vreselijk bokken goede aanpak???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lovelyd

vreselijk bokken goede aanpak???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-08 16:46

hoi ik heb sinds maandag een shetlandertje om te verzorgen hij is ong. 1m. denk ik en 5 jaar.

Nu hebben ze me gevraagd omdat hij verschrikkelijk bokt en omdat ik wat groter ben(en dus wat meer kracht heb dan kleine ruitertjes) maar wel licht (1.67m. en 41 kilo) of ik wil proberen hem te berijden en hem wat rustiger te krijgen.

Ik heb er dinsdag voor eht eerst opgezeten met opzadelen behoorlijk dribbelen met opstappen bokken toen ik erop zat rustig rond stappen ineens ervan door vliegen en bokken bokken bokken en dat nog een paar keer weer af en toe een bok ertussen door(ik ben opgestapt en ben hem gaan rijden als ieder ander paard dus draf galop en niks van het bokken aangetrokken op eh teinde was hij redelijk te berijden maar wel af en toe als je hem ietsje meer teugel gaf bok). Vrijdag(gister) er weer op zonder iemand erbij nou ik zat er net op had me beugels nog niet in of hij deed toch geek Verdrietig bokken steigeren rond draaien 4 benen van de grond enz... gewacht tot ie rustig was en met mijn stem gekalmeerd rondje gestapt en eraf gegaan longerlijn gehaald en die eraan gedaan en ong. 15 min. gelongeerd met zadeltje daarna teugels er weer aan en rustig aan eens een beetje gewicht op verschillende plekken van het zadel niks aan de hand wat meer gewicht in het midden niks aan de hand volle gewicht erop dus echt hangen werd hij beetje onzeker maar ik ben steeds blijven belonen en hij bleef wel stilstaan toen ben ik heel rustig aan opgestapt en hij bleef keurig staan dus weer belonen rustig rond gestapt geen bok later eventjes rustig aan gedraaft en weer geen enkele bok elke kant aangegalopeerd en direct terug genomen en direct belonen toen eheft ie wel eventjes 3x gebokt ofzo.

Denken jullie dta dit de goede manier is om het langzaam aan op te bouwen ik doe het nu elke keer zo vandaag heeft hij onder het zadel 1 bokje gegeven verder niet alleen op het moment dat je hem zijn eerste rondje om je heen wil laten lopen aan de longe begint hij te stuiteren.... ik denk tegen het zadel want hij geeft het na 3 rondjes op en loopt daarna rustig rond en bokt alleen nog bij het aansporen naar de galop.

Denken jullie dat ik het goed doe zo?????

P.S hij loopt ook voor de kar daar geeft hij soms een bokje.

brennie75

Re: vreselijk bokken goede aanpak???

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 20:31

nou ik vind het namelijk zo maar dat is mijn menig, bekijk eerst het zadel? hij bokt niet voor niets, hij heeft waarschijnlijk pijn in zijn rug denk ik!
laat het medische eerst uitsluiten, dat lijkt mij het belangrijkste, en dan kan je als hij niks mankeert het rustig opbouwen!
groetjes van brenda!

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 22:01

Net als brennie75 zou ik inderdaad ook naar het zadel en naar z'n rug laten kijken. succes verder

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 22:05

1.67 en 1 meter?
dat past toch niet?
ik weet al niet waar ik mijn benen moet laten op 1,35! Verward
ik zou eerst eens checken of het beessie ergens last van heeft.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 08:57

[SH] > [RT-P]

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 09:05

Zadel controleren, mond en bit controleren.

Als alles in orde is kun je voorkomen dat hij gaat bokken door hem kort te laten afwenden (niet om trekken!) op het moment dat je voelt dat hij wil gaan bokken. Het is even een goede timing vinden, maar het werk super!

Pr_BillyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 09:10

ik zou inderdaad het zadel controleren Knipoog en heeft ze geen rug klachten ofzoo ik ken wel een paard die last van ze rug heeft en dat is doot het zadel Knipoog en doet ook alleen maar bokken
Succes

Danique07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 09:17

Zadel dus controleren EN het bit + Hoofdstel.

Mijn oude pony was teugelkreupel, en zodra ik haar dus te losse teugel gaf (dus ietsjes speling) wist ze zich zelf niet meer te controleren en bokte ze dus ernorm, zolang tot ik de teugel oppakte en ze liep weer braaf door. (ze hing helemaal niet ofzo, maar ze had zo wel steun, ik denk dat het daardoor kwam)

Veel succes.

En ik zou niet zelf het zadel controleren, maar iemand die er ECHT verstand van heeft..

Angg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 09:20

ik ga met de andere mee kijk nou maar eerst of hij nergens last van heeft Ja
En zoals Danique zegt laat er iemand naar kijken die er wel echt verstand van heeft anders heb je nog niks!

RoosxSolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 09:27

Ik zou inderdaad ook het zadeltje nakijken..
Voorderest denk ik dat inderdaad ervoor logeren op het beging wel handig is..
Hij is natuurlijk ook nog wel wat jong? maar hoelang is hij al onder het zadel?

lovelyd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 18:28

het zadel ligt prima de iegenaar kan he tneit zoveel schelen wat het zadel kost als het maar goed ligt en hij heeft ook niks met z'n rug.......... het gaat nu steeds beter en ben er achter dat hij een poosje neit onder het zadel is geweest en waarschijnlijk gewoon weer moet wennen want het gaat steeds beter en we hebben ontdekt dat hij een heel klein singelwondje had dus hebben de singel verzacht doormiddel van een bondje.....

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 08:23

met een singelwondje moet je het even schoon wassen met betadine en daarna echt met rust laten , het bondje wil niet altijd helpen , je kan het beter eerst laten rusten , als je hebt aangesingelt trek dan altijd even de beentjes naar voren , dat voorkomt singelwondjes!
ps: hoe weet je dat hij niks mankeert? heb je het laten controleren?
veel succes hoor!!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 08:32

je pakt het wel goed aan ja vind ik.
misschien kan je eens zonder zadel gaan, kijken of hij daar anders op reageerd.
en eventueel een keer en fysio erbij halen, zo duur is dat niet, en stel het is lichamelijk, dan voorkom je er een hoop gedoe mee, ook voor de pony zelf!

RianUnique

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 12:29

Ik zou eerst maar eens kijken of er niet iets goed mis is, mijn paard bokte ook en die kon ik bijna naar de slacht brengen omdat hij PIJN had en dit aangaf door flink te bokken

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 14:46

Ik zou idd alles na laten kijken, en idd dat singelwondje, goed schoonhouden, en het daarna met rustlaten totdat het geheel genezen is, daarna is dat bontje idd goed om het te verzachten.

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 21:06

Ik vind dat je het heel goed aanpakt! Afstraffen heeft toch niet veel zin, negeren is veel beter.