A_mieke schreef:let er ook op dat je je paard recht richt. Als je paard nog niet goed in evenwicht kan lopen en je vraagt hem 'naar beneden' ga je toch spieren overbelasten. Als je zoekt op rechtrichten kun je hier wel informatie over vinden.
Eerst goed opwarmen in stap, beide kanten buigen, schouder binnenwaarts etc, daarna pas aan de teugel rijden.
Maar wanneer je paard niet voorwaarts is kan je hem niet goed buigen, zodat hij ook echt los laat door zijn lijf. Ook een goede schouderbinnenwaarts rijden wordt dan lastig. Ik ben het er wel mee eens dat als je paard recht is dat hij makkelijker voorwaarts is.
Ik heb dit probleem ook en ik los het nu op door tijdens het losstappen al bezig te zijn met rechtrichten. Ik heb dan een lichte verbinding en probeer hem recht te laten stappen (voornamelijk met mijn been en af en toe hand als hulpmiddel wanneer hij het niet op me been doet). Dan gaat hij automatisch ook meer voorwaarts en op deze manier zet ik hem in stap aan me been. Rij tempowisselingen in stap. Als dit goed gaat, ga ik pas aandraven. Dan doe ik dit in draf en na een paar rondjes galopeer ik aan, omdat mijn paard daar losser van word. Ik doe eigelijk in alle gangen hetzelfde en als hij lekker voorwaarts loopt dan ga ik overgangen rijden. Ook zakt hij in de loop van de training er zelf in en krijg je dat je paard echt van achter naar voor is gereden.
Succes ermee!