paard in draf niet nageefelijk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nieky1993

paard in draf niet nageefelijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-08 16:24

hallo ik had een vraagje.
Ik heb in mei een ongeluk gehad met mijn paard en daarvoor liep hij dus super nageefelijk. Nu na het ongeluk heeft hij ruim 4 weken moeten stilstaan daarna heb ik hem terug opgepakt ( met toestemming van DA naturlijk). Nu is het zo dat hij nu zelfs beter loopt, braver, voorwaartser, ook voorwaarts neerwaarts gaat super( in draf en stap, galop nog niet ) , zijn galop is beter en sterker en hij heeft veel nieuwe dingen geleerd. Alleen is het nu zo dat hij in stap en in galop mooi nageefelijk loopt maar in draf niet meer, ik vroeg me af waar dit aan kan liggen omdat hij dus beter loopt dan voor het ongeluk. Voor het ongeluk was hij vaker gespannen en nu is hij meer ontspannen, toch loopt hij niet nageefelijk,hij gebruikt zijn achterhand ook goed want daar let mijn lesgeefster goed op dat hij niet op de voorhand duikelt en goed voorwaarts is. ik lig natuurlijk niet om te drammen op hem denk dat het wel vanzelf gaat terugkomen. Hij komt afentoe wel omlaag voor zo een of 2 seconde ofzo. Hij heeft wel vanzelf al zo een knikje dat heeft hij altijd gehad. Vroeg me gewoon af hoe dit zou komen? weten jullie et mss?
groetjes nieky1993

Anoniem

Re: paard in draf niet nageefelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 19:57

Huh? Voorwaarts-neerwaarts gaat super alleen in draf, stap én galop niet? Wanneer dan wel? Verder denk ik dat je gewoon heel veel geduld moet hebben, ik kan dat vanachter m'n scherm niet bekijken. Weet niet watvoor ongeluk je gehad hebt, en heb je paard voor en na niet zien lopen. Lachen

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 20:02

Juul schreef:
Huh? Voorwaarts-neerwaarts gaat super alleen in draf, stap én galop niet?

In draf en stap (wel), galop niet
Zo is het denk.

Heb je zelf je handen wel goed stil en ontspannen, of heb je zelf ook een beetje moeite met draf?
Misschien vind je paard het lichtrijden gewoon even vervelend omdat hij waarschijnlijk niet zo veel bespiering meer heeft ofzo, ik denk dat het een kwestie van tijd is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 20:08

Aah zo. Even te snel gelezen. Lachen

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-08 15:41

Pikeur schreef:
Juul schreef:
Huh? Voorwaarts-neerwaarts gaat super alleen in draf, stap én galop niet?

In draf en stap (wel), galop niet
Zo is het denk.

Heb je zelf je handen wel goed stil en ontspannen, of heb je zelf ook een beetje moeite met draf?
Misschien vind je paard het lichtrijden gewoon even vervelend omdat hij waarschijnlijk niet zo veel bespiering meer heeft ofzo, ik denk dat het een kwestie van tijd is

ja houd mij handen heel goed stil en heb geen moeite met de draf dat heb ik nooit gehad. Mijn paard is harstikke bespierd Clown dus daar kan het niet aan liggen, ik longeer een keer per week ( als we daar aan toe komen) met passoaset ( met zo een bontje achter de kont weet niet of je dat kent?) en vanaf het moment dat hij die aanheeft is het direct nageefelijk enzo, ook al is dat ding niet aangespannen. want hij hangt dan gewoon lkkr door. Met het ongeluk bedoel ik dat we tijdens een buitenrit in de prikdraad zijn belandt en hij had op zijn borst en buik een huidtumor en die op zijn borst lag helemaal open en dus hebben ze die verwijderd, daarom moestie absolute rust hebben mocht zijn stal niet uit of niets zodat de hechtingen niet zouden barsten

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 18:14

Ik vraag me eigenlijk af.. hoe je, je paard fijn en op de juiste manier voorwaarts neerwaarts kan rijden, als de nagevelijkheid niet ergens te vinden is en dat die afentoe maar 2 seconden om laag komt en direct weer omhoog?? Dan rij je hem niet voorwaarts neerwaarts.

Neerwaarts is lang diep en laag en over de rug heen, wat je berijkt met nagevelijkheid.

Ik denk dat je gedult moet hebben met alles, je paard is en blijft nog even in een revalidatie stadium.
Dat heeft tijd nodig en dat kost tijd.

Maar ik vraag me dus ook af.. of die nu in draf niet nagevelijk is of in de galop?? in je titel staat draf en in de berichten galop. Mag ik vragen wat er gebeurt is met het ongeluk?? dat kan ook heel en heel veel mee spelen.

Als die er zo tegen in komt.. zou ik hem en nog even na laten kijken door een osteopaat en eventueel nog een week extra rust.

Succes ermee

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 19:26

kan het bericht niet meer editten... Maar lees nu pas jou bericht van het "ongeluk"

mireya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 08:32

Misschien even de DA vragen ofzo??? Misschien is er wat mis?

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 10:22

Dus aan de longe loopt hij wel ontspannen door de rug en nageeflijk? Ligt het niet aan het zadel? Of heeft hij toch nog pijn of is hij onzeker na het ongeluk? Het ongeluk is tijden het rijden gebeurd zeg je. Zou toch wat verder kijken wat er aan de hand kan zijn met je paardje.

Sterkte en succes!

sethlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 14:07

heel goed oefenen in stap met onderin lopen, dan draven als tie dan weggaat en omhoog gaat terug pakken en weer opnieuw met stap beginnen. Zo moet je het opbouwen, en als je even moe bent laat je hem even met losse teugel stappen , en daarna pak je de teugels weer aan en doe je net of je weer helemaal opnieuw begint ! Is de tip van mijn instructrice en by mijn paard werkt ut geweldigg

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 17:15

maykie schreef:
Dus aan de longe loopt hij wel ontspannen door de rug en nageeflijk? Ligt het niet aan het zadel? Of heeft hij toch nog pijn of is hij onzeker na het ongeluk? Het ongeluk is tijden het rijden gebeurd zeg je. Zou toch wat verder kijken wat er aan de hand kan zijn met je paardje.

Sterkte en succes!

zadel ligt perfect. pijn kan hij dan alleen aan zijn benen hebben maar dat waren alleen oppervlakkige wondes dus niet diep er was niets dat gehecht hoefde. onzeker denk ik niet want ik maak terug vollop buitenritten en hij is nu een koploper, gallopeert makkelijk voorop zonder te twijfelen of dat hij bang is, dat deed hij eerst totaal niet.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 17:17

sethlover schreef:
heel goed oefenen in stap met onderin lopen, dan draven als tie dan weggaat en omhoog gaat terug pakken en weer opnieuw met stap beginnen. Zo moet je het opbouwen, en als je even moe bent laat je hem even met losse teugel stappen , en daarna pak je de teugels weer aan en doe je net of je weer helemaal opnieuw begint ! Is de tip van mijn instructrice en by mijn paard werkt ut geweldigg

dat heb ik ook geprobeerd maar als ik dit ga doen dan wordt hij drammerig en bij het minste wat ik dan mijn zit verzet gaat hij in draf omdt hij dat zooooo erg aan mijn been en zit wordt dat hij bij de minste spierbeweging wegschiet. let op ik bedoel hier natuurlijk niet mee dat ik hem niet een paar keer kan terugnemen, kan dit zo een 4-5 keer doen maar moet echt niet meer gaan doen want dan wordtie gek.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 17:22

Navidad schreef:
Ik vraag me eigenlijk af.. hoe je, je paard fijn en op de juiste manier voorwaarts neerwaarts kan rijden, als de nagevelijkheid niet ergens te vinden is en dat die afentoe maar 2 seconden om laag komt en direct weer omhoog?? Dan rij je hem niet voorwaarts neerwaarts.

Neerwaarts is lang diep en laag en over de rug heen, wat je berijkt met nagevelijkheid.

Ik denk dat je gedult moet hebben met alles, je paard is en blijft nog even in een revalidatie stadium.
Dat heeft tijd nodig en dat kost tijd.

Maar ik vraag me dus ook af.. of die nu in draf niet nagevelijk is of in de galop?? in je titel staat draf en in de berichten galop. Mag ik vragen wat er gebeurt is met het ongeluk?? dat kan ook heel en heel veel mee spelen.

Als die er zo tegen in komt.. zou ik hem en nog even na laten kijken door een osteopaat en eventueel nog een week extra rust.

Succes ermee

Ben mss wat onduidelijk geweest, met omhoogschieten bedoel ik niet kop in de lucht en gelijk een kalkoen lopen, hij heeft altijd een knikje, maar het kan gewoon meer snappie? voor het ongeluk was het gelijk het hoorde nu is het weer gewoon het knikje wat hij altijd heeft gehad. Ben nu veel met hem bezig geweest en hij kan nu al iets langer stukjes nageefelijk lopen, zoekt heel fijn mijn hand op. Het rare is als ik mijn teugels een 5-10 centimeter langer laat gaat hij direct dus mijn hand opzoeken maar zodra ik ze opneem dan heeft hij weer gewoon het knikje, terwijl iets langer dan loopt hij beter, maar dan zijn mijn teugels dus te lang en dat is niet zo handig want als ik ze zo heb dan moet ik ze meestal korter.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 21:08

als medisch dan verder uitgesloten is op alle objeckten ligt de fout dus bij zijn ruiter.
een knikje.. is niet goed, ik zal dan bewust even kiezen voor de teugels wat langer te laten zodat je hem onderin eerst wat ronder zou kunnen instellen als je dat hebt, stal je hem wat meer naar boven toe met de juiste aanleuning van achter na voren, pakt die weer het knikje om het even zo te zeggen ga je weer terug naar beneden, stel je hem weer wat ronder in en stel je hem weer wat meer naar die oprichting. Zorg ervoor dat jij je paard voor bent, en dat die van achter naar voren loopt, en recht is en voorwaarts denkt.

Dit enkel alleen als medisch alles maar dan ook alles is uitgesloten! tot dan, doe het met wat je paard aanbied, want het kan best zijn dat die het gewoonweg niet kan omdat er mischien een blokkade ergens in de weg zit!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 08:01

Ja ik zou ook de rug bedenken,
Als hij met draf omhoog komt loopt hij van achter ook niet meer goed lijkt me.
Ga eens lekker gymmen rechtrichten, om de rugspieren zacht en ontspanenn te maken kun je hem eens laten masseren misschien.
En als het idd niet lichamelijk is zou ik zoals gezegt de fout eens bij mezelf zoeken.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 11:29

midgie schreef:
Ja ik zou ook de rug bedenken,
Als hij met draf omhoog komt loopt hij van achter ook niet meer goed lijkt me.
Ga eens lekker gymmen rechtrichten, om de rugspieren zacht en ontspanenn te maken kun je hem eens laten masseren misschien.
En als het idd niet lichamelijk is zou ik zoals gezegt de fout eens bij mezelf zoeken.

Met omhoog komen bedoel ik niet kop in de lucht he, nogmaals. ik laat hem genoeg rechtrichten en ook buigen enzo. Het heeft me anderhalf jaar geduurd eer ik wist hoe ik hem moest trainen, welke manier voor hem het efficientste is, en dit is hem. Als ik hem voor het ongeluk wel nageefelijk kreeg en nu niet maar hij loopt nu wel meer voorwaartser, meer op de achterhand, is beter op mijn been en zachter op de mond, moet ik dan werkelijk de fout bij mijn eigen zoeken? Als ik fouten maak dan wijst mijn lesgeefster mij er wel op, ben de afgelopen maanden kwa rijden ook erg vooruit gegaan en mijn paard ook. Het nageefelijk zijn boeit me echt niet veel, vind het belangrijker dat ik normaal in de bak kan rijden dat hij goed loopt en goed aanvoelt en dat allemaal zonder een greintje protest daar gaat het me op. gisteren heeft hij 10 nageefelijk gelopen totdat hij een koets zag aankomen en zijn aandacht kwijtwas. Nogmaals mijn paard loopt nu hoe hij moet lopen alleen de nageefelijkheid is dr nog niet zo helemaal terug en ik heb geduld al duurt het me nog een jaar eerdat hij dat terug doet dan so be it.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 11:44

meissie. laat medisch eerst uitsluiten. klaar en zoek daarna fout bij jezelf. Jij bent de begeleider van het paard dus jij moet met een oplossing komen om hem weer nagevelijk te laten lopen. Als ik je een tip geef en je neemt het niet van me aan. ja goed moet jezelf weten. Want je hebt meerdere goede en onderbouwende tips gehad hier. Waar je een heel stuk mee verder kan, maar elke keer opnieuw als je tips krijgt.. nee je begrijpt me verkeerd bla bla bla. zowiezo meot ene ruiter 99 van de 100 keer de fout bij zichzelf zoeken.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 12:21

veerarts is vorige week geweest, hij keurde hem goed. Het enige wat ik kan bedenken dat er mis zou kunnen zijn is dat hij opzij een tand kwijt is en er nu een nieuwe door is aan het komen. Zou dit een reden kunnen zijn denk je? Voor de rest zou ik niet weten wat er fout mij ligt, oke ik doe dingen fout en dat weet ik van mezelf wat ik soms fout doe en dan let ik er wel op.