Schriktraining

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Flurk

Schriktraining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-08 14:54

Hoi,
Wie van jullie heeft er wel eens meegedaan aan schriktraining met je paard?
Hoe loste je het op als hij/zij een bepaalde oefening niet wilde doen?
Zou je het nog weer eens doen (deelnemen aan zo'n training)
Raad je het andere mensen ook aan?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

yolande

Re: Schriktraining

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 22:33

Aan een officiele schriktraining heb ik nog nooit meegedaan. Wel doen we met al onze paarden nu regelmatig een onofficiele schriktraining omdat we het nodig vinden dat de rijpaarden maar ook de jaarlingen en veulens snel wennen aan de meest bizarre dingen.

We zijn er mee begonnen omdat 1 van onze (oud)leerlingen zelf een enorme tut is die sneller schrikt dan welk paard dan ook waardoor het paard waarop zij reed continue van de kook raakte. De resultaten zijn behoorlijk goed. Wel zijn we erachter gekomen dat herhaling belangrijk is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 18:30

Stoere foto's! I kzelf heb er nog nooit aan mee gedaan. Wel zou ik dat graag ooit een keertje willen!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 22:30

In plaats van in het dagelijks leven alles maar uit de weg te gaan kan je het ook met beleid opzoeken. Dan ben je zo'n schriktraining helemaal niet nodig.

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 12:26

Er was laatst een schrik training bij ons op stal. Erg leuk om naar te kijken.. Heb zelf niet meegedaan.. Omdat ik het nogal prijzig vond.. En mijn paard toch bom proof is..

Een vriendin van mij deed wel mee.. En als haar paard wat niet wilde of eng vond, bleef ze het gewoon vriendelijk vragen..
Zonder druk iig.. En uiteindelijk heeft hij toch alle onderdelen gedaan.. Ik zou niet snel aan zo'n training meedoen.. Omdat ik de situaties en de onderdelen niet echt realistisch vind.. Ik bedoel.. Je paard gaat er in de bak dan wel braaf langs en doorheen enzo..
Maar als je op buitenrit bent is het allemaal weer heel anders..

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 10:53

Schriktraining doe je niet eenmalig maar is een levenslange training.
Wat je leert in zo een training moet je zelf geleidelijk opbouwen en later regelmatig herhalen met je paard.
En vergeet de mensen rond het paard (ruiter, groom, familie, enz) ook niet te trainen.
Mens schrik --> paard schrik --> mens meer schrik.........

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 21:29

Ik doe regelmatig een schriktraining.
Niet echt officieel, maar gewoon met zeil en andere 'enge' spulletjes in de bak.
Tja, het effect erop wordt steeds groter, hij wordt zo steeds minder bang..

En t is leuk en leerzaam ook!
Je leert je paard zo goed kennen..

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 23:03

Ik zet weleens wat "engs" in of naast de wei. Kunnen ze mooi zichzelf trainen. Clown

barcaseig1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 16:33

Ik heb wel een keer een schriktraining meegedaan, maar zoals hierboven al gezegd werd, moet je het onderhouden.
Tijdens de schriktraining die ik heb meegedaan kregen we bijna geen aanwijzingen. We moesten heeel veel geduld bewaren en zonder sporen en zweep, dus ik heb mijn paard bijna nergens over en langs kunnen krijgen.
Ik heb er wel ideeen opgedaan en ben daar thuis mee aan de slag gegaan.
Je kan het net zo goed thuis gaan oefenen. Plastic kleedjes in de bak leggen of langs de kant hangen en dan bijvoorbeeld om de dag ergens anders neerleggen.

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 19:03

barcaseig1 schreef:
Ik heb wel een keer een schriktraining meegedaan, maar zoals hierboven al gezegd werd, moet je het onderhouden.
Tijdens de schriktraining die ik heb meegedaan kregen we bijna geen aanwijzingen. We moesten heeel veel geduld bewaren en zonder sporen en zweep, dus ik heb mijn paard bijna nergens over en langs kunnen krijgen.
Ik heb er wel ideeen opgedaan en ben daar thuis mee aan de slag gegaan.
Je kan het net zo goed thuis gaan oefenen. Plastic kleedjes in de bak leggen of langs de kant hangen en dan bijvoorbeeld om de dag ergens anders neerleggen.

daar heb je gelijk in maar op een vreemd terein en in een groep is wel veel gezelliger