niet kunnen doorzitten......

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gretoes

niet kunnen doorzitten......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-08 11:41

hallo!

noul, de titel zegt het al, ik kan echt niet doorzitten.
mn paard loopt erg ruim, en ik kan hm niet uitzitten (kan op bijna geen 1 paard door zitten, maar mn eigen paard vind ik t belangrijkst)
nu is de vraag hebben jullie misschien tips om te leren doorzitten

ik ben al wel steeds aan het oefenen, maar het wil echt niet lukken, en zonder beugels op mn paard
is mn leven op het spel zetten..... maar er zou toch iets moeten zijn om het te leren

groetjes margreet

Joline_

Re: niet kunnen doorzitten......

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 11:43

Ik heb hier ook best veel moeite mee. Kijk of je een paard kunt vinden die wat makkelijkere gangen heeft en het doorzitten dus op kunt oefenen. Ik kreeg dan gewoon zitles. Aan de longe, de ene keer met zadel en beugels en de andere keer zonder. Zonder teugels, evt. zo'n bokriempje aan het zadel maken om je vast te houden maar probeer ook eeens zonder handen.

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 12:21

Ik heb sinds kort een paard en heb dit probleem ook. Op mijn pony kon ik echt super goed doorzitten, maar bij mijn paard is het stuiter de stuiter. En dan ga ik weer lichtrijden.
Ik heb nu een paar keer geprobeerd tijdens het rijden door te zitten zonder beugels en hou het nu een rondje vol, maar an lig ik er echt bijna a Tong uitsteken

basanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 12:26

dit probleem ken ik ok al te goed het wil mij ok al niet lukken
zonder beugels heb ik nog nooit geprobeerd maar ik probeer het meestal wel ef en als ikd an weer zit te stuiteren ga ik idd ok weer lichtrijden

gr martijn

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 12:27

Ik moest laatst in de les op mijn hobbel fjord 4 passen lichtrijden, 4 passen verlichte zit en dan 4 passen doorzitten. Ik vind het op hem altijd erg zwaar en dit waren net mooie kleine stukjes en daarnaast omdat ik erg met mezelf bezig was ging mijn pony beter lopen en meer ontspannen. Het doorzitten ging ook steeds beter.

Probeer goed alle bewegingen in je lijf te volgen en je onderrug meebewegend een klein beetje bol en weer recht te maken. je benen netjes naar beneden, voeten goed onder je en dan denkbeeldig een beetje x-benen maken en dus je knieën eraan zonder echt te knijpen. Probeer het korte stukjes zodat je geen verkeerde spieren gaat aanspannen om het vol te kunnen blijven houden, slechte gewoontes heb je niets aan.
succes

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 12:30

Bij mijn pony krijg ik het ook echt niet voor elkaar om door te zitten. Ik lijk dan wel een stuiter bal! Clown

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 12:33

Ik heb even in je profiel gekeken en probeer goed je benen onder je te houden. Mickey is wel een vreselijk leuke pony zeg!

Liaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 16:48

Doorzitten had en heb ik soms ook problemen mee. Het beste wat je kan doen is oefenen oefenen en oefenen. Begin met kleine stukjes, desnoods alleen een halve lange zijde en maak als het goed gaat deze stukjes steeds groter en je zult het verschil merken.

Zitles is ook een optie, dan hoef je je alleen te concentreren op je zit.

Melis_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 16:51

Ja ik heb dat probleem ook! we hebben sinds 4 maand een andere pony en ik stuiter me daar toch een eind in het zadel! niet normaal , terwijl het bij ons vorige paard veel beter ging daar zat je praktisch stil op.. Ik ga meestal een stuk lichtrijden paar passen dorzitten ga zo maar door..

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-08 17:10

zitles ga ik zeker proberen, al is het maar op een ander paard.
steeds even doorzitten en dan weer lichtrijden probeer ik ook, maar als ik doorzit kan ik verder niets meer, ik kan niet ontspannen zitten, erg lastig!
ik ga mn best doen, rij nu nog B, maar die stukken doorzitten vind ik al lastig!

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 10:36

Wat gaat er mis als je gaat doorzitten?
Loopt je paard wel ontspannen over zijn rug of houdt hij deze (toch) vast? Zit jij zelf ontspannen met losse benen of knijp je misschien (onbewust) je knietjes aan... Wanneer een paard fijn draaft en los is in zijn rug, zit je in de draf naar mijn mening ook makkelijker door. Zitles is altijd goed, verder veel oefenen. Opbouwen met kleine stukjes (3/4 passen) en dan steeds langer...

_Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 10:41

ik heb dat probleem ook, paard waar ik op rijd gooit heel hoog op in de draf, en dan kan je dus ook echt niet doorzitten.
alleen als hij heel fijn over de rug loopt en zo dan kan je wel beter doorzitten.
loopt jou paard wel lekker ontspannen en zo? mischien moet je gewoon vaak oefenen, en een keertje zonder zadel rijden of zo?

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 19:35

hij loopt super ontspannen, totdat ik ga doorzitten, ik weet van mezelf dat het aan mij ligt, ik zit niet ontspanne, en daardoor kan ik hem niet meer nageefelijk rijden, en zet hij zn rug vast
vandaag weer geoefend, steeds een paard passen, maar voel me echt voor schut als ik zo zit.... echt gebuts op zn ruggetje! maar we blijven oefenen! het moet och een keer goed komen!

1999Macho

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 15:33

ken het probleem, wat helpt is stukjes je beugels uit doen en diep gaan zitten (en dit ook denken). steeds korte stukjes doen en vervolgens uitbouwen...........komt vanzelf goed als je maar blijft ontspannen en niet je schouders optrekt. SUC6

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 15:35

Ik ken het probleem ook. Mijn paard gooit ONTZETTEND hoog op, erg lastig dus. Neem ik hem terug uit de draf, tot bijna stap,... Dan kan ik heerlijk doorzitten. Die stukjes heb ik steeds geoefend, en steeds een pasje harder. Nu gaat het doorzitten een stuk beter.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 15:38

Ik rijd ook op een fries en kan niet lichtrijden dus zit altijd door is in het begin wel even moeilijk! Laat eens iemand je paard aan de longeerlijn nemen en dan doe je allerlei oefeningen om goed te zitten. Met voeten uit de beugels enz. Werkt heel goed (althans bij mij)!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 15:48

kan iemand niet je paard longeren terwijl jij erop rijd? dan hoef jij je geen zorgen te maken over de tempo en kan je concentreren op het doorzitten en de ontspanning die erbij hoort

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 15:50

Sence schreef:
Ik ken het probleem ook. Mijn paard gooit ONTZETTEND hoog op, erg lastig dus. Neem ik hem terug uit de draf, tot bijna stap,... Dan kan ik heerlijk doorzitten. Die stukjes heb ik steeds geoefend, en steeds een pasje harder. Nu gaat het doorzitten een stuk beter.

DAt werkt vaak het fijnste begin vanuit rustig tempo een pas of 2 doorzitten en weer te gaan staan. Daarna uitwerken naar meerdere passen of stukje korte zijde door te zitten. Maar echt in langzaam tempo. Door dat je paard langzaam loopt (maar wel met actieve achterhand dus wel ej paard voorwaarts blijven drijven) vang je paard van voren wat op en rij je dus je paard wat beter bij elkaar, gaat er meer gewicht op achterhand komen en kun je vaak ook makkelijker zitten. Mijn paard is ook ruim van pas, maar heb ik ook zo kunnen bereiken. Werkt goed. En als je makkelijk door kunt zitten kun je dit verder uit gaan werken naar arbeidsdraf of paar passen verruimen.

watdanhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 16:48

Mij lukt het aardig als ik me goed ontspan en flink concentreer op mijn zit, ik probeer heel erg goed mee te gaan met de beweging, een stevig zadel wil ook wel eens helpen!

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-08 20:36

heb vandaag weer les gehad, niet heel veel geoefend moet ik bekenne, omdat mn paard erg gespannen was, omdat er enorme vrachwagens over het erf reden, omdat we een nieuw bodem in de bak kregen.
maar ik ben erg bang dat als ik mn beugels uit doe, dat dat mn dood word...... hij is wat dat betreft nog best schrikkerig... maar steeds even zitten en weer staan heb ik vandaag wel een paar keer gedaan, ik ga dat uitbouwen denk ik, hopelijk werkt t!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 20:38

waarom probeer je het niet aan de longe?? paard kan dan niet veel verder ervandoorgaan en je hoeft je niet te richten op de snelheid, alleen maar zitten (klinkt makkelijk, heb er ook ontzettend veel problemen mee)

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 12:52

Ikzelf merk dat, hoe trager je draaft, hoe beter je kan blijven doorzitten...

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 13:08

lailapri schreef:
Ik heb even in je profiel gekeken en probeer goed je benen onder je te houden. Mickey is wel een vreselijk leuke pony zeg!

Okee zal het proberen.. heb altijd een beetje moeite met mijn benen en tenen Clown

En dankje! Haha!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 19:30

Vaak zit het probleem in het vastzetten van je bekken. Je bekken is zeg maar het 'scharnier' waarmee je de beweging opvangt.

Veel mensen trekken continu hun kruis aan: maken hun onderrug bol en kantelen dus hun bekken achterover in de poging rechtop te zitten waardoor ze niet meer op hun zitbeenderen zitten maar bijna op hun stuit. Ook zijn de schouders dan vaak naar voren getrokken. Gevolg: hakken en knieën worden opgetrokken. Dit is bijna niet te corrigeren door hakken uit te drukken omdat het probleem in het bekken zit.
Met ontspannen kruis zitten betekent dus dat je rug recht is met natuurlijke holling. Je rust op je zitbeenderen en je rug is lang. Dan is het gemakkelijk om je benen lang en je knieen en hakken laag te houden.
Probeer maar eens op een stilstaand paard wat er gebeurt met je bovenbenen, knieën en hakken als je overdreven je bekken achterover kantelt en als je je rug weer recht maakt.

En nu de truc: In het ritme van het paard beweegt je bekken mee: Ontspannen bekken als je paard 'laag' is, bekken achterover kantelen als je paard je opgooit. Als de paardenrug weer naar beneden gaat, bekken weer voorover/rug recht en lang zodat je de beweging naar beneden weer volgt. Je hoofd en schouders blijven zo op dezelfde hoogte; je rug is een soort veer die de beweging opvangt.

Bekken achterover/aangetrokken kruis/bolle onderrug = veer ingedrukt
Bekken normaal/ontspannen kruis/rechte rug = veer ontspannen.

Overdrijf niet, ontspan en trek vooral je buik niet in.

Lastig uit te leggen, ik hoop dat je het zo snapt.

P.S. ik hoop dat het duidelijk is dat je nooit moet klemmen met je bovenbenen, want dan zet je de heleboel vast. Door simpelweg je tenen naar binnen te draaien en je kleine teen iets op te tillen, gaan je knieen netjes aan het zadel liggen. Dat is voldoende.

Succes!

Anne Marie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 19:42

Ik ga mee met Beantsje, maar probeer eens om je hakken naar buiten te draaien ipv je tenen naar binnen. Klinkt misschien knullig, maar probeer het maar eens als je gewoon op de grond staat... Je voelt echt verschil, je "opent" je bekken en kan dieper zitten, doordat je je binnen-dijbeen-spieren niet hoeft te spannen. Voel maar eens bovenaan aan de binnenkant van je dijbeen als je dit doet!