probleempje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

alyel

probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 07:50

Elke keer als ik les rijd met mijn verzorgpaard, wordt ze heel hevig. Wanneer ik alleen rijd, is ze de braafheid zelve!

Ze is ook heel gevoelig in haar mond. Normaal rijd ik met een gewone snaffle en martingaal, maar in een les met andere paarden bij, is ze gewoon niet te houden en ben ik genoodzaakt een zwaarder bit in te doen (maar zelfs dan gaat ze helemaal uit de bol). Ook buiten is het hetzelfde scenario. Alleen rijden of met 1 paardje erbij is alles nog goed te doen, maar ga ik met veel paarden mee buiten, wordt ze superhevig. Als ik dan galoppeer gaat ze enorm op 1 kant rijden en ook voelt het aan alsof ze elke keer een sprongetje maakt of huppelt.

Heb onlangs dit bit geprobeerd (http://www.camelottackexchange.com/Phot ... %20120.gif) en hierop reageerde ze vrij positief, maar zonder martingaal was er dan weer weinig aan te zeggen en echt luisteren naar het bit deed ze niet.

Gisteren heb ik dan weer dit bit, http://www.d-starwesternruitershop.com/ba1.jpg, uitgeprobeerd (zonder martingaal). Ze luisterde heel goed naar het bit, draaide kort e.d. , maar ze gooide haar hoofd naar boven en heeft een paar keer gebokt (iets wat ze vroeger heel veel deed -zelfs op een snaffle- maar de laatste tijd eigenlijk niet meer), dus denk ik dat het bit haar niet zo goed beviel...

Nu moet ik wel zeggen, als ik alleen met haar rij is er geen enkel probleem. Dan luistert ze goed en is ze braaf. Ik voel wel dat een gewone snaffle te licht is voor haar, maar als ik alleen rij vind ik dat niet zo erg, omdat ik op die manier haar meer door mijn zit en houding kan corrigeren.
In de les vormt dit wel een probleem. De instructeur heeft mij gezegd dat een twisted wire wel eens een oplossing zou kunnen bieden, maar ik weet het zelf niet echt. Het is ook omdat wanneer ik alleen rij er geen probleem is, ik niet goed weet wat te doen hiermee.

Ze rijdt ook goed met een hackamore, maar heb dit nog niet in een les uitgeprobeerd.

Ze verdraagt echt weinig in haar mond en heeft een zachte hand nodig. En ik zeg het nog eens, als ik alleen rij, is er geen probleem, maar wanneer er andere paarden aan te pas komen is ze niet te houden.

Ze mankeert niets, tanden, rug etc. is allemaal inorde.
Laatst bijgewerkt door alyel op 25-08-08 08:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Vera

Re: probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 08:28

Ik zou eerst eens uit gaan zoeken waarom dat paard zo reageert ipv het zoeken in zwaardere bitten.
Er moet een reden voor zijn, een bepaald patroon waardoor ze zo gaat doen. Als je dit weet te doorbreken dan heb je de oplossing in handen.
Maar naar dat soort bitten grijpen is imo de achterdeur uit....

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 08:31

Tja, als ik alleen met haar rij, is er gewoonweg geen probleem. Ze jaagt zichzelf op door het feit dat er andere paarden bij zijn. Maar ik heb geen idee hoe ik dit moet oplossen.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 08:37

Wat doet ze dan precies en wanneer begint ze daarmee?

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 08:48

Dus vanaf de les begint begint ze heel dicht op andere paarden te rijden, ze wijkt af de hoefslag en is heel hevig als ik bv moet galopperen. Als ik dan vanuit galop moet aansluiten achteraan, moet ik eerst nog eens een circeltje maken voor ze echt kan stoppen.
Ik rij zo veel mogelijk met losse teugel, maar als ik ze moet oppakken begint ze heel diep te lopen.

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 08:57

Ik denk dat er iets ontbreekt in haar basis-opleiding, dat ze niet geleerd heeft hoe ze op het bit moet reageren. Als je het bit oppakt duikt ze direct achter het bit? Ook als je alleen rijdt?

Ik zou niet voor een twisted wire gaan, maar eerst uitzoeken waar dit gedrag vandaan komt. Een paard met een bit-probleem dan maar een scherp bit indoen, lijkt me hier niet de oplosing.

Is het je vaste verzorgpaard? Wat mag je met haar doen?

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 09:07

Als ik alleen met haar rij, doet ze dit niet. Als ik met haar alleen rij, loopt ze goed, wijkt niet uit, is ze rustig...

Het is mijn vast verzorgpaardje, ja. Ik mag in principe alles doen met haar...

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 09:09

Ze weet dus wel hoe ze op een bit moet reageren, want als ik met haar alleen ga rijden is er echt geen probleem. Het is pas vanaf er een aantal paarden bij zijn, ze hevig wordt.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 09:12

Misschien is het een idee om niet mee te gaan lessen, maar gewoon aanwezig te zijn bij andere paarden in de les. Dus niet meerijden, maar gewoon langs de kant gaan staan ofzo.

Hoezo aansluiten achteraan eigenlijk Verward

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 09:16

Ik zadel haar altijd op in de gangen naast de piste, waar dus veel paarden aanwezig zijn. Ze heeft ondertussen al vriendjes gemaakt met een hengst dat in een van de stallen staat...

Met achteraan aansluiten, bedoel ik; iedereen staat stil en de voorste volgt de hoefslag en sluit achteraan aan.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 09:33

Ik zou andere les gaan nemen als dat mogelijk is Knipoog

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 09:44

Kun je tijdens lessen met je paard in het midden gaan staan? Dus je zit er op maar staat gewoon stil? Totdat ze helemaal ontspannen is en dan doe je een paar passen in stap en ga je weer stil staan als ze onrustig wordt.
Ze moet leren dat anderen paarden geen angst geven of dat het een trigger is om hard te willen.
kennelijk is er ergens een keertje wat fout gegaan en heeft ze nu verkeerde associaties zodra er anderen paarden bij zijn.
Dit kost tijd en hiervoor moet je veel geduld hebben maar uiteindelijk zul je zien dat het veel voordeel op zal leveren.

Mocht het niet lukken om haar stil te krijgen met jou erop, ga dan aan een touwhalster met haar in het midden staan aan de hand...
Stel haar gerust maar wees duidelijk. Ze moet gewoon stil staan, dat is de opdracht die jij haar geeft en daar moet ze aan voldoen.
Mocht dat niet lukken neem dan iemand in de hand die Parelli kan, die kan je dit heel goed leren zonder dat je geweld moet gebruiken.

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 09:55

Kan ik inderdaad wel eens proberen.

Weet nog toen ik mijn stijgbeugels wou verzetten, dat ze wel even bleef staan, maar wanneer ik opstapte direct terug vertrok.

Ik ga het is overleggen met de lesgever.

Verder ken ik niemand die Parelli kan. Heb op bokt al wel een aantal dingen gelezen,maar weet niet of ik er zelf bekwaam voor ben.

Heb al wel met een clicker gewerkt, maar dan weer niet bij dit paardje...

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 09:56

Romkabouter, dat was inderdaad een beginnersles...

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 10:38

Gleyla schreef:
Verder ken ik niemand die Parelli kan. Heb op bokt al wel een aantal dingen gelezen,maar weet niet of ik er zelf bekwaam voor ben....

Misschien een oproepje op Bokt plaatsen, er is vast iemand in de buurt die het kan.

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 10:42

Rij je op Gispy Horses? Das niet ver van bij mij Knipoog

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 11:32

Nah opgelost Haha!

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 15:52

Rij idd op de gipsy horses Lachen