Vindt mijn paard het nog wel leuk???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

elady

Vindt mijn paard het nog wel leuk???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 13:25

Hai,

Ik zit een beetje met Ticho in mijn maag. Ik heb het gevoel dat hij het niet heel erg naar zijn zin heeft met de dingen die we doen samen. Hij staat voor mijn gevoel zo dicht bij de natuur dat hij altijd op zijn hoede is en zich niet helemaal durft over te geven aan mij en dus nooit volledig geconcentreerd is op het werk. Daarnaast weet ik ook niet of hij dressuur nou echt leuk vindt...
Springen vindt hij leuk, maar pas nadat je hem ervan overtuigd hebt dat de hindernis niet bijt, daarna is hij niet te houden! Buitenrijden is spannend en eng en zal hij niet zo snel als leuk ervaren (behalve crossen op de dijk, maar dan is hij weer niet te houden).... pffff..

Ik probeer er zoveel mogelijk tijd in te stoppen, maar heb nu echt het gevoel dat het niet zoveel opleverd. 2 ding heb ik wel voor elkaar gekregen: hij hinnikt als ik aankom Haha! en ik ben van mijn slof af. Maar voor de rest....jullie tips/ervaring/opmerkingen hierover?

Miracle_

Re: Vindt mijn paard het nog wel leuk???

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 13:38

Als hij hinnikt als je aankomt, lijkt me dat al een goed teken! Dat betekent toch wel, dat hij je leuk vind, zegmaar.

Misschien kan je proberen met beloningen te werken, bv snoepjes op appelstukjes.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 13:40

een paard die veel met de slof is gereden, is blij voor een soort van vrijheid om het maar even zo te zeggen. Na een tijd, vermindert dat wel maar daar zit erg veel training en gedult in. Weet je zeker dat hem niet iets dwars zit?? Bijvoorbeeld, dat je net iets teveel van hem wilt??

Ik zou hem in eerste instantie even na laten kijken, rug nek en vooral de spieren. Kan best zo zijn dat er ergens een blokkade zit.. eventueel even ze tanden.

Kijk ook naar zijn voedingsschema. Wat krijgt die? En als laatster kan het ook nog zo zijn dat hij eigenlijk teveel looplust heeft, en te graag wil, maar het gewoon niet snapt??

Kijk eens naar die dingen, probeer daar uit te komen, ik merk veel met de jonge paarden die het nog niet snappen dat ze er ook op deze manier vaak eronder uit willen komen.

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 13:45

Ik zou zeggen; probeer eens wat anders!

Grondwerk is echt een enorme aanrader! Het versterkt de band tussen jou en je paard en het is ook een manier om je paard los te werken en te trainen. Je kan met grondwerken op heel veel verschillende dingen focussen (zoals bv meer buiging, meer ontspanning enz). Als jij zegt dat hij 'altijd een beetje op zijn hoede is' kan je met grondwerk ook heel goed aan zijn vertrouwen in jou werken. Het kan echt die dankbare afwisseling zijn naast dressuur. Kortom, de moeite waard om eens te proberen, ook heb je er vaak weinig extra middelen voor nodig dus als je het niks vindt, is er niks verloren Tong uitsteken
Ook zijn er veel leuke boeken over te verkrijgen Lachen
Veel succes ermee!

One

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 10:09

Wat Piera al zei, grondwerk!

Je kunt veel met je paard op de grond bereiken. Ook schriktraining is erg leuk om bezig te zijn met je paard! Langs paraplu's, en enge dingen. En elke keer als je paard goed zijn best doet hem belonen. Kun je ook afwisselen met rijden. Rijdend langs opstakels.

Sucses!

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 10:13

Staat hij samen met andere paarden? Hinniken lijkt altijd heel leuk, maar ik lees wel eens dat dat een teken kan zijn van sociale isolatie als ze dat altijd doen.

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 15:38

ja, grondwerk lijkt me een goede oplossing, Longeren of los in de bak en dan overgangen met je stem of andere oefeningen maar hier op bokt is daar genoeg over te vinden!!

Succes!

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 15:43

Mijn vraag was ook idd: staat hij wel samen met anderen?

Je kunt zoveelleuke andere dingen doen: vd, grondwerk, lange lijnen, longeren, wandelen, dubbele longeerlijn, enz enz

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 15:45

Dat is inderdaad ook iets.. Daar heb ik even over heen gelezen en heeft ie wel voldoende sociaal contact met andere paarden..

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 16:32

Goede juf zoeken. Ik heb precies hetzelfde met de dressuur. Ik heb het idee dat paard het niet leuk vind. Ik heb nu 3 keer les gehad van een goede instructie. Deze weet de vinger op de zere plek te leggen. Zij zegt ook: ''Als hij straks losser is, en soepeler en er bevestigd in is, gaat hij het ook leuk vinden. Het is belangrijk om het werk ook leuk te houden zonder hindernissen. ''

En daar ben ik het mee eens. Grondwerk is geen oplossing om de dressuur voor je paard interesant te maken. Wel een goede afwisseling. Net als een keer buitenrijden en een keer springen, maar daar wordt de dressuur niet leuker van, je houd alleen je paard fris in het hoofd.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 16:56

En daar ben ik het mee eens. Grondwerk is geen oplossing om de dressuur voor je paard interesant te maken. Wel een goede afwisseling. Net als een keer buitenrijden en een keer springen, maar daar wordt de dressuur niet leuker van, je houd alleen je paard fris in het hoofd.[/quote]

Dat is niet helemaal waar. ik bijvoorbeeld heb grondwerkles op de klassieke dressuur manier.
Mijn paard vind het veel makkelijker om de dressuuroefeningen vanaf de grond te leren, onbelast dus. Daardoor vindt ze dressuur ook veel leuker. Onder het zadel gaat het hierdoor ook steeds makkelijker en vind ze het dus ook leuker.
Ik leer alle dressuuroefeningen vanaf de grond. Precies dezelfde als die onder het zadel!