Wat vragen over bepaalde termen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mikster

Wat vragen over bepaalde termen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 15:32

Ik hoop dat het hier goed staat.

Ik lees al een tijdje mee en kijk ook dagelijks in het HAW gedeelte. Veel van de comentaren snap ik en kan ik zelf nu ook wel herkennen maar heel vaak worden er nog comentaren gebruikt waarvan ik niet begrijp wat ze ermee bedoelen. Soms lijkt het wel of dat er mensen zijn die maar met die comentaren ''gooien'' maar zelf ook eigenlijk niet weten wat ze er precies mee bedoelen. BV ''hij/zij loopt teveel op de voorhand. Er zijn wat mensen die er dan tips bijgeven om het beter te krijgen maar er zijn er vaak best veel die alleen maar zeggen dat die op de voorhand loopt.
Wie kan mij nu goed vertellen wat de volgende termen/uitspraken betekenen, wat er mee bedoeld wordt en waar je ze aan kan herkennen of iets goed of fout is. Het zijn er nogal wat dus ik hoop dat iemand de tijd wil nemen of er misschien een paar wil uitleggen.
Komen ze:
1 Stelling vragen.
2 Neus eruit
3 Achterhand, hij loopt teveel op de achterhand, heeft een slome achterhand?
4 Voorhand, hij loopt teveel op de voorhand of te weinig?
5 Opwaarts rijden
6 Schijnovergangen maken
7 Over de rug lopen/komen
8 Op eigen benen laten lopen.(erg rare uitspraak, bedoel dat doen paarden altijd toch al?)

Dit waren ze tot nu toe.
Alvast bedankt voor het antwoorden Bloos

Apple

Re: Wat vragen over bepaalde termen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 15:39

1. stelling vragen: eigenlijk dat het paard kijkt in de richting waarin hij loopt. Als hij dus een linkerbocht maakt dat hij dan ook iets naar links kijkt.

2. Neus eruit, dat de neus van het paard het eerste is. Dus niet dat het paard met zn nek helemaal loopt opgekruld en zn neus op zn borst heeft.

3 en 4 hangen samen. Loopt teveel op de voorhand: paarden lopen van nature vooral op de voorhand. Met een ruiter erop is het echter beter voor hun rug als ze meer gewicht naar de achterhand brengen. Een paard kan dus teveel op de voorhand lopen of te weinig op de achterhand. Andersom zal niet voorkomen.

5. Opwaarts rijden: als het paard echt goed op de achterhand is en daar dus meer gewicht is dan kan het paard zn hals meer omhoog brengen. Dat is opwaarts rijden.

6. schijnovergangen rijden: dat je binnen 1 gang (stap/draf/galop) het paard langzamer laat lopen of juist iets sneller. Je gaat dus niet naar een andere gang, maar blijft in dezelfde gang.

7 over de rug laten lopen/komen: dat het paard zn rug ook goed gebruikt. Hangt ook weer samen met 3 en 4.

8 op eigen benen laten lopen: dat het paard niet in de hand hangt, aan de bakrand kleeft, aan andere paarden kleeft noem maar op.

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 15:40

mik1981 schreef:

Ik lees al een tijdje mee en kijk ook dagelijks in het HAW gedeelte. Veel van de comentaren snap ik en kan ik zelf nu ook wel herkennen maar heel vaak worden er nog comentaren gebruikt waarvan ik niet begrijp wat ze ermee bedoelen. Soms lijkt het wel of dat er mensen zijn die maar met die comentaren ''gooien'' maar zelf ook eigenlijk niet weten wat ze er precies mee bedoelen. BV ''hij/zij loopt teveel op de voorhand. Er zijn wat mensen die er dan tips bijgeven om het beter te krijgen maar er zijn er vaak best veel die alleen maar zeggen dat die op de voorhand loopt.
Wie kan mij nu goed vertellen wat de volgende termen/uitspraken betekenen, wat er mee bedoeld wordt en waar je ze aan kan herkennen of iets goed of fout is. Het zijn er nogal wat dus ik hoop dat iemand de tijd wil nemen of er misschien een paar wil uitleggen.
Komen ze:
1 Stelling vragen.
2 Neus eruit
5 Opwaarts rijden
6 Schijnovergangen maken
8 Op eigen benen laten lopen.(erg rare uitspraak, bedoel dat doen paarden altijd toch al?)

Dit waren ze tot nu toe.

1) Dat het paard kijkt in de richting waar heen gaat
2) neus voor de loodlijn (loodlijn is de lijn die je recht naar beneden trekt vanaf de manentop)
3) dat het paard zijn achterbenen niet actief gebruikt, dus neit genoeg ondertreedt of niet actief ondertreedt met zijn achterhand (te veel op de achterhand kan neit)
4) paard loopt op de voorbenen en bergAFwaarts.
5) Meer oprichting vragen
6) overgangen maken, in bijvoorbeeld draf, en echt minimaal terug laten komen en minimaal weer naar voren, zorgt ervoor dat paarden beter aan de hulpen komen
7) paard gebruikt zijn rugspieren, moet zijn rugspieren 'lang maken', paard loopt dus neerwaarts
8) als een paard niet op zijn eigen benen loopt, 'hangt' hij op de hand, je hebt dus heel veel gewicht in je handen, hij loopt dat dus op je hand ipv op zijn eigen benen.

mikster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 15:47

Zo dat is snel!
Bedankt hoor voor de uitleg hier kan ik wat mee.
Nu eens kijken of dat ik het ook fotos kan herkennen!
Nogmaals bedankt!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 19:22

Apple schreef:
6. schijnovergangen rijden: dat je binnen 1 gang (stap/draf/galop) het paard langzamer laat lopen of juist iets sneller. Je gaat dus niet naar een andere gang, maar blijft in dezelfde gang.

ik vind je omschrijvingen erg goed, maar deze toch ietsje minder. wat jij hierboven beschrijft zijn tempowisselingen.

schijnovergangen zijn net wat "extremer" om het zo maar ff te noemen. je neemt je paard zodanig terug dat het lijkt alsof je een overgang terug maakt, maar dan rij je juist weer voorwaarts om de achterhand te activeren

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 22:30

Nog een toevoeging over stelling:
Stelling neemt het paard door te buigen in de hals, waardoor zowel hoofd als hals links- of rechtsom gebogen is, terwijl de rest van het lijf rechtgesteld is.
Een voorbeeld is de afbeelding hieronder (rechterstelling):
Afbeelding
Vergelijk deze met de -eigen- foto (waarbij duidelijk te zien is dat het lijf recht blijft, terwijl de hals -in dit geval iets- naar rechts afbuigt):
Afbeelding
(zie je dat je dezelfde rode lijn die in de afbeelding staat door het lijf op de foto kunt trekken?)

Daarnaast heb je nog de uitdrukking buiging;
Dit houdt in dat het paard zijn gehele lijf (dus van neus tot en met kont) gebogen heeft in de richting waarin het loopt, bijv. op een volte, of in het geval van de foto, een appuyement.
Hieronder een afbeelding van een rechtsgebogen paard:
Afbeelding
en een voorbeeldfoto:
Afbeelding
(zie je dat je opnieuw dezelfde rode lijn die in de afbeelding staat door het lijf op de foto kunt trekken?)

Enne, nee, is zéker niet hetzelfde paard; de 1e is mijn bijrijdpaard (klasse B), en de 2e is ollbright (Subtop); het is toeval dat ze op elkaar lijken. Enne, ik kreeg Ollbright niet op een ander formaat, al issie mooi (hoewel de binnenhand van de ruiter minder mooi is) Knipoog
NB. : Grootte afbeeldingen aangepast

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 15:43

Irma heeft al de goede uitleg gegeven, ben je al een stuk wijzer nu?

mikster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-08 14:03

Jazeker ben ik een stuk wijzer!!
Erg bedankt voor het antwoorden. Vind het erg leuk hoe iedereen je wilt helpen!
Ik heb nog iets trouwens wat is nageeflijk rijden?

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 17:51

Nagefelijk betekend dat de het paard 'nageeft' het ontspant zijn kaakspieren en neemt het bit aan, zodat het voor de ruiter gemakkelijker wordt hulpen te geven. Nagefelijk is iets anders dan aan de teugel.
Een paard is al snel nagefelijk als hij rechtgericht is (dus in balans, met evenveel gewicht op alle vier de benen, niet hangend op de teugels, bakrand of andere paarden) en aan de hulpen staat. Met andere woorden; hij is ontspannen en klaar om alles aan te nemen wat de ruiter hem vraagt. Dat is nagefelijk.

mikster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-08 12:58

Oke bedankt dat snap ik. Maar wat is hangend aan de bakrand of aan andere paarden?
Snap dat van die hangend in de teugels wel.
En wat is nu precies het verschil tussen Engels en klassiek dressuur?

zonneglans

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 13:06

Even een opmerking over stelling.

Stelling is enkel buiging in het nek en kaakgewricht. Dus het hoofd is gebogen ten opzichte van de hals. (dus niet alleen buigen in de hals!!)
Buiging is het evenredig buigen van het paard in zijn gehele lichaam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 13:08

mik1981 schreef:

Komen ze:
1 Stelling vragen.
Een paard dat recht blijft lopen een klein beetje naar binnen laten kijken waardoor zijn hals mooi buigt terwijl de rest van zijn lichaam recht blijft.
2 Neus eruit
Een paard wat te diep loopt (dus té veel aan de teugel), zijn neus moet eruit gereden worden. Het betekend dus dat een paard meer met zijn neus naar beneden gaat/naar voren.
Bij een goed ontspannen en fijn bewegend paard zie je dat het achterbeen ver onder de achterhand komt, vaak raakt hij bijna het voorbeen aan. Dit betekend dat het paard goed actief van achteren is. Zet een paard zijn achterbeen totaal níet onder zijn lichaam, dus maakt hij van achteren hele korte pasjes, is er sprake van een slome achterhand.
De voorhand is de voorbenen/romp van het paard. Als een paard op de voorhand loopt zie je duidelijk dat zijn achterhand hoger is dan zijn voorhand. Dan loopt een paard op de voorhand. Veel/sommige paarden vallen snel op de voorhand bij het hals strekken.
5 Opwaarts rijden
Is gekoppeld aan het antwoord hierboven. Opwaarts rijden betekend dat je een paard meer op zijn achterhand loopt en bv. een erg opwaartse galop heeft. Dat het dus lijkt alsof hij tegen een berg op galoppeert maar gewoon op een recht vlak gaat.
6 Schijnovergangen maken
Zorgen dat het paard denkt dat hij moet stoppen, maar hem dan weer vooruit rijden. Is vooral erg goed om controle te houden volgens mij.
Is gekoppeld aan op de achterhand rijden. Een paard zet zijn achterbenen onder zijn lichaam en loopt lekker actief en voorwaarts. Tegelijkertijd toch lekker ontspannen.
Zorgen dat een paard niet zo in je handen hangt. Een paard wat echt in jou handen hangt, loopt niet op zijn eigen benen, maar als je hem dan wat voorwaartser en opgerichter rijdt, hoort hij dat minder te gaan doen.

Werk ten aller tijde eerst aan ontspanning en tempo, dus lekker voorwaarts, actief, op de achterhand, voordat je met nagevelijkheid gaat beginnen.

Nagefelijk is trouwens nog niet aan de teugel. Aan de teugel is als een paard over zijn achterhand én nagefelijk loopt.

Dit waren ze tot nu toe.

Geantwoord Lachen

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 15:36

Irma_Maandag schreef:
Nog een toevoeging over stelling:
Stelling neemt het paard door te buigen in de hals, waardoor zowel hoofd als hals links- of rechtsom gebogen is, terwijl de rest van het lijf rechtgesteld is.

Zonneglans, dat zei ik eerder al...... Knipoog

mikster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-08 11:16

Wat bedoelen ze met ''de rug wegdrukken'' ?

mistral19

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 14:22

Paarden die aan de rand van de piste blijven plakken zullen bijvoorbeeld niet wenden als jij dat vraagt. Een dergelijk paard zal dan gewoon zijn hoofd en hals naar binnen brengen, maar zijn lichaam en schouders blijven 'aan de rand geplakt'. Een paard dat op zijn eigen benen loopt heeft dus geen nood aan de rand om steun op te zoeken. Hij is in evenwicht en kan zichzelf dragen.

De rug wegdrukken is het tegenovergestelde van over de rug lopen.
Als je paard goed over zijn rug loopt, betekent dit zoals als gezegd is, dat hij zijn achtenhand goed onder zijn lichaam plaatst, waardoor het paard zijn rug gaat opbollen, zijn buikspieren aanspant en zijn hoofd laat zakken.
Een paard dat zijn rug wegdrukt heeft dan bij wijze van spreken een holle ipv een bolle rug. Zo een paard loopt dan ook meestal met zijn hoofd in de lucht. Op een paard dat zijn rug wegdrukt, zal je ook niet goed kunnen doorzitten.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 16:38

Hieronder nog twee plaatjes die de post van Mistral aanvullen mbt. ruggebruik:

Een paard die over de rug loopt, waarbij duidelijk wordt dat er een bolle lijn in de bovenlijn zit, gecreeërd vanuit de achterhand(het paardenlijf als één geheel) :
Afbeelding

Hier een paard dat zijn rug wegdrukt; een holle ruglijn, een "uitgezakte" (niet aangespannen) buik(spier) en sterke onderhals. Ook zie je dat de ruimte tussen de voor- en achterbenen groot is; als het ware valt het paard in twee stukken uit elkaar, een voorhand èn een achterhand, met ertussenin geen verbinding/brug (een rug die (de ruiter) draagt) en een achterhand die niet meekomt, maar achterblijft:
Afbeelding

Ook een erg goed topic hierover staat hier: [RT-D] duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 16:56

Dan nog maar even een kleine toevoeging over stelling...een paard dat over zijn hele lijf word gebogen, noemen we lengtebuiging.

mikster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-08 12:33

BEdankt allemaal voor de duidelijke uitleg!
Dat topic wat Irma maandag gaf is ook een fijn topic met duidelijke uitleg!
BEdankt!