Probleem met de hoofd-halshouding/ontspanning?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kim_89

Probleem met de hoofd-halshouding/ontspanning?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 11:03

Hai allemaal,

Ik heb sinds bijna een jaar inmiddels een nieuw bijrijdpaard; een Friese merrie genaamd Alice en ze is net 8 geworden. Eerst een stukje voorgeschiedenis: Toen ze 3 was, is ze ingereden, ook voor de keuring toentertijd. Vanaf dat moment is ze gebruikt om voor de koets te lopen van de eigenaar; die heeft dat als hobby met zijn Friezen. Alice is in de tussentijd maar enkele keren weer onder het zadel geweest totdat ik haar ging rijden.

Als paarden (of Friezen) voor de wagen lopen, zie je vaak dat het draftempo vrij hoog ligt en het hoofd wordt heel hoog ingesteld met een knik in de hals net achter de kaak. Onder het zadel in draf doet ze dit ook. Als we stappen, gaat het prima en laat ze netjes los en stelt haar hoofd ook fijn wat lager in en dan loopt ze voor mijn gevoel ook netjes over haar rug. Als we gaan draven, gaat er meteen een enorm tempo in en eigenlijk is het een constant gevecht om haar in een rustigere draf te krijgen. Doordat ze haar hoofd zo hoog instelt, heb ik het gevoel alsof ik geen goed contact heb met de mond. Ik zou dit niet willen betitelen als vluchtgedrag want verder kan ze wel ontspannen, alleen kan ze nooit netjes over haar rug gaan lopen als ze haar hoofd zou houdt. Ik probeer al naar de ontspanning toe te werken zodra ik erop stap; ik stap altijd in met een losser teugeltje en rijd vast wat voltes en dergelijke.

Ik heb na zitten denken over bepaalde mogelijkheden en ik wil sowieso eigenlijk op zoek naar iemand die me les kan geven met Alice. Ik dacht dat rijden met een elastiek misschien een mogelijkheid is; ik heb daar zelf best goede ervaringen mee maar anderen zeggen dat er erg op gehangen wordt. Verder zeiden anderen dan een thiedemann, martingaal of slof misschien een idee is, maar ik denk dat ik vooral geen voorstander ben van een slof omdat ik daar geen ervaring mee heb en je dat toch echt nodig hebt als je deze gaat gebruiken.

Longeren met bijzet of pessoa heb ik ook langs horen komen, alleen ik heb nooit gelongeerd voordat ik Alice ging rijden en ik longeer nog wel eens voordat ik erop stap omdat ze altijd vrij heet is als ze de bak inkomt maar dat is zonder poespas en dat gaat wel redelijk. Ik weet dus ook niet of het verstandig is om met bijzet aan de slag te gaan als ik het longeren nog niet geheel meester ben..

Ik ben nog niets van plan, de aard van dit topic is dus om jullie visie op het probleem te zien en ik zie eventuele oplossingen graag tegemoet. Het belangrijkste is dat dit punt verbeterd kan worden dus ik sta voor veel dingen open Lachen

Alicia2u

Re: Probleem met de hoofd-halshouding/ontspanning?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 11:21

Zoek iemand die je (grondwerk)lessen kan geven in de klassieke dresuur. Daarbij wordt het paard eerst ontspannen en recht gemaakt op de grond. je verzorgpaard heeft niet genoeg vertrouwen/nooit geleerd het hoofd in een voorwaarts-neerwaartse positie te houden. Iemand met kennis van de klassieke dressuur kan je paard op een vriendelijke manier uitnodigen de hals wat te laten zakken, waardoor uiteindelijk de oprichting ook beter wordt.
Kijk eens op www.paardenbegrijpen.nl voor voorbeelden.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 11:21

Longeren en dan laag bijzetten. Probeer eens of je ergens een dvd van Lammert Haanstra kunt bemachtigen. Die longeert o.a. een tuiger en een aantal friezen die door het mennen ook deze houding aannemen. Op de dvd laat hij zien hoe je dit soort paarden moet bijzetten. Als ze dan aan de longe lekker over de rug lopen nog even rijden en dat steeds verder uitbouwen.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 11:34

Ik vind die dvd niet echt het goede voorbeeld van uitnodigen tot het laten vallen van de hals. Bovendien moet je voor dat soort gevallen best wel wat longeerervaring hebben, omdat je anders meer schade dan goed doet. De TS zegt zelf dat ze weinig ervaring heeft met het longeren.

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 11:37

Ik zou gewoon wat meer gaan rijden en het dan wat langer volhouden, denk dat dat ook wel een heleboel scheelt, misschien niet in de eerste weken, maar op de lange termijn denk ik van wel Lachen

En dan vooral werken aan de ontspanning, wat meer rust in het tempo in de draf en je pas daarna zorgen gaan maken om de hoofdhouding.

Evt martingaal als ze haar hoofd echt extreem hoog zou doen, maar dat valt imo wel mee bij Alice Lachen .

En uiteraard zodra het kan gaan lessen Lachen

Longeren met bijzet oid kan ook wel nuttig zijn om de goede spieren toch een beetje te trainen en haar zo al een beetje te laten wennen aan waar je heen wil, maar dat hangt er ook een beetje vanaf hoe ze daar op reageert.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 11:41

Gewicht op de rug is geeft een oppositiereflex: de rug zakt wat door en het hoofd komt omhoog. Imo kun je beetje het paard vanaf de grond een lagere halshouding aanleren en er daarna pas mee gaan rijden. In het zadel die correcties maken is alleen voor zeer ervaren ruiters weggelegd.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 13:18

Longeren met twee lijnen vind ik het symphatiekste naar het paard, maar mocht je dat niet kunnen, dan is een lijn gebruiken met een gogue eeng eweldig mooi middel. Geen direct druk op de mond, paard zoekt zelf de aanleuning, geen conflict zoals met bijzetten dat het er tegenin gaat, rug wegdrukt. Knipoog

Mocht je iemand kennen die dit systeem heeft, vraag eens of hij of zij je wil helpen. Pling

Ik heb zelf ook een friese merrie gereden die voor de wagen liep en later onder de man. Veel overgangen rijden kan ook helpen; Friezen kunnen nl enorme afstanden voor de wagen in draf afleggen; vroeger werden ze zelfs ingezet in draverijen! Cool

Door te stappen, draven, halt te houden etc, maak je het dier verzamelder en leert het te "wachten", en niet meteen in flink tempo weg te stieren. Je maakt het dier zo "zachter"aan de voorkant. Ze leren echt vlug hoor, mits het goed gaat! Ach gut

Slim dat je les neemt in ieder geval, en als je gaat longeren, dan hoop ik dat het dier in die houding een link legt met het rijden onder de man. Het kan nl zijn dat ze dat rijden meer met de wagen associeert. Clown

Succes! Pling

Afbeelding

Ik rij Onnie op dit moment ook met een gogue en wel op advies van de dierenarts. Hij krijgt zowel druk in zijn mond als achter zijn oren als hij zijn hoofd omhoog doet. Hij leert hierdoor laag te blijven en zijn rug te gebruiken (deze niet weg te drukken). Ik longeer hier Iwan en Onnie ook sinds een tijdje mee en ik vind het een super HULP teugel. Zodra Onnie zich weer wat meer kan ontspannen gaat de gogue er weer af en kan ik het zelf weer oplossen. Ik ben niet handig genoeg om hem mooi laag en rond ontspannen te houden, Onnie loopt graag boven in en dat is nu net wat ik niet wil . Ik vind het voor een HULP teugel en vrij vriendelijk iets moet ik zeggen. (bron: paardenforum cavaletti)

Zelf had ik een Volbloed die op alles achterover ging als ze druk kreeg op haar mond. Ik weet niet stug deze merrie in haar mond is, maar zo ja, dan is deze verdeelde druk misschien symphatieker.Als een fysio en arts en recommenderen is het misschien ook wel iets voor jouw merrie met dit probleem. Knipoog
Laatst bijgewerkt door detour op 25-08-08 13:26, in het totaal 3 keer bewerkt

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 13:20

Alicia2u schreef:
Gewicht op de rug is geeft een oppositiereflex: de rug zakt wat door en het hoofd komt omhoog. Imo kun je beetje het paard vanaf de grond een lagere halshouding aanleren en er daarna pas mee gaan rijden. In het zadel die correcties maken is alleen voor zeer ervaren ruiters weggelegd.

Klinkt wel beetje betweterig, dit laatste.
Bloos

Wat is dan een zeer ervaren ruiter?...

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 13:31

Iemand die ervaring heeft met het rechtrichten van verschillende paarden, die verschillende paarden vanaf 0 tot minimaal Z niveau heeft opgeleid en weet hoe dat process in elkaar zit, iemand die enorm veel geduld heeft en de relatie met het paard voorop zet aan het resultaat.

Dus nee, ik vind mezelf verrre van geschikt, mocht je dat bedoelen Knipoog Ik denk dat zulke mensen op 2 handen te tellen zijn.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 13:36

Oke, bedankt voor je uitleg. Knipoog
Ik ben het niet helemaal met je eens, ik denk dat een gemiddelde ruiter met vriendelijke zit en inzet, begrip voor de situatie en een oprechte instelling dit ook bereiken kan! Cool

Daarom: Go for it Kim, en anders ben jij misschien wel iemand die op die 2 handen te tellen zijn! Haha!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 13:38

Tsja, ik ben een perfectionist, ik doe liever alles in één keer goed Knipoog Als je voldoende vertrouwen in jezelf en je paard hebt, dan moet je het ook gewoon doen. daarom stond er in mijn eerdere post ook 'imo' Knipoog

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 13:40

DAn is het gevaar aanwezig dat je je paard overvraagt,toch? Bloos Perfectionisten kunnen veel spanning bij het paard veroorzeken door te overvragen, vrees ik... Dan kun je nog zo geweldig zitten, maar de spanning neemt het dier over, weg ruggebruik en nette halshouding...

Daarbij kan geen mens alles in een keer goed doen op een paard, dit heeft te maken met trial and error, leren met vallen en opstaan. Als je paard je vertrouwt, kan het dier hier zonder kleerschudden vast wel doorheen komen!

Anders hadden wel allemaal Anky's rondrijden binnen een mum van tijd! En zelfs zij kan nog leren! Knipoog

Kim_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 15:06

Dankjewel, detour! Dat systeem ken ik niet en ik zou eerlijk gezegd zo niet weten wie dit wel heeft en die me ermee zou kunnen helpen. Het rijden van overgangen vind ik heel mooi dat je dat zegt, omdat dat wel bevestigt dat ik dus niet ten onrechte denk dat dit ook helpt. Ik rijd veel overgangen van stap naar halthouden maar ook van draf naar stap en draf naar halthouden en ook vice versa. Dit gaat ook erg goed maar lost naar mijn mening nog weinig op wat betreft het tempo.
De hoofdhouding verandert er ook niet echt door. De laatste keer dat ik reed, heb ik flink wat rondes gegaloppeerd met haar+ iets wat in het begin ook echt ronduit slecht ging. Dat gaat nu steeds beter en ik merk als ik haar echt even flink heb laten doorgalopperen dat het draftempo daarna ook wat rustiger wordt. Al heb ik denk ik niet altijd zin om haar eerst een beetje te vermoeien voordat ik fatsoenlijk kan draven. Om die reden longeerde ik haar ook altijd voor ik ging rijden omdat ze ook niet wilde stilstaan met opstijgen maar dit gaat nu wel goed en ze is niet meer zo opgefokt en heet als ze de bak in komt.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 15:11

Ben je dan wel consequent en streng met terugnemen als ze initiatief neemt om vervolgens te "luchten" als ze meer afwacht?.. Knipoog

Want we hebben dit ook met onze exdraver gedaan en het werkte goed, al ben ik soms nog wat te streng in de hand geweest. Maar bij onstpanning hielp ontspanning ook (als beloning).. Pling

En als iemand gogue heeft, try before you die! Cool

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 15:29

Alicia2u schreef:
Tsja, ik ben een perfectionist, ik doe liever alles in één keer goed Knipoog

Sorry, maar niet echt realistisch. Iedereen moet het toch eerst leren aanvoelen en leren van je fouten. In 1x alles goed doen met paardrijden kan volgens mij helemaal niet. Ik ken tenminste niemand die voor het eerst op paard stapt en direct op Grand Prixniveau wegreed... Koe

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 15:32

Kymalin schreef:
Alicia2u schreef:
Tsja, ik ben een perfectionist, ik doe liever alles in één keer goed Knipoog

Sorry, maar niet echt realistisch. Iedereen moet het toch eerst leren aanvoelen en leren van je fouten. In 1x alles goed doen met paardrijden kan volgens mij helemaal niet. Ik ken tenminste niemand die voor het eerst op paard stapt en direct op Grand Prixniveau wegreed... Koe

Nee?... Bloos
Jeetje. Tong uitsteken

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 15:34

detour schreef:
Nee?... Bloos
Jeetje. Tong uitsteken

neej eg nie Clown

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 15:38

Ik vinnut best tof, al lijkt me het ook best stjom als je meteen GP kan rijje want dan is du lol er snel af. Bloos

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 15:40

Ne ik ook niet, en ik zeg toch ook niet dat ik alles in een keer goed doe? Ik zeg alleen dat ik alles graag in een keer goed zou willen doen :p daar is niets mis mee.
Als ik denk dat ik het zelf niet kan, dan haal ik er iemand bij waarvan ik denk dat die het wel kan. Niets mis mee hoor. Ik doe het gewoon graag goed (maar niet ten koste van mijn paard) Tong uitsteken
Dus ja; wel realistisch dus. Dat is het verschil tussen streven en doen.

Kim_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 15:42

Ja, zeker wel consequent Ja Het gaat ook wel goed als ik het doe Lachen

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 15:44

Alicia2u schreef:
Ne ik ook niet, en ik zeg toch ook niet dat ik alles in een keer goed doe? Ik zeg alleen dat ik alles graag in een keer goed zou willen doen :p daar is niets mis mee.
Als ik denk dat ik het zelf niet kan, dan haal ik er iemand bij waarvan ik denk dat die het wel kan. Niets mis mee hoor. Ik doe het gewoon graag goed (maar niet ten koste van mijn paard) Tong uitsteken

Tja, en als je dan een inschattingsfout maakt qua de persoon die je het wil laten oplossen dan heb je het nog niet goed gedaan Knipoog . Ik ga ook voor goed maar goed is relatief; de instructrice waar ik 8 jaar geleden bij zwoer die vind ik nu helemaal niets meer. Ben na haar bij iemand anders gaan rijden en toen heb ik pas leren rijden. Maar dat weet je dus pas als je weer een andere richting op gaat. Dus de bewering die jij geeft kan over een jaar wel heel anders zijn dan nu, dat komt door ervaring.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 15:46

Alicia2u schreef:

.. Tcoh vraag ik meaf of je dan niet in conflict raakt met je paard doordat je teveel wil.. Ach gut
En met een bloederig paard kan dat best conflictsituaties geven. Knipoog

Kim, misschien dat iemand die je les gaat geven je wel onwijs goed kan helpen! Knipoog

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 15:50

Jah, daar ben ik me van bewust. Dat beoorelingen subjectief zijn afhankelijk van de ervaring. Maar ik ben nog jong en wil nog leren. Niets mis mee dus. Misschien is die '10' van vandaag volgend jaar wel een '6' omdat ik iets heb ontdekt wat nog beter is.
en over inschattingsfouten: je wordt nooit beter als je nooit een beslissing maakt Knipoog Van fouten leer je, maar van gebruik maken van ervaringen en vaardigheden die iemand anders wel heeft en jij niet, leer je ook!
Ik neem aan dat jij ook de DA belt als je paard kreupel is? Knipoog

Ambitie kan inderdaad ook in je nadeel werken, daarom is het belangrijk dat je je eigen grenzen kent, en dat is ook de reden dat ik er een 'professional' bijhaal als mij even de kennis en vaardigheid ontbreekt. Bovendien is begeleiding altijd verstandig, iemand die je in de gaten houdt en dingen opmerkt die je zelf niet ziet. Ik ben ambitieus maar niet zo arrogant dat ik denk alles zelf te kunnen (al wil ik het graag. Dara heb je weer het verschil tussen streven en doen Knipoog )

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 15:52

Alicia2u schreef:
Jah, daar ben ik me van bewust. Dat beoorelingen subjectief zijn afhankelijk van de ervaring. Maar ik ben nog jong en wil nog leren. Niets mis mee dus. Misschien is die '10' van vandaag volgend jaar wel een '6' omdat ik iets heb ontdekt wat nog beter is. en over inschattingsfouten: je wordt nooit beter als je nooit een beslissing maakt Knipoog Van fouten leer je, maar van gebruik maken van ervaringen en vaardigheden die iemand anders wel heeft en jij niet, leer je ook!
Ik neem aan dat jij ook de DA belt als je paard kreupel is? Knipoog

Ambitie kan inderdaad ook in je nadeel werken, daarom is het belangrijk dat je je eigen grenzen kent, en dat is ook de reden dat ik er een 'professional' bijhaal als mij even de kennis en vaardigheid ontbreekt. Bovendien is begeleiding altijd verstandig, iemand die je in de gaten houdt en dingen opmerkt die je zelf niet ziet. Ik ben ambitieus maar niet zo arrogant dat ik denk alles zelf te kunnen (al wil ik het graag. Dara heb je weer het verschil tussen streven en doen Knipoog )

Of omdat je ontdekt dat je het op die manier niet red. Knipoog

Werkt ambitie in jouw nadeel?.. je komt nl zo zelfverzekerd over dat je echt aan je paard voorbij kan gaan in je streven.

Luister naar je paard, da's mijn advies! Haha! Succes! Knipoog

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 16:00

Nee, op het moment heb ik genoeg zelfkennis dat ik met genoeg zekerheid kan zeggen dat ik mezelf in de hand hebt. Zelfkennis kan ook een bron zijn van zelfvertrouwen. Bovendien ken ik mijn paard en heb ik een belangrijk princiepe: relatie gaat voorop.
Zo dek ik mezelf een beetje in: als ik de best mogelijke relatie wil met mijn paard, moet ik hem respecteren. Zo ook de (lichamelijke)beperkingen die hij heeft. We doen niet voor nietss samen parelli; zodra ik zonder zadel en hoofdstel opstijg moet de relatie toch echt goed zijn, hetzelfde als ik vanaf de grond zonder halster en touw dingen van hem vraag. Wil hij niet, dan doet hij het ook niet. Wat dat betreft heb ik het perfecte paard: hij is net zo perfectionistisch als ik :p
Ik heb er vertrouwen in dat de mensen om mij heen zullen ingrijpen als ik te ver ga, ik sta onder goede begeleiding. Bovendien ben ik behalve ambitieus ook erg leergierig, dus zoek ik automatisch mensen op van wie ik meer kan leren en die meer ervaren zijn dan ik. Dat dekt me een beetje in. Ik ken de valkuilen maar al te goed, ben er meer dan eens ingestapt. Maar, zoals al eerder gezegd, van fouten leer je (en ik heb gelukkig geleerd mezelf die fouten te vergeven, al was dat erg moeilijk), volgende keer beter Knipoog