5jarige reageert met stelling niet op been

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MissDonna

5jarige reageert met stelling niet op been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 22:38

Hallo

Sins 2 maanden heb ik een 5 jarige merrie, van 02-05-2003, een Haflinger. Ze is profecioneel ingereden en is daarna af en toe door een paar meiden gereden. Dus ze kent eigenlijk nog helemaal niets.

Aanleuning is dan ook ver te zoeken, zowel met rijden als met longeren met pessoa. Als ik een volte wil rijden in stap draf of galop, maakt allemaal niet uit, dan valt ze rechtsom helemaal naar binnen. Je kan je binnen been gebruiken wat je wilt. Maar reageert daar niet op.

Op de linker hand hangt ze bijna tegen het hek aan. Net alsof het een magneet is. Nou heb ik geleerd met mn oude paardje, dat als een paard naar binnen valt met volte of in de hoeken, dat je dan beter niet je hand naar binnen kan plaatsen voor stelling. Maar bij Luna kan ik helemaal niets. Ze blijft naar recht vallen. Op beide handen...

Ik wil zo ie zo de kraker en de tandarts laten komen voor controle. Ook heb ik binnenkort een boomloos zadel om 2 weken te lenen. Mijn zadel ligt overigens prima. Maar dit om te kijken of ze hier evt beter op reageert.

Maar tot de tijd dat hun komen, zou ik graag wat tips willen. Zowel voor grond werk. Als voor longeren en rijden.

Ik hoop dat iemand me kan helpen... Ohja, binnenkort krijg ik ook weer les, en kan ik misschien jullie tips mee nemen!!

Groetjes!! Madieke

MissDonna

Re: 5jarige reageert met stelling niet op been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 22:39

Ohja, een zweepje heb ik nog niet geprobeert. Omdat ze heel heftig reageert als je een tikje geeft met de restje teugels die ik over heb...

justsannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 23:21

hoi, heb een fjord met hetzelfde probleem...
ik heb er nu nog wel wat last van maar ze loopt al beter. ben gewoon heel lang aan het oefenen geweest. heel veel figuren rijden zodat ze gaat snappen wat welke hulpen in houden. het houd voor jou ook in dat je zeer consequent moet zijn. hiermee bedoel ik niet met straffen als ze iets fout doet maar juist met belonen. wanneer ze iets niet doet zoals jij het wil en je straf haar dan snapt ze niet waarom je boos word. het vergt heel veel geduld maar bij mij heeft het geholpen. toen ik begon met m'n paard liep ze maar te drentelen en op een rechte lijn van a naar c liep ze helemaal te zoeken waar ze heen moest. ik ben toen heel veel slangenbogen, achtjes, enz gaan rijden. alles waarbij je veel moet draaien. wanneer ze iets goed doet goed belonen, dan gaat ze vanzelf die link leggen met de hulpen die jij geeft en de dingen die zij op dat moment doet.
het kan zijn dat jou paard hier geen baat bij heeft, dat weet ik zo niet maar het kan ook zomaar zijn dat het helpt.
het is tenslotte maar een tip en bij mij heeft het gewerkt. hoop dat het bij jou ook het geval zal zijn (mocht je het proberen) want dan word het rijden wel een stuk leuker Lachen

succes OK dan!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 23:36

Dat proffesioneel kun je zo te horen wel weg laten bij het inrijden. Een paard dat na netjes inrijden geen aanleuning zoekt is niet goed ingereden en loopt waarschijnlijk met een strakke of holle rug. Ook staat ze blijkbaar totaal nog niet aan de hulp.
Controlleer of je zadel niet op de lendenen ligt omdat deze paardjes vaak wat aan de korte kant zijn. Verder zo snel mogenlijk goed les nemen voordat de gewoontes er teveel ingeroest zijn.

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 00:28

Als ze aan de bakrand plakt zou ik als ik jou was een tijdje op de 2de hoefslag gaan rijden. Veel oefenen, buigen in de hals. Rustig opbouwen, dus eerst in stap, dan in draf..
Rij ook veel overgangen, en veel figuren. Ja

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 08:06

Weer helemaal bij de basis gaan beginnen zou ik zeggen, ga eerst eens leren wat wat wijken voor druk is en doe los,grond en handwerk, ga lekker gymmen/rechtrichten , zodat ze soepel gaat worden en wel kan buigen in haar lijf, want denk dat daar het probleem zit het niet snappen en haar spieren .
Pessoa zou ik niet gebruiken , vind ik zelf te dwang matig zeker bij een pony die de basis niet eens snapt.
Gewoon lekker ernaast lopen en leer haar wat de bedoeling is.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-08 09:46

Bedankt voor de tips. Ze is wel profecioneel ingereden. Maar is daarna meteen als grasmaaiter gebruikt. Ik ga een aantal van de tips proberen! Wie weet gebeurt er wat!

Wat betreft de pessoa, daar ben ik het niet mee eens. Ik dwing haar niet om straks te lopen... Dus ik zie dit niet als dwangmatig.

2e hoefslag pak ik ook vaak op. Ik rijd veel voltes enz. Dat hou ik gewoon nog even lekker vol! Ik ben overigens niet iemand die 7 dagen in de week rijd..Omdat ik vind dat ze nog jong is. En ook nog wat "rust"dagen nodig heeft Ja

Meer tips zijn altijd welkom!! Lachen

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 13:02

Geheel terug naar de basis.
Dus ga aan de slag met het reageren op je been. Kuitdruk op beide benen is naar voren. Reageert ze niet, dan ff harder tikken met je been, reageert ze niet, toch ff met zweepje erbij. Reageert ze daar fel op = het wel reactie, en dan uiteraard belonen.
Eerst in stap, daarna in draf.
Pas als ze voor het been is, kun je aan de nageeflijkheid gaan werken.
Reageert ze op twee benen, ga je met een been aan de slag. Kuitdruk rechterzijde, moet ze een pasje opzij doen.
Ook dit gaan uitbouwen.
Succes ermee.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 13:32

Rechtricht oefeningen naast het paard zijn hier denk ik de oplossing. Dat naar binnen vallen komt doordat ze haar achterbeen niet goed onder de massa plaatst en daardoor nog geen goede balans heeft. Je maakt het nog moeilijker voor haar als je erop zit, vandaar dat je beter aan de hand even verder kunt werken (of in ieder geval eerst aan de hand voordat je gaat rijden)

Professioneel ingereden is denk ik echt onzin, anders zou ze niet dit soort problemen hebben. Misschien is ze zadelmak gemaakt en daarna niet goed doorgereden door die meiden.

Maargoed, neem even een kijkje op www.paardenbegrijpen.nl
Daar staat vast wel meer info waar je iets aan hebt. Succes ermee!

PS: Angst voor de zweep kan je wegnemen door desensibiliseren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 13:39

MissDonna schreef:
Ohja, een zweepje heb ik nog niet geprobeert. Omdat ze heel heftig reageert als je een tikje geeft met de restje teugels die ik over heb...

Dan zou ik als ik jou was toch dat overwinnen en een zweepje erbij pakken.
Als ze naar binnen valt en niet op je been reageert is het beste toch je been versterken met een zweepje.
Je hoeft haar niet te tikken, zacht aanraken tot ze opzij gaat is misschien beter verwoord.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-08 16:35

Ze komt al omhoog als je een tikje geeft... Ik wil best een zweepje proberen. Maar voorwaards op mn been is ze heel goed! en terug nemen op de zit doet ze prima. Het is echt het naar binnenvallen.

Aan de hand er aan werken.. Hoe doe ik dit precies?? Met een dubbele longe begin ik niet meer aan. Dat vind ik persoonlijk helemaal niets!

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 16:40

meer reactie aan je rechterbeen krijgen.. op de volte, naar buiten duwen, reactie zoeken.. zolang je geen reactie hebt, zal je haar nooit om je binnenbeen kunnen laten buigen, en als je dan linksom gaat, kan je ook niet met je rechterkuit begrenzen zodat ze neit over de schouder valt..

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 17:34

MissDonna schreef:
Ze komt al omhoog als je een tikje geeft... Ik wil best een zweepje proberen. Maar voorwaards op mn been is ze heel goed! en terug nemen op de zit doet ze prima. Het is echt het naar binnenvallen.

Aan de hand er aan werken.. Hoe doe ik dit precies?? Met een dubbele longe begin ik niet meer aan. Dat vind ik persoonlijk helemaal niets!

Als je binnenbeen aanlegt, moet ze reageren. Reageert ze niet, dan is luistert ze niet naar de beenhulpen.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-08 17:50

Ze gaat wel voorwaards! Maar niet op zei. Of beter gezegd, niet inbuigen. Ze kan zijn dat ze dit niet snapt. Of dat ze het gewoon weg niet kan omdat er iets in de weg zit?

Ik bel maandag de kraker op, deze komt van andere kant uit NL. Even vragen wanneer ze in de buurt is.

Heeft er iemand nog suggesties voor Paardentandarts?

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 18:59

Datzelfde had ik met mijn 6 jarige groene fjord. Ik dacht dat ze wel wat meer kon maar ze snapte het dus echt niet. Nu gaat het linksom prima, ik kan haar dan ook begrenzen met mijn rechterbeen maar linksom gaat het allemaal wat moeilijker. Pas als ze echt losgewerkt is (duurt meestal wel een half uurtje) dan reageert ze linksom ook goed. Ik denk echt dat het onervarenheid is van je paardje. Mijn fjord dacht ook dat 1 been ook betekende dat ze sneller moest, eigelijk moet je al blij zijn dat ze er wat mee WIL doen. Alleen oefening en belonen als ze ook maar iets inbuigt om je been helpen je verder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 20:09

Kun je haar aan de hand wel makkelijk laten wijken voor druk, ook in zijwaartse richting?

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 20:17

rechtrichten lijkt mij de eerte vereiste. Dit kan je het beste op de binnen hoeflag oefenen. Focus zelf goed op het punt wat recht voor je ligt. Zorg dat je beide kanten gelijke druk hebt. geen van beide teugels vastzetten.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 09:04

bedankt voor de tips! Ze is ook nog steeds er fris en huppelig voor het rijden. Eerst even longeer lijn er aan? Of gewoon er meteen op? Dit doe ik meestal. Maar ze word net als Yoshino zegt, pas na een half uur los. En dan is ze zeik nat van het dribbelen en om zich heen kijken. En dan ook nog proberen op te letten.

RoosxSolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 09:33

Het lijkt mij verstandig om het paard te gaan gimnastiseren [ dus soepel krijgen ].

Dat houd voornamelijk in veel overgangen rijden voltes en allemaal andere figuren ik denk dat les indd. ook erg verstandig is,

Succes.Knipoog

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 11:19

ik denk dat je paard scheef is.
Waarschijnlijk heeft ze het meest druk op de rechterteugel en buigt ze het liefst naar links. waardoor jij meer op je rechterzitbeenknobbel drukt, waardoor ze (nog) meer naar rechts valt.
Probeer eens iemand te vinden die je kan helpen recht te richten.

Om het te voelen, kan je eens op de linkerhand gaan rijden en dan overdreven stelling naar rechts (ja, buiten) vragen op de rechte stukken. je zult voelen wat er met je gewicht gebeurt. Omdat je de aanleuning van de bakrand hebt, is dit gemakkelijker dan voltes rechtsom rijden.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 13:48

Sizzle schreef:
Dat proffesioneel kun je zo te horen wel weg laten bij het inrijden. Een paard dat na netjes inrijden geen aanleuning zoekt is niet goed ingereden en loopt waarschijnlijk met een strakke of holle rug. Ook staat ze blijkbaar totaal nog niet aan de hulp.
Controlleer of je zadel niet op de lendenen ligt omdat deze paardjes vaak wat aan de korte kant zijn. Verder zo snel mogenlijk goed les nemen voordat de gewoontes er teveel ingeroest zijn.

Mischien moet je juist even goed lezen.. dit paard is een tijd ook nog gereden door twee meisjes, geloof me in die tussen tijd kan er zeker een gebrek aan ervaring wezen.

@:Ts. Probeer je paard in eerste instantie op twee teugels te laten lopen, even geen stelling vragen en geen buiging, zorg eerst dat dit voor elkaar is. Rijd op de binnenhoefslag (2e), en hou dit even een tijdje vol zodat je onafhankelijk is van de bakrand. In wendingen moet je proberen (met een klein beetje stelling) je paard op twee teugels tehouden. Zorg dat je paard recht is. Ik zou wel een klein zweepje erbij pakken, daarmee kan je net wat meer duidelijk maken.

Als je paard op de rechterhand naar binnenvalt enop de linkerhand juist aan de bakrand plakt dan is er een gebrek aan balans, en is je paard scheef. Ik zou daar dus op een rustige wijze mee aan de slag gaan.

Je paard op twee teugels krijgen, daarmee bedoel ik gewoon dat ze het bit en je hand wat meer aanneemt en gewoon los laat. Dat doe je natuurlijk ook met je been gebruik Knipoog

Succes ermee