveel spanning krijgt.

Wantivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 16:15

Romyv schreef:
nee je rijdt hem terug op je zit hulpen, alleen heb je het schot achter de hand zodat je niet in zn mond hoeft te gaan zitten waardoor je het contact verpest zeg maar..

Daar ben ik het idd wel mee eens, met je zithulpen. Maar wat doe je dan als het paard niet op je zithulpen reageert? Mijn paard loopt niet uit zichzelf tegen het schot en dan moet je ook in zijn mond zitten om hem daarop af te sturen.

_Joyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 12:58

Hoi Haha!

Ik heb ook een paard hij heeft zz gelopen, maar zodra ik ga verruimen doet hij zijn beentjes wel in de lucht en dat is ook een mooi gezicht mij hij loopt mij er helemaal uit met zijn hoofd, wat kan ik eraan doen? Pling

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 11:44

Heel veel schakelen. Pasjes terug, naar voren, terug, naar voren. Bij het terugnemen ronder instellen en ophoudinkjes geven, dus niet vast pakken. Als hij kop erop zet en weg wil gaan, volte draaien en opnieuw schakelen, hij mag pas weg als jij dat zegt.