Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

sweetheart schreef:Lastig probleem, zeker bij een jong paard. Ik zal even een gedachte kronkel van mij opschrijven, misschien dat je er niets mee kan, misschien wel. En als iemand het kan aanvullen graag.
Misschien dat het paardje nog niet helemaal toe is aan de galop. Ik heb ook jonge paarden gereden (maar ben absoluut pro!!) en ik heb eigenlijk nooit de hulp galop voor de eerste keer gegeven. Ik heb altijd rustig gedraafd, wat geschakeld en op een gegeven moment, merkte ik dat het paard zelf richting galop wilde. Op dat moment opende ik mijn hand en gaf lichte been ondersteuning. En dan sprong ze zonder problemen aan.
Wat ik bedoel te zeggen is dat je je misschien te veel focussed op de galop. Dat je al gespannen gaat zitten op het moment dat je wil gaan galoperen. Zeker jonge paarden zijn daar erg gevoelig voor. Probeer eens twee weken niet te galoperen. Gewoon lekker draven, schakelen in de draf en dan na die twee weken is langzaam er naar toe rijden. Wie weet helpt het. Terug naar de ontspanning en het plezier.
Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel. Ik wil er nog wel even bij zeggen dat het altijd lastig is om dit soort dingen vanaf een schermpje te zeggen. Let je er ook op dat als je aanspringt dat je je handen goed meegeeft en naar voren doet?
Veel succes en plezier nog.
Laat je weten of je een oplossing gevonden hebt?
En wat ik ook toepas bij mijn jonge paarden, ook die ik in training krijg. naar mijn mening werkt dit voor mij het beste. Ik ben zelf niet ongeduldig maar met het ene paard lukt het ze eerste dag en de andere doet er een week langer over.. maar het werkt allemaal wel.
En natuurlijk handen naar voren als ze gallopeert, ik heb zelf nog moeite om normaal en netjes te blijven zitten tijdens het aangalloperen, maar ik vind het op dit moment belangrijker om haar duidelijke hulpen te geven en niet in de weg te zitten.
ydwina schreef:het verhaal komt me bekent voor...
maar als het tijdens longeren met ruiter en zonder ruiter goed gaat zou het ook gewoon zonder kunnen, als je met longeren en ruiter doet moet de ruiter ook been geven lijkt me????
er rijden nu 2 op een friesje van 4 jaar bij de een galopeerd ze wel feilloos aan maar bij de eigenaresse niet maar dat is uitproberen...
ze moeten (gewoon) doen wat jij wilt jij bent de baas niet hij/zij. het is niet gewoon want je hebt er een probleem mee maar wat ik probeer te zeggen is doorpakken geef der eens een flinke tik! desnoods iemand die even met een longeerzweep in de bak gaat staan huplakee!
succes ermee!!!
de balans ligt dan ook veel anders.. Je kan een paard wel gaan afstraffen hierop, en consuquent wezen, maar heb begrip voor een jong dier. als je hem in de galop slaat.. maak je meer kapot dan je lief is..
.Akhal_Teke schreef:Ik leer de paarden die ik inrij eerst om op commando in galop aan te springen. Dat begint al bij het longeren. Daarna als er iemand opgaat en we zijn zover dat de galop aan de beurt is, dan gaat dat ook op het (stem)commando "galop". De ruiter geeft daarbij de juiste beenhulpen en geeft het commando. Na een aantal keer zal het paard op alleen de beenhulpen aanspringen.