beginnervraag: inhouden en halthouden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Davlin

beginnervraag: inhouden en halthouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 08:15

Hallo iedereen! Ik ben sinds kort een herbeginneling. Meer dan 10 jaar geleden (wat worden we oud...) heb ik twee jaar paardgereden. Dit was niet in een manège maar bij iemand die een heleboel pony's had en waar er een groepje jongeren kon rijden. De begeleiding was dan ook meestal door iemand rond de 16 die daar al wat langer was, maar dus ook nooit 'echt' les gekregen had.

Omdat het terug beginnen te kriebelen is en nu wel eens echt 'goed' zou willen leren rijden ben ik lessen beginnen te volgen. Probleem is natuurlijk dat ik ooit een heleboel dingen fout heb aangeleerd met als gevolg dat het wat langer gaat duren om die foute dingen eruit te krijgen.

Bijvoorbeeld: om rechts af te wenden moest ik handen kort bij elkaar houden, en de rechterteugel naar me toe trekken en tegelijk linkerbeen achter de singel leggen. Terwijl ik nu verteld word om de rechterteugel wat naar buiten te bewegen om zo het paard plaats te geven om te kunnen afwenden.

Oké ik ben wat aan het afwijken... De echte vraag. Vroeger en nu heb ik steeds problemen om een paard/pony in te houden. Nu zou het kunnen zijn dat ik steeds op een energierijk paard gezeten heb, maar omdat het bijna bij elk paard is waar ik op zit denk ik eerder dat de fout bij mij ligt! Haha!

Het enige wat ik kan bedenken is aan de teugels sterk aanspannen, maar dat vind ik in de eerste plaats al oncomfortabel voor zowel mij als het paard en ten tweede heeft dat ook weinig effect want van zodra ik de spanning loslaat schiet ie weer vooruit. Bloos

Zelfde met halthouden als er ook maar ergens een ander paard niet stopt moet ik maar sleuren en duwen om ie stil te krijgen.

Wat moet ik veranderen? Bedankt!

quera

Re: beginnervraag: inhouden en halthouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 08:17

je moet diep gaan zitten in het zadel. niet gelijk aan de teugels trekken.

Danique07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 08:19

Lang gaan zitten, ophoudingen maken, hakken goed uitdrukken en of zwaar maken en of gewoon goed uit ademen.. (en dat alles tegelijk dan he, niet op de volgorde hoe ik het zei haha)

Als het niet werkt dus gewoon ophoudingen beter geven (dus een wat langere ophouding) blijven zitten zoals je al deed.

Ik hoop dat het lukt, iig goed dat je nu les neemt om het weer "goed" aan te leren.

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 08:20

Inhouden doe je met je zit, door dieper te gaan zitten en niet met je handen.

Is er een mogelijkheid om op je huidige stal zitlessen te krijgen? Daar leer je ontzettend veel van.

Davlin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 08:29

Ik zal alvast beginnen met wat te zoeken op 'diep zitten' in dit forum. Dat zal al een goed begin zijn Knipoog

Bedankt meiden! Misschien geven ze zitlessen maar ik ben nog niet zo heel lang terug begonnen dus zit ik nu bij de ukkies van 6 jaar en jonger Haha!

(Als je iets goed wil leren begin je terug onderaan Lachen )

Misschien bestaat die mogelijkheid na een paar extra lessen. Zal eens informeren want ik vind van mezelf dat ik ook een hele onstabiele zit heb, galop heb ik nooit gekunnen zonder er telkens bijna zijdelings af te glijden... Dus zeker de moeite voor mij!

Danique07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 08:34

ja dan is het wel de moeite om te doen, zou vast voor je zelf wel hilarisch worden.. (Bij mij zijn de zitlessen zonder beugels en zonder teugels dat wel haha)