weet niet wat ze kan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

brakke

weet niet wat ze kan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 12:32

hello

ik rijdt nu sinds enkele weken op het paardje van mijn oom. Ze is ondertussen 7 jaar, maar heeft de laatste jaren weinig tot niet gelopen. En met lopen bedoel ik dan onder het zadel, dressuurmatig werken. Ze staat gelukkig wel 24/7 op de wei.

De eerste keren dat ik op haar reed vond ze altijd wel een excuus om vervelend te zijn, dazen, een hengstige merrie die voorbij kwam, een regenbui. Eenmaal onder het zadel was dat probleem wel voorbij. Nu gaat alles dus redelijk goed, we leren elkaar kennen, proberen voorwaarts neerwaarts te rijden en ook wat oefenen op gehoorzaamheid (bv. halt is halt) maar nu komt het probleem; ik weet niet wat ze kan?? ik heb geen idee in hoeverre dat ze ooit oefeningen heeft gereden?? mijn nicht en neefje zijn helemaal niet meer geïntresseerd en willen ook niet even laten zien wat zij altijd met haar deden.

Voorlopig probeer ik gewoon vanalles (geen zware oefeningen), stelling, paar pasjes wijken, voetjes voor samen bij het halthouden,... als dit lukt wordt ze beloond. Hoe breng ik haar het best terug in conditie en leer ik haar bepaalde oefeningen (of terug bijbrengen, want sommige kent ze misschien al)

alvast bedankt voor het advies Doei!

lynne_berna

Re: weet niet wat ze kan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 12:34

Gewoon doen alsof dit een jong paard is, gewoon eerst de basis en dan steeds een stapje verder. En er lekker de tijd voor nemen en niet overhaasten.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 12:36

Samen leren.. is toch heerlijk.. !!
merk je vanzelf wel wat ze wel of niet kan..

(en het altijd saaie antwoord.. lesjes??)

brego2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 14:41

Ik zou van voren afgaan beginnen. Doen alsof je paard net onder het zadel is. Neem desnoods wat les erbij. Maar weet je oom niet wat zijn kinderen ermee gedaan hebben?

sucses

brakke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 10:45

mijn oom weet helemaal nix van dat beestje, van paarden in het algemeen eigenlijk Knipoog
bedankt voor de tips, hoop dat ik ooit les kan nemen, maar nu is dat nog niet zo eenvoudig.
ik ga gewoon verder als ik bezig ben, rustig proberen en veel plezier maken Tong uitsteken

Janiniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 10:47

Conditie opbouwen.. Gewoon aan de longe beginnen met lekker stappen en over gangen.. zo beginnen en dan odner eht zadel lekker over gangen rijden en voltes nzow.. voltes gewoon om je paard lekkr soepel te maken.. En doen alsof het een jong paardje is ja..

xNina

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 10:50

Als ze nu 7 is en de laatste jaren weinig tot niets heeft gedaan is ze dus voor het laatst serieus gereden toen ze een jaar of 4 was. Dan zal ze niet veel meer kennen dan de basis denk ik. Daarom, maar ook omdat ze nog veel conditie moet opbouwen, zou ik zoals de anderen al zeggen gewoon weer van voor af aan beginnen.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 10:54

Ik heb een merrie van 12 die amper bereden is, tenminste, buiten wel, maar de bak had ze een hekel aan Verward

Ik schakel haar nu om naar western en het leuke is dat ze elke keer weer bijleert. Ik behandel haar als een net ingereden paard en dat gaat fantastisch, met veel geduld en genieten van elke pas die ze goed doet, ga je verder met uitbouwen.

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 15:29

Begin bij de basis, Langzamerhand kom je vanzelf achter, Hé dit gaat makkelijk, of ze heeft er aanleg voor of ze kent het. Mijn ervaring is dat je altijd zelf goed moet voelen en kijken wat een paard kan en weet, iemand anders kan wel zeggen hij kan dit en dat maar misschien is dat wel op een manier waar jij van denkt huh? en als je neef en nicht zich er niet voor intresseren heb i k al helemaal zo een gedachte van??

En goede begleiding zou ik ook zoeken, vooral omdat je vanuit de basis moet gaan werken en de basis moet goed zijn voor je echt verder kunt.