weigering bij galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ydwina

weigering bij galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 22:03

mijn friese merry weigerd in de rechter galop te springen bij alles wat ik doe bokt ze bij been en zweep, sporen en ze maakt kleine rondjes zodat het lijkt of valt ze om !!!!!

en ze doet het alleen bij mij als ik er een ander op zet doet ze gewoon wat ze moet doen

ze is nu 4 jaar en we zij haar aan het inrijden en aan de logeerlijn doet ze het niet bokken

ik denk dat ik te lief voor haar ben geweest in het begin

de mensen om me heen zeggen dat ik haar er door heen moet drukken door middel van eerst been dan zweep bokt ze dan nog een keer slaan en dat gaat zo wel een half uur door

help!!!!!!!!!!!!!!!!!

sweetheart

Re: weigering bij galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 22:26

Ten eerste is het misschien verstandig om les te nemen. Want zoals ik lees kom je er zelf niet meer uit. Zeker met een jong paard is het lastig vanaf een schermpje hulp geven.
Ik denk dat het probleem echt bij jezelf zit. Ga je met je handen goed naar voren als je aanspringt? En waarom draag je op een 4 jarige die je aan het inrijden bent sporen? (Geen verwijt, gewoon een vraag...).
Ik zou eerst de sporen af doen. Lekker veel overgangen rijden. Goed de ontspanning opzoeken. Als de ontspanning goed is, dan een keer rustig je buiten been naar achter kneepje op de buiten teugel en je stemhulp erbij geven.

Maar nogmaals, zoek een goede(!!!) instucteur/trice!

Succes!

herbie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 21:38

Ja je kan inderdaad het beste een goede instructeur/trice. En ik ken ook een paard die bij mij niet aan in de linkergalop en dan krijg ik bok en steiger praktijken.

Wat ik heb gedaan is een tweede persoon met een longeerzweep erbij laten staan die bij de aansprong een extra tik gaf met de zweep. in het begin kreeg ik wat bokken maar na een tijd sprong ze feilloos over.
is misschien het proberen waard. En doe het in het begin met een ervaren persoon zeker omdat het paard nog zo jong is.

Succes

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 21:41

Ik weet niet of de zweep een goede oplossing is nu. Precies om de reden die je zelf ook aanhaalt: omdat het paard nog zo jong is.

Ik denk dat het in dit geval vooral aan de ruiter ligt. Zeker omdat aangegeven wordt dat het paard het bij een ander wel gewoon doet.

TS: kijk eens goed naar die andere ruiter. Wat doet hij/zij anders dan jij.

Honeypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 22:33

Ja ik denk dat je te lief bent geweest voor je paardje.
dat hebben er tegenwoordig steeds meer, ik heb er ook last van hoor Nagelbijten / Gniffelen.
misschien moet je het is longeerend proberen?

ydwina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 09:18

met een jong paard moet je wel consequent blijven en zijn... ze galopeerd wel aan met die ruiter en gewoon aan de longeerlijn ook.

we hebben het ook op een zachtere manier geprobeerd maar daardoor werd ze dus zoals ze nu is...vervelend ze weet precies wie erop zit...

nog meer meningen/opmerkingen?

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 11:37

Hmmm... maar wat doet die andere ruiter anders dan dat jij doet?

brego2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 14:51

Hoi
ten eerste echt les nemen. (is ook al meerdere keren genoemd)
Ik had op de manege zo'n paard die alleen in linker gallop sprong ik kreeg toen advies zweep in andere hand te nemen
paard naar rechts te laten kijken bij het aanspringen van de rechter gallop. Aan galloperen in een hoek
Als je de mogelijkheid hebt om het te filmen film het dan en vergelijk het met die andere ruiter

sucses ermee

wobpke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 16:54

Ik zou inderdaad zorgen dat de overgang lekker gaat van stil stap stap draf
zorg goed dat je je zweepje bij de hand hebt!
en elke keer als het paard jouw (lichte!) kuitdruk negeert geef je hem een tikkie
doe dat constant dan snapt het paard al snel dat het moet reageren op je been.
het is belangrijk dat je gelíjk een tikje geeft niet later dan snapt het paard niet waar ze op moet reageren.
en zorg vooral dat je éen keer kuit doet dan éen keer een tikje
niet meerdere keren je kuit gaan aanleggen, ze moet het doen op één kuitdruk.

mijn paard sprong ook niet aan in de galop,
mij instructeur legde mij daarna dus ook eerst het kuit-tik 'spelletje' uit.
zodat mijn fries nu in ieder geval wél luistert naar het been,

ps. mijn fries springt niet in de Linker galop aan.
het is erg vevervelen vind ik ook, misschien kan je eens proberen een hoek in te rijden (op de hoek zeg maar)
en dan gaat het paard dus al uitzichzelf op het laatst naar rechts geef dan je hulp voor de galop.

Denatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 13:20

o ja ik had ook zo'n fries op de manege en die deed dat ook volgens mij is dat gewoon een fries kwaaltje

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 15:47

Probeer je wat minder te focussen op het aanspringen, gewoon vlot draven op de rechterhand en steeds een tandje harder. Op een gegeven moment valt ie in galop en dat is braaf. Een nette overgang moet je op t moment nog niet willen. Als je die vlotte draf hebt en je komt net de bocht uit geef je wat extra been en vaak wil het dan wel lukken. (Verkeerde galop is niet zo heel erg, kan je vanzelf wel corrigeren) Succes.

ydwina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 18:30

he jongens allemaal bedankt voor de tips ik heb inmidels een goede les gever gevonden en het gaat stukken beter!!!!zo houden hahaha

maar nu heb ik nog een vraag heeft er iemand nog een bit liggen van 12.5 dubbelgebroken met een plat tussen stuken van koper???????????

groetje ydwina