Met heel veel plezier rijd ik een 9 jarige KWPN merrie. Ik heb 3 jaar lang een beetje rond gehobbelt maar wil nu echt serieuzer gaan rijden. dus sinds een jaar ben ik bezig om meer de dressuur kant op te gaan. Eerst was voor mij die aanleuning zooo belangrijk dat ik daar op ben blijven hameren. totdat ik erachter kwam dat zonder een goeie basis die aanleuning er helemaal niet zou komen en als die er was niet ontspannen zou zijn.
Dus ni ben ik bezig om wat dingen te verbeteren zoals:
* een rustigere stap (is bij haar iets té actief).
* Een actievere draf (die is weer te sloom en ze loopt ze sloffen) Hoe zou ik haar beenwerk kunnen verbeteren?
* een nette overgang naar de galop (nu draaft ze eerst iets harder en valt dan in galop.) hoe kan ik haar achterhand het beste trainen zodat ze straks die sprong kan maken? Ik schakel nu al heel veel maar het wordt een beetje eentonig. Dus zoek iets anders om erbij te doen.
* een arbeids of liever nog verzamelde galop (Op dit moment denderd ze ongecontroleerd door de bak en trekt ze mij uit het zadel.)
* Correct halthouden (ze stapt nu meteen weg en zodra ik druk op te teugels zet, zet zij ook meer druk en schiet haar hoofd omhoog.) Hoe kan ik dit oplossen?
* Op binnen of buitenbeen reageren (ze loopt door je binnenbeen heen, bijvoorbeeld op een volte ofzo.) Ik probeer nu veel stelling te vragen vooral stelling naar buiten op de hoefslag en dan buitenbeen zodat ze niet wegkan maar wel leert buigen en ook naar het been te luisteren. Maar ook dit wordt na een paar keer saai en eentonig dus zoek ook hiervoor een andere oefening. Als je je binnen of buitenbeen aandrukt dan gaat ze ook harder in plaats van opzij..
* Actiever achterbeen (ook dat is maar minimaal) maak nu veel overhangen in halt, stap en draf. Zou hierbij ook iets creatiever willen worden.
* Nettere en ontspanne aanleuning (dit moet toch wel meer komen zodra die achterhand actiever wordt?)
Ik zoek dus leuke oefeningen om te doen om een nettere basis te krijgen
Ook mag je oefeningen geven die niets met het bovenstaande te maken hebben, maar wel erg nuttig zijn
Ik ben benieuwd hoe creatief jullie zijn qua oefeningen 
Brand maar los!
En alvast bedankt