Paard word steeds langer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Susan_

Paard word steeds langer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-08 11:13

Na een lange tijd in de L2 te hebben gereden, wil ik nu de overstap maken naar de M1.
Maar daarvoor moet mijn paard wat korter worden in zijn hals houding.
In de draf gaat dit erg goed, maar in de galop komen er toch een paar problemen.
Toen ik net was begonnen met onze nieuwe traings manier ging het eigenlijk heel goed.
En kon ik goed schakelen, schouder binnenwaarts om hem nog weer op het binnen achterbeen te krijgen.
Contra galop het maakte even niet uit.
Maar nu na 2 weken later komen de problemen.
Hij maakt zich steeds iets langer in zijn hals tot het punt dat hij het fijn vind.
En daarbij laat ik dus steeds beetje bij beetje de teugels iets langer.
Wat dus eigenlijk precies is wat hij wil Boos!
Helaas heb ik op dat moment niet meer de kracht om de teugels vast te houden.
Nu zijn er vast mensen die denken kracht Verward
Nu weet ik zelf ook wel dat kracht niet goed is, maar mijn paard moet leren om zijn hals kort te houden.
Op het moment dat hij weet dat er geen andere uitweg is, laat hij los en is er niets meer aan de hand.
Helaas heeft hij de afgelopen dagen wel een uitweg gevonden en ben ik hem eigenlijk kwijt.

Even een beetje achtergrond info.
Mijn paard is 7 jaar bijna 8
181 hoog en heeft een beste nek. (ik heb wel een foto, maar weet niet of ik die hier mag plaatsen)
Ik ben 168, bij hem ben ik dus maar een klein iemand.

Nou ik hoop dat iemand een idee heeft voor mijn probleem.

fjordnina

Re: Paard word steeds langer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 12:44

Heb je les?

Kan het ook zijn dat hij het door lichamelijke problemen erg moeilijk vindt? Mijn merrie werd ook erg lang doordat ze een verdraaid bekken had. Inmiddels is dat goed gezet en is ook het plaatje weer wat korter.

Als je les hebt en er daarmee niet uit komt zou ik toch eens een algehele check up van de fysio overwegen. Baat het niet dan schaadt het niet (nouja, alleen je portemonnee).

zonneglans

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 13:09

Hallo,

je paard moet niet alleen korter worden in de hals houding. Hij moet korter worden in zijn hele lichaam. Als hij zijn lichaam sluit, wordt hij bij meer oprichting niet sterker.
Het ondersteuningsvlak (de ruimte tussen voor en achterbenen) moet kleiner worden.
Dit doe je door veel overgangen en tempowisselingen en schijnovergangen te maken.
Ook achterwaarts is hier heel goed voor.
Let op dit verbeter je in maanden, niet in dagen.
Succes.

Faroly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 13:11

zonneglans schreef:
Hallo,

je paard moet niet alleen korter worden in de hals houding. Hij moet korter worden in zijn hele lichaam. Als hij zijn lichaam sluit, wordt hij bij meer oprichting niet sterker.
Het ondersteuningsvlak (de ruimte tussen voor en achterbenen) moet kleiner worden.
Dit doe je door veel overgangen en tempowisselingen en schijnovergangen te maken.
Succes.

Dat is precies wat ik wilde zeggen, neem er sowieso de tijd voor! Niet te haastig willen, dan gaat het fout.

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-08 13:24

fjordnina schreef:
Heb je les?

Kan het ook zijn dat hij het door lichamelijke problemen erg moeilijk vindt? Mijn merrie werd ook erg lang doordat ze een verdraaid bekken had. Inmiddels is dat goed gezet en is ook het plaatje weer wat korter.

Als je les hebt en er daarmee niet uit komt zou ik toch eens een algehele check up van de fysio overwegen. Baat het niet dan schaadt het niet (nouja, alleen je portemonnee).

Ja ik heb les, ook is mijn paard al eens nagekeken en rechtgezet.
Dus dat mag het probleem nu niet zijn.
Het is meer dat hij het gewoon echt heel moeilijk vind.

Faroly schreef:
zonneglans schreef:
Hallo,

Succes.

Dat is precies wat ik wilde zeggen, neem er sowieso de tijd voor! Niet te haastig willen, dan gaat het fout.

Ja ik begrijp dat hier veel tijd in gaat zitten, maar vind het zo jammer dat het de eerste 2 weken wel heel goed ging en nu ineens niet meer.
Of niet goed is een groot woord, het voelt nu gewoon anders dan voorheen.

Zal hel longeren met een pessoa uitkomst kunnen bieden?
Of iets anders?

Faroly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 15:49

Proberen kan nooit kwaad, zou ik zeggen! En anders misschein toch even iemand informeren, die er écht verstand van heeft!

yolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 12:25

Longeren met pessoa zou ik zeker doen.

Het is een mooie ondersteuning voor het rijden. Het kan uiteraard niet de normale training vervangen dus je zult ook die overgangen, tempowisselingen en schijnovergangen moeten blijven oefenen. Vraag verder eens een pasje lengtebuiging.

Uiteraard is het werk over balkjes ook heel stimulerend voor de achterhand en een keertje springen zal je paard ook goed doen.

NB Let er in het begin op dat je de pessoa niet te strak zet. Sommige paarden bokken de eerste paar keer namelijk tegen de druk van de pessoa.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 12:28

Probleem is niet dat zijn hals langer wordt, probleem is dat hij van het achterbeen af loopt. Daarom kun je ook je teugels niet op maat houden.

Heel veel schakelen, schijnovergangen en bijtijds eens hals laten strekken.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 12:29

Ik kan jer niet mee helpen helaas. Maar ik heb wel goede ervaringen een Subli kernmix oid, staat nog een vrijwel onaangebroken zak bij mij in de kast. Mag je wel hebben, als je interesse hebt.

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 21:11

yolande schreef:
Longeren met pessoa zou ik zeker doen.

Het is een mooie ondersteuning voor het rijden. Het kan uiteraard niet de normale training vervangen dus je zult ook die overgangen, tempowisselingen en schijnovergangen moeten blijven oefenen. Vraag verder eens een pasje lengtebuiging.

Uiteraard is het werk over balkjes ook heel stimulerend voor de achterhand en een keertje springen zal je paard ook goed doen.

NB Let er in het begin op dat je de pessoa niet te strak zet. Sommige paarden bokken de eerste paar keer namelijk tegen de druk van de pessoa.

Ik longeer mijn paard al wel regelmatig met een pessoa, maar tot nu toe altijd laag en lang gedaan.
Tempo wisselingen doe ik aldoor, doordat hij zo wie zo soms al wat traag is in zijn achterbenen Boos!
Balkjes had ik nog niet aangedacht dat kan ik wel eens meegaan nemen, moet je de balkjes dan op normale breedte leggen of juist iets breeder of smaller?

Lielle schreef:
Probleem is niet dat zijn hals langer wordt, probleem is dat hij van het achterbeen af loopt. Daarom kun je ook je teugels niet op maat houden.

Dat schakelen en schijnovergenagen dat doe ik al heel veel.
De hals laten strekken, dat vergeet ik tussendoor nog wel eens vooral als hij heel fijn loopt.
Dan vind ik het zo jammer om hem die vrijheid te geven, omdat ik weet dat ik daarna weer opnieuw moet beginnen.
Mag geen excuus zijn ik weet het,m maar betrap me er wel op.

Lielle schreef:
Ik kan jer niet mee helpen helaas. Maar ik heb wel goede ervaringen een Subli kernmix oid, staat nog een vrijwel onaangebroken zak bij mij in de kast. Mag je wel hebben, als je interesse hebt.

Ik denk dat dit voor iemand anders is bedoeld Clown

Gisteren heb ik ribberteugels aan het hoofdstel gedaan, daardoor had ik meer grip en kon ik hem beter vast houden.
Dus ook achter er meer aanrijden Haha!

Mocht iemand nog tips hebben zijn zeer welkom.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 22:20

Meer grip en beter vasthouden is geen oplossing van het probleem, dat is het verplaatsen van het probleem. Eerst die achterkant, dan de voorkant pas!
Begin wat langer en lager, en pas als hij fijn is, kun je hem vandaar uit meer op gaan richten. De basis is altijd die ondspanning en rust. Veel overgangen maken, sterker maken en op het achterbeen krijgen. Dat duurt een hele tijd voor je dat voor elkaar hebt, maar dan heb je ook wat.
Hoeveel gewicht heb je ongeveer in je handen als hij zo lang wordt?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 08:05

Ik zou een goeie instructrice nenem die jou kan begeleiden, met een teugel met grip los je het niet op, het paard gaat zich alleen maar sterker maken omdat er teveel druk van het bit in zijn mond zit, denk dat je aan je eigen rijstijl moet gaan sleutelen en geduld moet hebben.
Je moet gaan zorgen dat zijn achterhand terk en dragend gaat worden, want daar zit het probleem.
Ga je eigen eens verdiepen in het rechtrichten, handwerk , ernaast je paard vertellen wat je van hem vraagt en wil van hem.
Pessoa zou ik zelf niet aanraden, maar ja ik ben nou eenmaal niet voor dwangmiddelen;-)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 08:11

_Susan_ schreef:
Lielle schreef:

Dat schakelen en schijnovergenagen dat doe ik al heel veel.
De hals laten strekken, dat vergeet ik tussendoor nog wel eens vooral als hij heel fijn loopt.
Dan vind ik het zo jammer om hem die vrijheid te geven, omdat ik weet dat ik daarna weer opnieuw moet beginnen.
Mag geen excuus zijn ik weet het,m maar betrap me er wel op.

Dan is hij in feite er niet goed door als je dan echt weer opnieuw moet beginnen. Nog veel consequenter worden in je schakelen, zodat achter actief blijft en daarom voor kan oprichten. Wat mij ook wel bevalt is op een kleine volte zo langzaam draven dat hij echt op eigen benen moet blijven. Wel erop letten dat je dat met een bijna losse teugel doet, zodat hij niet in je hand kan gaan hangen. Niet te lang, als je voelt dat hij dat oppakt, draaf je weer voorwaarts weg, en maak je de volte wijkend groter.

Citaat:
Lielle schreef:

Ik denk dat dit voor iemand anders is bedoeld Clown

Bloos! Maar dan weet ik nu waar die tekst gebeleven is, was hem al kwijt Knipoog

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-08 11:12

Ik weet dat je een paard van achter naar voren moet trainen.
Maar als ik hem van voor niet vasthou, komt er van achter wel een reactie van die actie komt dan van achter de massa.
Het circuleerd zich dan niet maar vliegt er aan de voorkant weer uit.
Ik weet niet goed hoe ik het moet uitleggen.
Het is meer een gevoel dat je krijgt tijdens het rijden.

Ik zal vanavond een paar foto's laten schieten tijdens het rijden, misschien kunnen jullie vanaf daar meer tips geven.

Les heb ik wel, dus daar ligt het probleem niet.

Hier een paar oude topic's, van mijn paard zodat jullie een beeld hebben:
[HAW] Casmir op concour
_Susan_ @ [HAW] Casmir op Concour