Probleempjes met rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PinkyBubble

Probleempjes met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 13:32

Hoi, Ik zit ergens mee.

Mijn hafje is sinds april onder het zadel en het gaat eigenlijk over het algemeen goed en wij rijden los in de bak nu.

Zitten alleen met het probleem, dat hij de bomen in rent, dus gewoon rechtdoor rent, Als ik de volte op rijd, rent hij dus gewoon hard rechtdoor hij gaat namelijk ook zodra ik de volte op draai sneller draven, nu kan je zeggen handen sluiten, maarja dat helpt al niet meer.

Nu krijg ik hem wel omgestuurd, maar resultaat, dat ik nu natuurlijk TE streng blijf met mijn binnenhand, en dat willen ik niet hebben, dit doe ik onbewust, om hem voor te blijven.

Nu kan ik wel kapriolen uitgaan halen, maar dit hoort niet nodig te zijn, Nu kan ik een zweep pakken, me been er aan houden, teugel tege zn hals houden, binnehand laag houden,
Maar tervergeefs, Ik moet hem soms echt de bocht om trekken en dit vind ik heel onvriendelijk en dit hoort gewoon niet.

Ik wil dus hniet meer streng zijn met mijn binnen hand! ik houd hem teveel vast!
Gewoon omdat ik bang ben dat hij weer met mij tege die boom aan klapt, wat gevaarlijk is voor beide.
Begrijp mij niet verkeerd, er is niets mis met mijn pony en sta ook vrijwel open voor negatieve reakties dat het aan mij ligt, want ja ik weet het een strenge binnenhand is NIET nodig als hij braaf loopt, maar toch doe ik het onbewust.

Ook als ik hem wat stelling in de bochten wil vragen, drukt hij ernstig zijn rug weg.
Edit: Als ik aan wil springen in galop (dat zijn we nu nog aan het oefenen) duwt hij gelijk zijn knar tussen zijn benen (dacht misschien handig om er bij te vermelden)
Heeft iemand tips voor mij en me paardebeesie?

Ik vergat toe te voegen ter wat verduidelijking: Wij doen ook veel aan grondwerk, Ik longeer voornamelijk altijd met dubbele lijnen, Ik rijd hem vaak om de dag, met een dag rust ertussen, soms rijd ik maar 2 dagen, en de rest wissel ik dus af met grond werk en longeren aan de dubbele lijnen.

_iDj_

Re: Probleempjes met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 19:19

Hoe zet jij een wending in?

Ik snap je probleem en je zal vooral duidelijker moeten worden met je buitenteugel en binnenbeen. Vooral er ook om denken dat je zelf niet op je binnenteugel terugvalt (nooit!! want dan leert je pony het nooit). Een goede instructrice kan je hier prima mee helpen.
Oefening die je zou kunnen doen ter voorbereiding is rijden van een soort keertwending om de achterhand, alleen dan wat ruimer ipv achterhand op 1 plek. Eigenlijk rij je dus een rechte lijn, maar zet je het schouder constant naar binnen waardoor je een voltetje krijgt. Je kan dan oefenen dat hij goed voor je buitenteugel aan de kant gaat.

A_mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 22:13

Voorwaarts en stoppen heb je denk ik al geoefend, dan komt het wenden. Je paard zal daarna de zijwaartse hulpen moeten gaan leren. Klopt het dat je haf gemakkelijker op de linker hand loopt? Dat leek zo op je foto's in je profiel.
Als dat zo is, zal hij moeten leren zijn gewicht te verdelen over vier benen (rechtrichten). Dat bereik je inderdaad door de schouder onafhankelijk van de achterhand te gaan verplaatsen (schouder voor, schouder binnenwaarts, keertwending) Je kunt ook aan de hand beginnen met dit soort oefeningen.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 22:20

Het klinkt altijd zo saai als iemand zegt: neem een goede instructeur! Maar het is wel waar! Ga dit niet alleen oplossen! Je komt straks van de regen in de drup! Je geeft nu immers al tegenstrijdige hulpen (een te strenge binnenhand, een paard wordt gereden op de buitenteugel) Succes!

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-08 22:29

jullie hebben helemaal gelijk! Ik weet dat ik dit zelf fout doe, en wil er alles aan doen om dit recht te zetten.

@ _iDj_
Ik vraag hem van te voren een beetje de kant op te kijken waar wij afwenden, ik probeer ook echt die richting in te kijken, zodat hij mijn gewicht ook die kant op voelt gaan, en als hij te ver naar buiten loopt probeer ik hem te begrenzen met mijn buiten been en buiten teugel tegen de hals, en probeer te vragen aan mijn binnenhand, maar zodra ik vraag gaat hij er keihard tegen in en rent alsnog rechtdoor, en dat is het resultaat dat je natuurlijk strenger met je binnehand gaat worden omdat je hem voor probeert te zijn, ook op stukken waar dat eigenlijk helemaal niet nodig is.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 22:32

he meid,

Ik heb ooit een keer eerder iemand meegemaakt met hetzelfde probleem, en dat viel niet mee.
Uiteindelijk hebben we het kunnen oplossen door een stuk af te zetten in de bak waardoor de ruimte eigenlijk zo klein werd dat ie alleen maar voltes moest lopen.
Op deze manier raakte het paard niet gestresd, en kon de ruiter gewoon de juiste normale hulpen geven.
Wat wel belangrijk is, is dat je het beide kanten op doet. Op het moment dat dat goed ging, en hij niet meer uitbrak maakte we de afzetting groter, maar bleven we wel trainen op dezelfde volte.
Het heeft even geduurd, maar het paard leerde het zonder stress en gevechten wel af.
Is dit een optie? (wel met instructrice/ instructeur erbij)

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-08 22:39

potverdikkie schreef:
he meid,

Ik heb ooit een keer eerder iemand meegemaakt met hetzelfde probleem, en dat viel niet mee.
Uiteindelijk hebben we het kunnen oplossen door een stuk af te zetten in de bak waardoor de ruimte eigenlijk zo klein werd dat ie alleen maar voltes moest lopen.
Op deze manier raakte het paard niet gestresd, en kon de ruiter gewoon de juiste normale hulpen geven.
Wat wel belangrijk is, is dat je het beide kanten op doet. Op het moment dat dat goed ging, en hij niet meer uitbrak maakte we de afzetting groter, maar bleven we wel trainen op dezelfde volte.
Het heeft even geduurd, maar het paard leerde het zonder stress en gevechten wel af.
Is dit een optie? (wel met instructrice/ instructeur erbij)

Ja we hebben ook een kleinere bak, waar ik dus soms ook in oefen met hem, het rare is dat hij ook is ingereden op de volte, dus aan de longeerlijn.

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 07:42

Ik heb gweer les gehad, En nu met het in mijn achterhoofd over dat ik te streng was met mijn binnen hand ging het onwijs goed! Er was totale ontspanning tussen ons 2, Althans in het begin nog niet echt want hij heeft natuurlijk een defens meganisme opgebouwd , dat hij al gaat rennen voor ik hem vast kan pakken, want hij renteigenlijk gewoon weg van mij, arm paardje maar na een paar kee rhad hij al snel door dat ik bleef ontspannen met mijn binnen teugel, en ging hij heel erg ontspannen, Na een half uurtje liep hij, jawel, uitzigzelf, met LOSSE teugel heel mooi rond, (dit is de eerste keer dat hij dat gedaan heeft)

Ben echt super trots op mijn mannetje! en ook wel een klein beetje op mijzelf Bloos

Janiniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 18:56

Super meid !!! =D

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 12:23

Hihih eergister weer, Op mezelf begonne zonder les, T ging su-per!! Ik b n zo trots op hem! weer na een half uurtje, ging hij lekker los en rond lopen, Toen ben ik nog 5 min de ene kant, en 5 min de andere kant op gestapt zo, en toen gelijk gestopt

Anne Marie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 12:29

Hee PinkyBubble, goed zeg! Hou vol zo!

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 13:13

Anne Marie schreef:
Hee PinkyBubble, goed zeg! Hou vol zo!

Zeker! het gaat nu TE goed om het te laten vallen, hij doet zo zijn best voor mij, dan moet ik ook mijn best voor hem doen natuurlijk!
Gister heeft hij lekker vrij gehad, omdat hij dsindag en woensdag dus gelopen heeft, en hij is nog maar 3 dus hij heb zijn rust hard nodig
Vandaag gaan we weer ff lekker hobbelen