Groot paard verzamelen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BeCool

Groot paard verzamelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 17:47

Hallo,

Ik vroeg me af of jullie ervaring hebben met grote paarden (boven de 1.70).
En kan jij die makelijk verzameld rijden?(dus de achterhand erbij rijden en vanuit daar ook aanleuning creëren aan de voorhand)
En hoe vinden jullie dat rijden makkelijker of moeilijker dan een paard van bijv. 1.60-1.65?
Ik hoop dat jullie het een beetje snappen en zet gwn maar neer wat jullie ervaringen zijn met 'grote' paarden.(A)

Groetjes,

ammi

Re: Groot paard verzamelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 19:28

Ik heb zelf een paard gehad van 1.80m en hier mee Z dres gereden met winst.
Dit was van zichzelf al niet een heel los paard, en geen super bewegingen.
Ik denk dat een groot paard wat los is in zijn lijf, veel schwung heeft, makkelijker te verzamelen is,
dit geldt overigens voor alle paarden. Die verzameling moet van achteruit komen,
waarbij het paard over zijn hele lijf los is. Ongeacht hoe groot het paard is.

Daartegenover; ik heb ook een klein merrietje gehad van amper 1.63m, deze was lekker
compact in het lichaam, en dan ook makkelijk te verzamelen, deze kon zich letterlijk in
alle bochten wringen.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 19:33

Ik heb zelf een Flemmingh van 1.80 en die mag graag zijn achterbenen achter de massa laten lopen. Dus ja, wij vinden het moeilijk om de achterhand er goed bij te rijden. Maar ik geloof dat het met een paard van 1.60 net zo moeilijk kan zijn. Ik denk dat het veel meer afhankelijk is van de bouw en souplesse van het paard.

efaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 19:35

lees even mee omdat ik het probleem herken Haha!

BeCool

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 20:13

Jaa want ik ben dus op zoek naar een paard en ik ben zelf wel lang. (1.78-1.80)
En nou zeggen mensen jaa je moet niet boven de 1.70 gaan zitten want die dan krijg je die achterhand er nauwelijks onder.
Maarja ik heb nou net een leuke merrie gevonden van 1.72 m en is net 4 jaar geworden.
Dus ik wilde graag weten wat jullie gedachtes,problemen zijn met 'grote paarden'.

En idd een kleiner paard is makkelijker te 'verzamelen' dan een groter paard en licht natuurlijk ook aan de bouw en manier van lopen van een paard.

Ik hoop op nog meer reactie's. Haha!

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 20:18

Het is wel lastiger met een groter paard als je uitgaat van exact dezelfde bouw als een kleinere versie zeg maar.
Maar als je zelf lang genoeg bent voor zo'n dier en het is een paard dat van zichzelf wat opwaartser is, achter makkelijk onder treedt enz, dan moet het niet heel erg zijn,
Salinero is ook 1,74 en Anky relatief 'klein'', toch is het resultaat ernaar Haha!
Ik heb zelf een grote, die ook nog souplesse mist en vroeger heel slap was. Dan is het echt heel moeilijk. Maar meer omdat hij meer tijd nodig had om kracht te ontwikkelen eigenlijk, qua hulpen enz is hij superscherp te rijden.
En dat hij souplesse mist, dat zit in het paard, meer dan in zijn hoogte.

P_Tries

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 20:18

Ik rijdt op het moment een 17 jarige van 1,82m
Ik vind het een erg fijn paard om te rijden *ben zelf 1,90m*
Is makkelijk bij elkaar te rijden, maar dit alles omdat mijn voorganger hem netjes voor elkaar heeft gereden.

Echter heb ik laatst op het paard van een vriendin gereden 1,78m die verschrikkelijk moeilijk bij elkaar te rijden is!
Groot, lang en echt moeilijk!

Ik denk dat het met een groter paard gewoon allemaal wat langer duurt en zoals je zelf hierboven al aangeeft.. hij is zwaarder gebouwd dan een klein paard waardoor je meer moet doen om dat bij elkaar te rijden.
Tsja, over het paard van 1,82 kan ik weinig zeggen hoe dat in het begin ging.. hij is in ieder geval zo gereden dat ik hem nogsteeds erg fijn bij elkaar kan rijden.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 21:30

Kijk maar veel meer naar het exterieur etc dan naar de stokmaat, ik vind het dikke onzin om te zeggen dat grote paarden per definitie lastiger bij elkaar te rijden zijn.

Wat ik wel wat nadelig vind aan een groot paard vind is dat je met alles rekening met de maat moet houden: Box, trailer, dekens etc. Het valt allemaal net buiten standaard.

ammi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 10:11

Ik ben het duidleijk eens met Rhodos, exterieur zegt meer dan de stokmaat. Das is voor mij ook het
eerste waar ik naar kijk bij de aanschaf van een paard, hoe zit ie exterieurmatig in elkaar.

Je zegt trouwens dat je zelf 1.80m bent, en daarom een paard zoekt wat aardig aan de maat
is, als je kiest voor een paard met genoeg massa ( front, spieren) dan lijkt het met een lange ruiter
ook al weer heel anders dan een ielig beestje.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 10:35

1.72 vind ik een redelijk normale maat. Niet supergroot. Je moet echter niet naar de stokmaat kijken maar naar het paard zelf. Het ene paard is gewoon makkelijker te verzamelen dan het andere. Ik heb ook weleens op een paard van 1.63 gezeten dat moeilijk te verzamelen was.

CD28

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 15:54

Ik ga met scum mee.. 1,72m is een hele normale maat. Zie zelf graag wat grotere dieren, zeker in de dressuur. Mijn eigen paard is nu 6 en ik denk zo'n 1,84m. Heerlijk dier en geen moeite om bij elkaar te rijden.

BeCool

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-08 17:07

Dank jullie alvast!
Want ik zat nogal te twijfelen of ik het nou moest geloven of niet maar als ik deze reactie's zo zie maakt het niet veel uit en ligt het dus vooral aan de exentrieur en de manier van lopen van een paard.

Dankjewel!

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 21:59

Ik heb zelf een paard gereden van 1.88.
De fout ligt bij de ruiter aangezien elka paard aan elkaar te rijden is. Dit paard had ik tevens prix st george klaar op dat moment. groote maakt niet uit.. Wel de manier hoe die word getraind..

pauline1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 09:26

ik heb een merrie van 1.80,en die is vrij lang in haar lichaam.en wat strak in de rug,dus indd best wel wat moeite voordat ik haar los heb,maar als ze eenmaal los is,dan is ze wel goed bij elkaar te rijden,maar als ze niet loslaat in de rug enzv,dan krijg ik haar ook absoluut niet bij elkaar gereden.dus het ligt indd ook een groot deel aan de manier van rijden.alleen is een ander paard missch sneller los door zijn lichaam dan een ander paard.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 10:05

Ik rij ook een grote, maar denk eigenlijk dat de stokmaat niet zo heel veel uitmaakt. Mijn probleem zit vooral in dat ze vrij lang is, en ze zich lastig laat verzamelen. Ik heb op mijn protocollen dus ook nog wel eens staan "paard blijft wat lang". Dus als iemand daar nog goed oefeningen voor weet? (Ik doe al schakelen, overgangen, goed aan het been zetten, enz. enz.)

Voor mij is 'lengte' meer een moeilijkheid dan de hoogte.

pauline1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 16:50

dat 'paard blijft wat lang' heb ik ook al eens erop gehad ja.(dan denk ik altijd,paard IS gewoon lang,haha).maar wel moeilijk om aan te werken zo'n dingen.ik krijg mijn paard alleen maar bij elkaar als ze genoeg van achter naar voren is.

yolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 12:44

Voor mij maakt het ook bijna niet uit of het paard groot of klein is.

Wel vind ik het prettig om met mijn benen bij de juiste punten te komen. Aangezien ik 180 lang ben is een iel paardje van 160 voor mij lastiger dan eentje van 180. Mijn bolle Haflinger, Britt van de Vleut, die slechts 146 is kan ik daarentegen wel goed en makkelijk iets sluiten. Omdat ze lekker stevig is kan ik er met mijn stelten wel goed bij. Verzamelen is het goede woord niet want ze is net onder het zadel.

Soms duurt het met een groot paard wel wat langer. Ik denk echter dat het probleem is dat ze wat langer nodig hebben om uit te groeien. Met 3 zijn het vaak enorme slungels.

Daarom geef ik een groot paard wat langer de tijd om uit sterker te worden. Meestal rijd ik ze pas met 4 jaar in. Als ze dan sterk genoeg zijn rijd ik ze gewoon rustig door. Hebben ze dan nog wat tijd nodig dan gaan ze na het zadelmak maken de wei weer op.

Zijn ze eenmaal volwassen en goed opgeleid dan denk ik dat het afhankelijk is van je eigen lichaam wat gemakkelijkere te rijden is voor je.

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 07:57

Ben zelf "klein" (1.63) en paard 1.67 en heb redelijk korte benen en paard is vors gebouwd en lang,
voor mij moeilijk om van achter naar voren te rijden.
naar beneden lukt wel maar weer niet opwaarst.
(hij is wel aan het been) Ps achterhand is iets overbouwd.
Kan dat ook het probleem zijn om hem moeilijk nagevelijk te krijgen???