Ik ben ook van mening (en sla mij niet dood mensen) dat je soms een paard eens moet doorpakken. Ik bedoel hiermee (voor ik heel bokt over me heen krijg) dat je best eens de deur kunt toe doen vooraan, mits je ogenblikkelijk nageeft op goede momenten EN mits je paard medisch in orde is natuurlijk.
Om een voorbeeld te geven, ik rij soms de pony van een tienjarig meisje bij, op zich braaf beest, werkt redelijk goed, maar kan op moeilijke momenten als het lastig wordt in een oefening) met haar enorm sterk worden (lees: sterke onderhals, hoofd in de lucht, onmogelijk naar links of rechts willen stellen, crossen zonder rug, enz....). Ik heb eens met hem gereden om te voelen wat er fout ging en voelde dus een pony die zeer graag op een voor hem makkelijk tempo liep en zodra het iets moeilijker werd, middendraf en stellen of wijken en dergelijke, hoofd in de lucht knalt en rug er uit trekt. IK heb hem toen volledig door de veearts laten nakijken om te zien of er medisch iets fout was. Tanden zijn gecheckt, beweeglijkheid hals is getest, mogelijke pijn uitgesloten en bloedonderzoek gedaan. COnclusie: pony is perfect gezond en mag eens worden doorgereden. Ik heb hem dus doorgepakt door de deur vooraan volledig dicht te smijten als zijn hoofd omhoog gesmeten werd. Echt volledig dicht, een complete muur! Terwijl ik hem bleef vooruit drijven met het been. Het resultaat was dat hij bijna een half uur gebokt heeft, achteruit gelopen heeft, gecrosst heeft en zich enorm opgefokt heeft. Toen hij uiteindelijk nagaf ben ik direct vriendelijk geweest en daarna uitgestapt. De volgende keer was ik gestart zonder verwachtingen, maar wat blijkt? Pony herkende mij ogenblikkelijk! Hij liep perfect voorwaarts neerwaarts, liep door de rug, reageerde op zachte teugelwerking en kon plots als de beste stellen en wijken. Hij is compleet veranderd! Heel soms verliest hij nog eens aanleuning, maar een kleine ophouding is genoeg om hem direct terug te krijgen.
Ik zeg niet dat dit voor jouw paard zal werken, maar eventjes doornemen, zonder bruut te zijn, maar gewoon eens de grens tonen, zoals je instructeur zegt, hoeft niet slecht te zijn! Wel eens medische problemen uitsluiten...