Verbeteren van mijn zit, wie heeft er tips :)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chrissy_

Verbeteren van mijn zit, wie heeft er tips :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 20:40

Ik heb een probleempje namelijk het volgende:

Ik heb altijd heel veel moeite met mn zit en het gebruiken daarvan, en het gebruiken van mn benen. Zolang een pony (want daar rijd ik nog altijd op Vork ) in stap zit, is er geen probleem, ik zit naar mijn mening redelijk stevig en kan mn been er op zich goed aan houden. Maar zodra ik moet doorzitten in draf, of galopperen, zit ik niet stevig meer (en belemmer ik het paard hoogstwaarschijnlijk in zijn bewegingen), kan ik mijn benen niet stilhouden en geen goede duidelijke hulpen meer geven, til ik mijn benen op en verlies meestal ook nog eens mijn beugels.

Maar das niet het enige probleem. Ik rijd bijna altijd op Quickly. Een (manege)pony (die overigens te koop staat wegens het volgende) die heel veel moeite heeft met in een normaal tempo te lopen en haar hoofd omlaag te brengen. De laatste tijd ging het telkens veel beter met haar tempo, maar toch had ik het gevoel dat ik nog niet helemaal lekker zat. En gister ook weer, in stap was ze vreselijk rustig, mijn zit was goed, ze reageerde op het aanspannen van mn spieren en liep zelfs lekker laag met haar hoofd. Maar in galop en draf ging het weer helemaal verkeerd. En dat komt waarschijnlijk (mede) doordat ik haar niet goed kon ondersteunen met mijn zit. Waarschijnlijk maakte dat het er alleen maar erger op.

Nou wil ik dus vragen of er iemand tips heeft om mijn benen goed lang te houden, mijn zit te verbeteren, mijn voeten in de buegels te houden en al die andere dingetjes bovenstaand te verbeteren of het liefst op te lossen.

Ik zou zeggen, brand los Knipoog

Edit: Ik rijd trouwens al 7 jaar, dus vandaar dat ik dit topic open, ik vind namelijk zelf dat ik allang goed moet kunnen zitten... Maar heb niet echt vanaf het begin geleerd om goed te zitten, wat ik heel jammer vind...
Laatst bijgewerkt door Chrissy_ op 27-08-08 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Claudia__

Re: Verbeteren van mijn zit, wie heeft er tips :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 20:42

Heb je geen foto's/filmpje?
Het is een beetje lastig beoordelen van een beetje tekst.

Kun je niet een keer een zitles nemen op een hele brave pony?
Dan neemt iemand hem aan de longe en dan ga jij zonder beugels zodat jij goed aan je balans en houding kan werken.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 20:45

Zitles is idd heel belangrijk. Heel goed is ook om dat zonder zadel of op zn minst zonder stijbeugels te doen. Neem eens af en toe priveles zonder zadel, en dan niet op die pony Knipoog

Chrissy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 20:47

Nee sorry heb geen filmpjes of foto's, was wel handig geweest, maarja... En een zitles zou inderdaad een uitkomst zijn, maar ik zou niet weten waar ik die zou moeten volgen, want ik rijd helaas nog gewoon eenvoudig op een manege Vork . Ik zou wel een keer kunnen vragen of ik gewoon een les zonder zadel kan rijden Lachen

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 20:48

als je priveles neemt dan kan je dat gewoon vragen. het is dan tenslotte JOUW les

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 20:49

Akhal_Teke schreef:
als je priveles neemt dan kan je dat gewoon vragen. het is dan tenslotte JOUW les

Ja, misschien kun je in overleg met de manege een manegepony lenen voor een priveles?

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 20:50

succes ermee. Laat je nog even weten of het lukt met die les? Ben wel benieuwd.

Chrissy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 20:50

Jaa, das een beetje het probleem Tong uitsteken bij ons op de manege kan je geen privélessen rijden...

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 20:51

ow. Heb je dat al gevraagd?
"Niet gevraagd is altijd nee"

Chrissy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 20:52

Tjaa, das waar, ik kan het altijd vragen.. Zodra ik het weet plaats ik wel even bericht Lachen

Lau_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 20:57

Héé chriss,

Een goede oefening voor je zit, is een paar lessen zonder zadel rijden. Je krijgt zeker spierpijn maar het helpt wel. Clown

Chrissy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 21:17

Lau_ schreef:
Héé chriss,

Een goede oefening voor je zit, is een paar lessen zonder zadel rijden. Je krijgt zeker spierpijn maar het helpt wel. Clown

Jaa weet ik, dat ga ik ook even vragen... Ná de uitwisselingswedstrijd dan wel, want zeker dat ik spierpijn krijg ja Haha!

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 21:41

hoihoi, ik ben het eigenlijk overal wel mee eens wat al gezegt word. maar mijn instructie heeft er bij mij altijd ingestampt hakken naar beneden benen lang en dat hele rijtje. Als je aan het rijden bent kun je het bij je zelf nagaan. Heb jeje knieeen er wel goed aan?. En dan moet je dus vaker in een les kritish naar je houding kijken.
Succes.
Hopelijk heb je er wat aan

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 06:34

Zitles idd. En zonder zadel rijden is niet perse een oplossing voor al je zitproblemen. Zeker niet als je nu al geneigd bent je benen op te trekken. Grote kans dat je dat erger gaat doen als je geen steun hebt aan het zadel. Door je knieen op te trekken zoek je steun, dat wordt alleen maar erger als je zonder zadel rijdt. Met als gevolg dat je in stoelzit gaat zitten.
Nope, gewoon vragen of je een paar zitlessen mag volgen.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 07:29

hoogst waarschijnlijk zit je niet boven je zwaartepunt, daarom ga je spannen in je benen om je op je paard te houden. probeer eens je kruis ietsje meer aan te trekken en je schouders iets meer achterover te houden. Dat kan raar aanvoelen, maar als je goed zit, voel je normaal meteen het verschil.
en eventueel wat zitlessen nemen inderdaad...

__AM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 17:24

Ik denk zelf ook idd dat je het beste les kunt nemen, jou instructeur of instructrise ziet precies hoe jij zit en hoe je dat kan verbeteren.