Aanleunings- en overgangenprobleem, tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Precious20

Aanleunings- en overgangenprobleem, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 10:50

Laat ik dit eerst even voorop stellen: ik heb les, maar mijn instructeur ziet de dingen anders dan ik, vandaar dat ik hier tips kom vragen.

Het probleem: mijn paard loopt doorgaans keurig voorwaarts-neerwaarts. De aanleuning is mooi constant zolang we gemakkelijke oefeningen doen zoals voltes, wendingen, figuren, enz.
Vanaf het moment dat ik iets 'moeilijkers' wil gaan doen, bijvoorbeeld: middendraf, verbreekt hij de aanleuning en komt hij tegen de hand in. Doorrijden heeft dan geen zin want hij valt uit elkaar en van een middendraf is dan geen sprake meer. Ik probeer hem eerst terug rustig en ontspannen te krijgen zodat hij weer in de aanleuning komt.

Samen met mijn instructeur ben ik al tot de vaststelling gekomen dat mijn paard iedere keer als de druk iets hoger wordt (bijv. bij het aanleren van schouderbinnenwaarts of bij de overgang naar een lager tempo) het contact verbreekt.
Het advies van mijn instructeur was: van achteren naar voren rijden, en niet nageven totdat hij het bit weer loslaat...
Maar dan krijg ik juist een paard wat blijft vechten tegen de druk.

Hebben jullie mss een betere oplossingsmethode?

Marronn

Re: Aanleunings- en overgangenprobleem, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 14:22

Ik heb dat probleem soms ook nog en wat ik dan doe is terug naar stap gaan, weer nageeflijk proberen te rijden en dan opnieuw proberen. Ook heb ik weleens gelijk gecorigeerd, maar dan komt ze toch tegen het bit in.
Ik weet ook niet hoe ik dit precies aan moet pakken, dus ik volg dit topic even

Blesje_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 14:26

Ik lees even mee, heb dit probleem ook afentoe Lachen

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 15:21

Weet je zeker dat het paard geen pijn heeft? Last van zijn spieren? www.happy-athlete.nl zou je erbij kunnen helpen. Lachen Voor de rest heb ik ook geen oplossing.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 15:24

Het lijkt mij dat je paard idd niet voldoende van achter naar voor wordt gereden.
Ik zou eerst zorgen dat het paard een goed achterbeengebruik ontwikkeld. Bij een goed achterbeengebruik kan het paard de juiste aanspanning in de hoofd-halshouding houden bij overgangen voorwaarts en moeilijkere oefeningen als SB ed.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 15:38

Ik ben ook van mening (en sla mij niet dood mensen) dat je soms een paard eens moet doorpakken. Ik bedoel hiermee (voor ik heel bokt over me heen krijg) dat je best eens de deur kunt toe doen vooraan, mits je ogenblikkelijk nageeft op goede momenten EN mits je paard medisch in orde is natuurlijk.
Om een voorbeeld te geven, ik rij soms de pony van een tienjarig meisje bij, op zich braaf beest, werkt redelijk goed, maar kan op moeilijke momenten als het lastig wordt in een oefening) met haar enorm sterk worden (lees: sterke onderhals, hoofd in de lucht, onmogelijk naar links of rechts willen stellen, crossen zonder rug, enz....). Ik heb eens met hem gereden om te voelen wat er fout ging en voelde dus een pony die zeer graag op een voor hem makkelijk tempo liep en zodra het iets moeilijker werd, middendraf en stellen of wijken en dergelijke, hoofd in de lucht knalt en rug er uit trekt. IK heb hem toen volledig door de veearts laten nakijken om te zien of er medisch iets fout was. Tanden zijn gecheckt, beweeglijkheid hals is getest, mogelijke pijn uitgesloten en bloedonderzoek gedaan. COnclusie: pony is perfect gezond en mag eens worden doorgereden. Ik heb hem dus doorgepakt door de deur vooraan volledig dicht te smijten als zijn hoofd omhoog gesmeten werd. Echt volledig dicht, een complete muur! Terwijl ik hem bleef vooruit drijven met het been. Het resultaat was dat hij bijna een half uur gebokt heeft, achteruit gelopen heeft, gecrosst heeft en zich enorm opgefokt heeft. Toen hij uiteindelijk nagaf ben ik direct vriendelijk geweest en daarna uitgestapt. De volgende keer was ik gestart zonder verwachtingen, maar wat blijkt? Pony herkende mij ogenblikkelijk! Hij liep perfect voorwaarts neerwaarts, liep door de rug, reageerde op zachte teugelwerking en kon plots als de beste stellen en wijken. Hij is compleet veranderd! Heel soms verliest hij nog eens aanleuning, maar een kleine ophouding is genoeg om hem direct terug te krijgen.

Ik zeg niet dat dit voor jouw paard zal werken, maar eventjes doornemen, zonder bruut te zijn, maar gewoon eens de grens tonen, zoals je instructeur zegt, hoeft niet slecht te zijn! Wel eens medische problemen uitsluiten...

A_mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 22:26

In je profiel zie ik dat je een arabier rijdt. Ik heb er zelf weinig ervaring mee, maar weet wel van kennissen, dat arabieren gevoelig zijn en niet graag gedwongen of hardhandig behandeld worden.
Je geeft aan dat het rijden van middendraf, maar ook het rijden naar een lager tempo en zijgangen problemen opleveren.
Het klinkt inderdaad alsof je paard niet actief genoeg met de achterhand loopt. Dan is het ontspannen lopen in een hoger tempo praktisch onmogelijk en de overgang naar een lager tempo ook erg lastig voor je paard. De achterhand kun je het beste activeren door overgangen te rijden, maar die zijn juist zo lastig. Ik hoop dat hij wel een of twee pasjes goed loopt, want daar moet je gaan beginnen. Tevreden zijn met 1 pas, daarna twee, daarna drie. Als zijgangen of tempowisselingen spanning opleveren, gaat hij ook spanning opbouwen. Je hand zou ik op dezelfde plaats proberen te houden, zodat zijn ontspanning ook een ontspanning geeft.
Probeer dus stap voor stap te werken en veel te belonen.